Dr.Ersin Çağırgan ile ilgili Sağlık Bakanlığı Müsteşarlığı'na yollanan yazı

ACİLDİR
TC SAĞLIK BAKANLIĞI
MÜSTEŞARLIĞI
Sıhhiye / ANKARA
07 Ağustos 2008

Sayın Uzm. Dr. Orhan Fevzi GÜMRÜKÇÜOĞLU;

            Konu Denizli Tabip Odası Başkanı Dr. Ersin Çağırgan hakkında.

            Bilindiği gibi; Türk Tabipleri Birliği, kamu hizmeti veren, Anayasa’nın 135. maddesinde tanımlanmış olan ve 6023 sayılı Türk Tabipleri Birliği Kanunu ile kurulan kamu kurumu niteliğinde bir meslek kuruluşudur. “ Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, 1961 ve 1982 Anayasa’larının yürütme bölümünde idare başlığı altında özel olarak düzenlenmiştir. Üyelerinin çokluğu, ürettikleri iş ve hizmetlerin toplumun temel ihtiyaçlarına yönelik olması ve ülke genelinde yaygınlığı; çoğulcu demokratik gelişim ortamında etkili bir sivil toplum örgütü rolünde bulunmaları; örgütlülüğün üyelere getirdiği yararlar ile toplum çıkarlarının uygun düzeylerde dengelenebilmesi ve demokratik toplum kültürünün, kamu düzeninde olumsuzluk yaratmadan derinleştirilebilmesi nedeniyle bu kuruluşlara kamusal nitelik kazandırılarak Anayasa’da yer verilmiştir.” (1)  biçiminde ortaya çıkan Anayasa Mahkemesi kararında da, Türk Tabipleri Birliği’ne Anayasa ile verilen görevin önemi ve ağırlığı vurgulanarak kurumsal nitelikli hizmet sunduğu belirtilmiştir.

            Türk Tabipleri Birliği’nin 6023 Sayılı Kuruluş Yasası’nda belirtilen amaçları gerçekleştirmekte Tabip Odaları yöneticileri ve özellikle tabip odası başkanları büyük rol oynamaktadır. Tabip Odaları tarafından yürütülen kamu hizmetinin kesintisiz ve gereği gibi yerine getirilmesi için tabip odası yönetiminin çalışmalara aktif katılmaları gerekmektedir. 

6023 Sayılı Yasa’da kamu görevlisi olan hekimlerin yasanın uygulama alanı dışında kalmaması için gerekli hükümlere yer verilmemiştir. Ancak pek çok sivil toplum örgütünün ve kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşunun yasalarında bu konuda düzenlemeler yer almaktadır. Bu düzenlemelerin temelini, dayanağını Anayasa’dan ve uluslararası anlaşmalardan alan örgütlenme hak ve özgürlüğü oluşturmaktadır. Bu hakkın, yalnızca serbest meslek faaliyeti yürütenler ile işçilere değil, kamu görevlilerine de ait olduğu unutulmamalıdır.

            (1)  Anayasa Mahkemesi’nin 19.02.2002 tarih ve 2000/78 e 2002/3: K. Sayılı Kararı

 

Nitekim Uluslararası Çalışma Örgütü’nün (ILO) kamu görevlilerinin örgütlenme hakkının korunmasına yönelik 151 No’lu sözleşmesi, Türkiye Cumhuriyeti Devleti tarafından onaylanmış ve 28.02.1993 tarih ve 21507 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır. Ülkemiz açısından bağlayıcı olan bu sözleşmede kamu mercileri ile kamu görevlilerinin örgütleri arasında sağlam çalışma ilişkilerinin gerekliliği not edilmiştir. 1. maddesinde; diğer uluslararası çalışma sözleşmelerinde bu kesime uygulanabilecek daha elverişli hükümler bulunmadığı durumlarda kamu makamlarınca çalıştırılan herkese uygulanacağı belirtilen Sözleşmenin 6. maddesinin 1. bendinde “kamu görevlilerinin tanınan örgütlerinin temsilcilerine, çalışma saatleri içinde veya dışında görevlerini çabuk ve etkin bir biçimde yerine getirmesine olanak verecek şekilde kolaylıklar sağlanacağı” hüküm altına alınmıştır.

            Anayasa’nın 90. maddesinde 5170 sayılı Yasa ile yapılan değişiklikten sonra, usulüne göre yürürlüğe konmuş olan milletlerarası anlaşmaların kanun hükmünde olduğu ve bu tür antlaşmalarla kanunların aynı konuda farklı hükümler içermesi nedeniyle çıkabilecek uyuşmazlıklarda milletlerarası antlaşma hükümlerin esas alınacağı tabiidir.

Bütün bu hukuki düzenlemeler dikkate alınarak, Anayasal bir hak olan seçilme hakkını kullanan kamu görevlisi ve Denizli Tabip Odası Başkanı Dr. Ersin Çağırgan’ın bir ay süreyle geçici görevlendirilmesinin yeniden değerlendirilerek tarafımıza acilen bilgi verileceği düşüncesiyle çalışmalarınızda başarılar dileriz.

Saygılarımızla,
Dr.Eriş Bilaloğlu
TTB Merkez Konseyi
Genel Sekreter