AHEK Deklarasyonu

Türk Tabipleri Birliği Asistan Hekimler Eşgüdüm Kurulu"nun Haziran ayında gerçekleştirilen I. Asistan Hekimlik Kurultayı"nda hazırlanan deklarasyonu, 28-30 Kasım tarihlerinde gerçekleştirilen XIV. Tıpta Uzmanlık Eğitimi Kurultayı"nda sunuldu.

 

ASİSTAN HEKİMLİK KURULTAYI DEKLARASYONU

TTB-AHEK (Asistan Hekimler Eşgüdüm Kurulu) tarafından 09.06.2008 tarihinde AÜTF (Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi) Hasan Ali Yücel Salonu’nda Ankara, İstanbul, İzmir, Bolu, Erzurum, Elazığ illerinden 55 asistan hekim temsilcinin katılımı ile “I. Asistan Hekimlik Kurultayı” gerçekleştirildi.        

Kurultayda asistanlığın tanımı, hukuki yönleri, çalışma koşulları, eğitim durumu, sağlık politikalarının uzmanlık eğitimine etkisi, uzmanlık derneklerinin uzmanlık eğitimine etkisi konularında paneller yapıldı. AÜTF’de asistan hekimler arasında yapılan araştırma anketi sonuçları sunuldu. Uzmanlık eğitiminin yöntemi konusunda yapılan çalıştayda eğitimin standardizasyonunun eğitimde kişisel tercihlerin rolünü azaltacağı, her dalda çeşitli becerileri öğrenebilmek için usta çırak ilişkilerinin hala kullanılabileceği ancak eğitim sisteminin insani ilişkileri dışlamayacak şekilde kurallara bağlı, sistematik olması gerektiği belirtildi. Çalışma şartları konulu çalıştayda asistan hekimlerin çalışma ortamındaki hali ve sorumlukları net bir şekilde ortaya konması gerektiği vurgulandı. Asistan örgütlenmesi konulu çalıştayda TTB’ye bağlı odalar, uzmanlık dernekleri, üniversiteler ve eğitim araştırma hastanelerinde asistan temsilciler bulunması ve bu temsilcilerin bir araya gelerek yapacakları toplantılarla alacakları kararların TTB ve Sağlık Bakanlığına açıklanması gerekliliği belirtildi.

Sonuç olarak asistan hekim temsilcileri tarafından;

♦ Konumlarının asistan hekim- araştırma görevlisi olarak tanımlanması

♦ Eğitim sonuçları değerlendirmede standardizasyon olması

♦ Toplam çalışma saatlerinin nöbetler dahil 80 saatin altına indirilmesi, her çalışma süresi sonrası yeterli dinlenme süresi olması

♦ Yurt içi ve yurt dışı eğitim çalışmalarında tüzükle görevlendirilme yapılması ve burslarla desteklenmesi

♦ Eğitim- araştırma hastanelerinde, araştırma için fon ayrılması

♦ Uzmanlık derneklerinin asistan hekimlerle çalışma yaparak rotasyonların yeniden eğitim ihtiyaçlarına göre düzenlenmesi

♦ Her uzmanlık derneği yönetim kurulunda aktif çalışan bir asistan temsilcisi olması

♦ Üniversite ve eğitim- araştırma hastanelerinde seçimle gelen ve yönetimde aktif çalışan bir asistan hekim temsilci olması

♦ Her tabip odasında asistan hekim ve tıp öğrencileri komisyonu olması

♦ Kongreler ve eğitim programlarına asistan katılımın ücretsiz olması

♦ Sağlık alanından endüstriyel desteğin çekilmesi

♦ Kongre ve diğer bilimsel faaliyetlerin kamu kurum ve kuruluşlarında yapılması

♦ Asistan hekimlerin maaşlarının emeğinin karşılığını verecek şekilde yeniden düzenlenmesi

♦ Hekimin özlük haklarının, şu an yasalarda mevcut haliyle uygulanması

♦ Tıpta uzmanlık eğitiminin sadece tıp fakültesi mezunlarına verilmesi

♦ Uzmanlık belgelerinin eğitim süreci tamamlandığı zaman hekimlere teslim edilmesi

♦ Asistanlık dönemine başlarken varolan yasal durumun asistanlık süreci sonunda da geçerli olması

♦ Uygulanan haliyle mecburi hizmetin değil hekimlerin insanca yaşama ve çalışma standartlarını karşılayan ve özendiren gönüllü hizmetin desteklenmesi

♦ Tüzüklerle belirtilen rotasyonlar hariç, asistan hekimlerin görevlendirilmemesi

♦ İhtiyaca göre hizmet dağılımı yapılması ve yardımcı sağlık personeli sayı ve kalitesinin artırılarak asistan hekimlerin iş yükünün azaltılması, hekimlik dışı işlerde kullanılmaması

♦ Sevk zinciri yeniden kurularak eğitim hastanelerinin hizmet yükünün tekrar uygun hale getirilmesi

♦ Sağlıkta dönüşüm programı ile bozulan ve hızlı hasta bakmaya odaklanan üniversite ve eğitim araştırma hastanelerindeki hizmet-eğitim dengesinin bir an önce düzeltilmesi gerektiği belirtildi.