Memurlara yapılacak 'ek ödeme' kimlere?

Memurlara yapılacak ek ödemeye ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı 16 Ağustos 208 tarihli mükerrer sayılı resmi gazetede yayınlandı. Bu kararın hekimler için anlamı, karşılığı değişik yorumlara yol açmaktadır. Aşağıda KESK'e bağlı Sağlık ve Sosoyal Hizmet Emekçileri Sendikası'nın web sayfasında yer alan bilgilendirme notu bulunmaktadır(*).

 Yazıdaki örneklerden anlaşılacağı gibi ayda 200 YTL döner sermaye alan hemşire arkadaşlarımız için de bir "ek zam" yoktur. İşin aslı bu yapılan uygulamanın gerçek adı ek zam değil, hekimler dahil "görece yüksek maaş aldığı düşünülenlerin" reel ücretlerini düşürme operasyonudur.

Bu yapılan uygulamanın gerçek anlamı reel ücretleri düşürmedir.

Yanı sıra“ek zam-ödeme” yapılanlar da dahil bütün ücretlerin kaynağı Başbakan’ın açıkça söylediği gibi “ortaklaştırılacak bakanlık döner sermayeleri havuzu” na havale edilmektedir. İşin özü; bu ek ödemeden 900 bin kamu çalışanı yararlanamayacak, yaralananların da emekliliğine yansımayacak, emeklilere de yansımayacak, sağlık çalışanlarında olduğu gibi hasta olan kamu çalışanına bu para ödenmeyecek, ek ödeme periyodik olmayacak ve hiçbir garantisi olmayacak.

Hekimler ne istiyor?

Sağlık çalışanlarının -diğer çalışanlarla birlikte- grevli-toplu sözleşmeli, çalışma koşulları iyi düzenlenmiş, alt yapı sorunları en aza indirgenmiş bir çalışma ortamında, tam süre çalışması gerektiğini biliyor, taşeron/sözleşmeli/geçici çalışma gibi uygulamalara, hastanelerin işletmeleştirilmesine, hizmet satın alınmasına son verilerek, tek bir çalışma rejiminde ve tek bir ücretlendirme sistemiyle istihdamımızı istiyoruz.

Sağlık çalışanları arasında ekip çalışması ve dayanışma duygusunun hakim olduğu, liyakat ve niteliğin öne çıkarıldığı bir ortamın yaratılması için üzerimize düşeni yapma kararlılığındayız.

Hekim ve diğer sağlık çalışanlarını etik dışı tutumlara yönlendiren performans gibi adaletsiz uygulamalar yerine ekip anlayışı içinde adil bir ücretlendirme ve ödüllendirme sisteminin iyi kamu yönetim anlayışı ile düzenlenmesini, yoksulluk sınırının üzerinde bir asgari ücret belirlenmesini, ortalama olarak bir hekimin emekliliğe yansıyan ücretininin asgari ücretin 4 katı (yaklaşık 5.000 YTL) olmasını istiyoruz.

Hekim ve diğer sağlık çalışanları için adil bir ödüllendirme, değerlendirme sisteminin kurulması ve bu düzenlemelerin bütün toplumda ve ekip içerisinde adalet duygusunu pekiştirerek yapılmasında üzerimize düşen her türlü çabaya TTB ve sendikalarla birlikte katılma kararlılığındayız.

Bu isteklerimizi nasıl gerçekleştireceğiz?

Türk Tabipleri Birliği kamu çalışanları adına sendikalarca yürütülen süreci yakından izlemektedir. Bu konuyla ilgili genel yaklaşımını geçtiğimiz günlerde "göstermelik demokrasiye devam" başlığıyla yaptığı açıklama ile kamuoyu ile paylaşmıştı. AKP hükümetinin hemen her alanda göstermelik bir süreç yürüttüğünü en iyi sağlık alanında çalışanlar bilmektedir. Bu durum çalışanların özlük hakları alanında özellikle geçerlidir. Bu oyunu bozmaya katkı anlamında sendikalara destek vermek bugünün öncelikli görevidir. Aynı zamanda hekimlerin çalışma koşullarını-özlük haklarını düzeltecek kapsamlı ve programlı bir süreci de başlatmak gerekmektedir. TTB MK bu sürecin hazırlığını yürütmektedir. Bunun yolu da performans gibi "kandırmacalara" karnı tok bir kararlılık ve bilinçle tabip odalarımızın hekimlerle sürece hazırlanmalarıdır. Sonuç alma karalılığıyla yürütülecek bir süreç bunu zorunlu kılmaktadır. TTB'nin hekimlere ve sağlık çalışanlarına güveni tam olup yukarıda ifade edilen isteklerde ortaklaşıldığı ölçüde sonuç alınacağı bilinmelidir.

 
(*) SES bilgi notu:

Başbakanın Ek Ödeme Zammının(!) İşkolumuza Yansımaları  

             16 Ağustos 2008 tarihli Mükerrer sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan 2008/14012 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile 375 sayılı KYK'nın Ek 3. maddesi uyarınca (Ek Ödeme Alamayan Kamu görevlileri için) yapılacak ek ödemeye ilişkin esaslar ve oranlar belirlenmiştir.

            Bakanlar Kurulunun bu kararı 375 sayılık KHK'nın 5793 sayılı kanunla değişik ek 3. maddesi uyarınca çıkarılmıştır. 375 sayılı KHK'nın ek 3. maddesi uyarınca her ne ad altında olursa olsun, ek ödeme almayan kamu görevlilerine ek ödeme verilmesi öngörülmüştür.

209 sayılı kanun uyarınca Sağlık Bakanlığı'na bağlı kurum ve kuruluşlarda döner sermayeden ek ödeme alan personel ile üniversite hastaneleri dahil farklı kurumlarda döner sermaye alan personel bu kararname ile doğrudan doğruya ilişkilendirilmemektedir. Şu anda döner sermaye alanlar, 375 sayılı KHK ek 3. maddesi uyarınca, bütçe yılı toplamında aldığı döner sermaye, Bakanlar Kurulu kararı ile verilmesi öngörülen ek ödemeden düşük olduğu takdirde aradaki fark yılsonunda kendisine ödenecektir.

"Örnek: Sağlık Ocağında çalışan bir hemşire 2008 yılı toplamında ayda 200 YTL'den toplam 2400 YTL döner sermaye alacak olsun.

2008 yılının ilk 6 ayında aylık 113 YTL'den ek ödeme toplamı 678 YTL

Temmuz ayı için ek ödeme 136 YTL,

 Kalan 5 ay için aylık 283 YTL'den ek ödeme toplamı 1415 YTL

Genel toplamda 2229 YTL ek ödeme alabilecek