Bu yönetmelikler yine olmamış!

tmmob_ttbÇalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı işçi sağlığı ve işyeri hekimliği alanını düzenleyen yönetmelikleri "üçüncü" kez hazırladı. Yönetmelikleri "üçüncü" kez değerlendiren işyeri hekimleri ve iş güvenliği mühendisleri, "üçüncü" kez vurguluyorlar: İşçi sağlığı ve güvenliği ortamının ihtiyaçları giderilmemiş, "üçüncü" kez piyasanın ihtiyaçları yerine getirilmiştir!


BU YÖNETMELİKLER YİNE OLMAMIŞ,

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI’NA GÖRÜŞMEYE GİDİYORUZ!

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından benzer içerikte ama “üçüncü” kez olmak üzere hazırlanan  “İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği”, “İşyeri Hekimlerinin Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmelik” ve “İş Güvenliği Uzmanlarının Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmelik”leri 27.11.2010 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlandı.

İşçi sağlığı ve işgüvenliği hizmetlerinin sunucusu biz işyeri hekimleri ve iş güvenliği mühendisleri “üçüncü” kez bu yönetmelikleri değerlendirdik. Üzülerek gördük ki; bu yönetmelikler işçi sağlığı/güvenliği  ortamının ihtiyaçları açısından üretilmemiş ve yine “üçüncü” kez piyasanın ihtiyaçları yerine getirilmiştir.

Oysa Türk Tabipleri Birliği ve Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği bu yönetmeliklerin hazırlandığı süreçte her türlü yapıcı katkıyı sunmaya çalışmış ancak yine  Bakanlığın katı ve dayatmacı tutumuyla karşılaşmıştır. Ortaya çıkan yönetmelikler, Bakanlığın işçi sağlığını koruyup geliştirmek değil bu alanda faaliyet gösterecek piyasa aktörleri ile Bakanlık ilişkilerini düzenlemeyi önemsediğini açıkça ortaya koymuştur. Bu nedenle bu yönetmelikler bir kez daha ülkemizin çalışma ortamının ihtiyaçlarına uygun olmamıştır.

Uygun olmamıştır. Çünkü;

İşyeri hekimi ve iş güvenliği mühendislerinin eğitim hizmetlerinin özel dershaneler aracılığıyla verilmesine yönelik ısrarın kaynağının ne olduğu tarafımızdan bilinmekle birlikte, doğru bulunmamakta ve kesinlikle kabul edilmemektedir. İdari yargı kararına aykırı olarak, TTB tarafından 2003 ve sonrasında verilen işyeri hekimliği sertifikalarını kabul etmemek ve TMMOB’a bağlı Odalar tarafından verilen iş güvenliği belgelerini görmezden gelmek ancak Bakanlık tarafından verilenlerin tamamını kabul etmek şeklinde düzenleme yapılmıştır ki bu düzenleme –Bakanlığın bakış açısını net biçimde ortaya koymakta olmasının yanı sıra- hukuka aykırılıkta ısrar niteliğindedir. Bu nedenle uygun olmamıştır.

Bu düzenlemede Bakanlık kendisini aşarak iş güvenliği uzmanlığı açısından ÇASGEM’in Ağustos 2009"dan önce eğitim sonucu verdiği belgeler (Eğiticilerin eğitimi belgesi dahil)  geçersiz sayarak bizzat kendisi tarafından düzenlenen sertifikaları da geçersiz saymıştır. Beklenen amaç bellidir; belgelenmiş iş güvenliği uzmanlarını bile tekrar “turnikeye” sokmaktır. Bu nedenle uygun olmamıştır.

Uygun olmamıştır. Çünkü;

İşçi sağlığı ve güvenliği hizmet sunumu ve eğitim hizmetleri taşerona devredilmektedir. Taşeronluk (alt işverenlik) İş Yasasında özel düzenlemesi bulunan; işçilik haklarının kısıtlanmasından işçi sağlığı önlemlerinin alınmamasına kadar bir çok sakıncayı barındırdığından, mutlak zorunluluk hali dışında uygun görülmeyen bir çalışma biçimidir. Bu nedenle bu ısrar uygun olmamıştır.

Genel olarak çalışma ilişkisinde uygun bulunmayan bir iş ilişkisinin işçinin yaşam ve sağlık hakkını doğrudan ilgilendiren işçi sağlığı alanında uygulanmak istenmesinin sağlığın korunması ve geliştirilmesine katkı sağlamayacağı açıktır. Daha çok işçinin daha etkin işçi sağlığı ve iş güvenliği önlemleriyle karşılaşmasına yönelik çaba içinde olunması gerekirken, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü’nün taşeronlaştırmanın düzenleyicisi ve destekleyicisi olması bütünüyle uygun olmamıştır. Hatta uygun olmamasının ötesinde; iş kazaları ve meslek hastalıkları açısından derin mağduriyetler yaşayan emekçilere karşı büyük haksızlık olmuştur.

Uygun olmamıştır. Çünkü;

İşçi sağlığı alanında ülkemizdeki en yaygın hizmet sunum modeli olan işyeri ortak sağlık birimlerinin (OSB) tasfiye edilmesiyle yerine işyeri dışında özel şirketlerin kuracağı birimlerin getirilmeye çalışılması; bu yönde gösterilen çaba ve ısrar uygun olmamıştır.

Uygun olmamıştır. Çünkü;

Bakanlığın düzenlemeleri ve teşvikiyle yapılan hukuka aykırı işlemler İdari yargı kararlarının tümden yok sayılması anlamı taşımaktadır. İdari yargı kararlarının her seferinde “arkasından dolanmak” uygun olmamıştır.

Uygun olmamıştır. Çünkü;

Bakanlık tarafından ortaya konulan tutum, siyasi bakışının ısrarından başka bir şey değildir. Bu turum ve ısrarın  hizmet gerekleri ve kamu yararının önüne geçmiş olmasından başka bir anlamı yoktur, uygun olmamıştır.

Uygun olmamıştır. Çünkü;

Bu konuda oluşacak sorunları ifade etmek için kendisine ziyarette bulunan bir grup iş güvenliği mühendisine, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürü Sayın Kasım Özer tarafından “muhatabınız biz değiliz, gidin Danıştay’ın, TTB’nin, TMMOB’un önünde açlık grevi yapın” türünden “alaycı” cümleler kurulması hiç uygun olmamıştır.

Bu nedenle mevcut yönetmeliklerdeki tüm bu uygunsuzlukları bir kez daha ifade etmek için 16 ARALIK 2010 Perşembe günü Saat: 13.00‘da 100 İşyeri Hekimi, 100 İş Güvenliği Mühendisi, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na gidiyoruz. “Bir kez daha bu yönetmeliklerin niçin uygun olmadığını anlatmak üzere”. Anlamamakta ki ısrar sürerse rotamızı İdari Yargı kararlarını hatırlatmak üzere Danıştay’a çevirmek kararıyla.

Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB)

Türk Tabipleri Birliği (TTB)