Hekim Yetiştirecek Hekimler İçin Eşitlik, Adalet, Hakkaniyet Çağrısı

alt

Sağlık Bakanlığı. 21 Ocak 2010’da Eğitim ve Araştırma Hastanelerinde boş bulunan klinik şef ve şef yardımcısı kadroları için sınavı yapacağını ilan etti. 26 Ocak 2010’da ise sınava gireceklerin başvurabilecekleri kadroları açıkladı.


Türk Tabipleri Birliği kadro ilanının hemen ardından Sağlık Bakanlığı’na yazılı olarak başvurdu;

  • Yazılı mesleki bilim sınavının ÖSYM aracılılığı ile yapılmasını,
  • Boş bulunan şef, şef yardımcılığı kadrolarının sınavda başarılı olanların atanması için ilan edilmesini,
  • 21 Mart’ta yapılacak Üniversitelerarası Dil Sınavında başarılı olanların sınava girmesinin sağlanmasını,
  • Yalnızca 1 ve 2. bölgede boş olan kadrolara atanacaklar yönünden diğer bölgelerdeki EAH kadrolarında 1 yıl görev yapma zorunluluğunun kaldırılmasını talep etti.

Taleplerimizden yalnızca yabancı dil başarı belgesi ile ilgili olanına çözüm getirilmiş, diğerlerinde ise herhangi bir ilerleme kaydedilmemiştir. 

Hatırlanacak olursa 1999 yılından buyana klinik şef ve şef yardımcılığı kadrolarında kullanılan tek yöntem Bakanlığın doğrudan atama yapması şeklinde olmuştur. Sağlık Bakanlığı bir mahkemenin sorusu üzerine 11.02.2010 tarihi itibari ile Eğitim Araştırma Hastanelerinde;
·    1381 Şef,

·    2762 Şef yardımcısı kadrosunun bulunduğunu,

·    bunlardan 781 şef kadrosunun ve 640 şef yardımcısı kadrosunun dolu olduğunu bildirmiştir.

Bakanlığın verdiği bilgilere göre 600 klinik şefliği, 2122 klinik şef yardımcılığı kadrosu boştur. Bakanlık sınav için 600 boş şef kadrosundan 156’sını, 2122 şef yardımcısı kadrosundan ise 217’sini ilan etmiştir. 

Halihazırda 781 klinik şefinin 477 tanesi, 640 klinik şef yardımcısından 314 tanesi sınavsız, atama yoluyla doldurulmuştur.

Atama yöntemi ile eğitim kadrolarının doldurulmasına ilişkin 2005 yılında çıkarılan Yasa’nın yürürlüğü Anayasa Mahkemesi Tarafından durdurulmuştur.  Bunun üzerine 2008 yılı Mart ayında kabul edilen Yasa uyarınca sınav yöntemi esas, atama yöntemi ise  istisna kabul edilmiştir.

Yasa’nın çıkmasından sonra 3 kez boş kadrolar sınav yapılmaksızın atama yoluyla doldurulmuştur.

Sınav için gerekli  Yönetmelik Türk Tabipleri Birliği’nin ısrarlı başvurularından sonra 1 Aralık 2008 tarihinde çıkarılmış, Sınavsa neredeyse 2 yıl sonra ilan edilmiştir.

Türk Tabipleri Birliği bu Yönetmeliği genel olarak olumlu bulmuş, sınavın ÖSYM dışında da yapılabilmesini düzenleyen hükmün kaldırılmasını, yazılı bilim sınavının mutlaka ÖSYM tarafından, gecikmeksizin yapılması için hazırlıkların başlatılmasını ve diğer önerilerini 4 Şubat 2009 günü Sağlık Eğitimi Genel Müdürü ile görüşmesinde sözlü ve yazılı olarak iletmiştir.

1998 yılından yapılan son sınavdan 12 yıl ve sınav yapılmasını emreden Yasanın çıkmasından iki yıl sonra ilan edilen sınava ilişkin gelişmeler, iyimser beklentileri boşa çıkarmaktadır. 
  • Sınavın objektif ve adil bir biçimde yapılmasına sağlayacak yöntemlerden ısrarla kaçınılması,
  • Mevcut boş kadroların çok büyük oranda sınava girecek olanların başvurusuna açılmaması,
  • İlan edilmeyen boş kadroların çoğunluğunun İstanbul, Ankara ve İzmir’de bulunan 44 adet eğitim ve araştırma hastanesinde olması, 

Kadrolaşmaya dönük sistemli ve ısrarlı yaklaşımların sürdürüldüğünü ortaya koymaktadır.

Eğitim ortamını tahrip eden, çalışma barışını zedeleyen, hekimlerin eşitlik, hak ve adalete inançlarını kaybettiren uygulamalarda ısrarcı olunması; yalnızca tıp eğitiminin değil bütün toplumun kaybetmesi anlamına gelmektedir.

Türk Tabipleri Birliği olarak bu duruma bir kez daha dikkat çekerek 16 Şubat 2010 tarihine kadar Sağlık Bakanlığı’na, barışçıl bir eğitim ortamı ve nitelikli tıpta uzmanlık eğitimi için, eşit, adil, objektif bir atama yöntemini hayata geçirmesi beklentimizi iletmiş bulunuyoruz. Aksi halde Türk Tabipleri Birliği hekimler ve sağlık ortamı adına hukuksal başvuru yollarını işletmek zorunda kalacaktır.