Reklam Kurulu 2008 yılında da en çok cezayı sağlık alanında verdi

 
alt2008 yılında Reklam Kurulu’na 1541 adet başvuru yapılmıştır. Bu başvuruların sektörel dağılımı incelendiğinde 366 adet başvurunun yani tüm başvuruların % 24"ünün sağlık alanına ait olduğu görülmektedir.

 Reklam Kurulu’nca 2008 yılında 704 dosya karara bağlanmıştır. Karara bağlanan dosyaların 581 adedinin, 4077 sayılı yasanın “Ticari Reklamlar ve İlanlar” başlıklı 16. Maddesine aykırı olduğu sonucuna varılarak, 200 adedine idari para ve durdurma cezası, 381 adedine de durdurma cezası verilmiştir.

Karara bağlanarak ceza verilen dosyaların 196 adedi yani % 34"ü sağlık alanındadır. Bir başka ifadeyle Reklam Kurulu"nca ceza verilen her 3 dosyadan biri sağlık alanına aittir. Hemen belirtelim ki, sağlık alanındaki reklam ve ilanlara ilişkin hassasiyetlerimiz diğer kurul üyelerinin çoğunluğu tarafından da paylaşılmakta, sağlık alanında alınan kararlar genellikle oybirliğiyle alınmaktadır.

Reklam Kurulunca sağlık alanında verilen ceza gerekçeleri genel olarak;

  • Sağlık kurum ve kuruluşlarına ticari görünüm veren, talep yaratmaya yönelik ve benzer sağlık kuruluşları aleyhine haksız rekabete yol açabilecek, 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San"atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun"un 24 üncü maddesine ve 6023 sayılı Türk Tabipleri Birliği Kanunu"nun 59 uncu maddesine dayanılarak Bakanlar Kurulu Kararı ile çıkarılan Tıbbi Deontoloji Nizamnamesinin 8 inci ve 9 uncu maddelerine uygun olmayan nitelikteki tanıtımları,
  • Özel hastanelerin; talep yaratmaya yönelik ve diğer hastaneler aleyhine haksız rekabete yol açıcı nitelikte, Özel Hastaneler Yönetmeliği"nin 60. maddesine uygun olmayan tanıtımları, 
  • Tıp merkezi, poliklinik ve özel dal merkezlerinin; benzer kuruluşlar arasında haksız rekabete yol açıcı ve talep yaratmaya yönelik, Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik’in 29 uncu maddesine uygun olmayan tanıtımları,
  • Güzellik ve Estetik Merkezlerinin; sağlık kuruluşuna ticari bir görünüm kazandırıcı ve benzer sağlık kuruluşları aleyhine haksız rekabete yol açıcı nitelikte, hekim tarafından uygulanan tıbbi işlemlerin tanıtımlarının yapıldığı, hastaların tedavi öncesi ve sonrasına ilişkin görüntülere yer verilen, Güzellik ve Estetik Amaçlı Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik"in 24 üncü, 33 üncü ve 34 üncü maddelerine uygun olmayan tanıtımları,
  • Sağlık kurum ve kuruluşlarının internet sitelerinde; hastaların operasyon öncesi ve sonrası görüntülerine yer verilmesi, talep yaratmaya yönelik ve tek yönlü tıbbi bilgiler sunulması, tedavi edici sağlık hizmetine yönelik bilgiler verilmesi,
  • Beşeri Tıbbi Ürünlerin Tanıtım Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik"in 8 inci maddesine uygun olmayan tanıtımlardır.
Anılan reklamlara ilişkin verilen cezalar;
  • Durdurma cezası,
  • Yerel düzeyde olanlara 6.000 TL idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları,
  • Ulusal düzeyde olanlara ise 60.000TL idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları verilmiştir.