BASIN AÇIKLAMASI (3 Ocak 2006) Türkiye de Sağlık Bakanlığı Eğitim ve Araştırma Hastaneleri, uzman hekimlerin %52 sini yetiştirmekte, uluslararası tıp yayınlarının %35 ini sağlamaktadır. Her yıl binlerce uzman hekimin yetiştirildiği bu hastanelerdeki eğitim kadrolarının belirlenmesi bilimsel ve eğitimin temel ilkelerine uygun, siyasi tercihlerden uzak olmak zorundadır. Bu tür bir seçimin en temel yolu da, adaylar arasında bilimsel birikim ve yeterliliğin, bilgi ve becerinin nesnel olarak belirleneceği sınavlardır.
Sağlık Bakanlığı 7 yıldır Şef ve Şef Yardımcılığı sınavlarını
açmamaktadır. Bunun yerine boş olan kadroları kendisi atamaktadır. Bu
tür atamalara bir dayanak oluşturması amacıyla, Sağlık Bakanlığı na,
doçent ve profesörleri sınavsız olarak ve hiçbir ölçüte bağlı olmadan
klinik şefliği ve şef yardımcılıklarına atama yetkisi veren bir yasa,
2005 yılı Temmuz ayında TBMM den geçirilmiştir. Sayın Cumhurbaşkanı nca
meclise iade edilen yasa aynı şekilde kabul edilerek 01.11.2005
tarihinde yürürlüğe konulmuş ve hemen sonrasında doçent ve
profesörlerin Şef ve Şef Yardımcısı olarak atanmalarına başlanmıştır.
Bu atamalarda, siyasi bir kadrolaşma hedefinin gözetildiği
görülmektedir. Bakanlık, boş olan klinik şefliklerine atama yapmanın
yanında, kadro yaratmak amacıyla klinikleri bölerek yeni şeflikler
oluşturmuştur. Bütün bu gelişmeler tıp ortamında büyük bir rahatsızlık
yaratmıştır. Söz konusu yasanın yürütmesi Anayasa Mahkemesi nce
12.12.2005 tarihinde durdurulmuştur. Ancak, bu tarihten sonra da,
kararın Resmi Gazetede yayımlandığı tarih olan 17.12.2005 gününe kadar
atamalar sakınılmadan devam etmiştir. Sağlık Bakanlığının 41 günlük
süre içerisinde 175 Şef ve Şef Yardımcısının atamasını yapması ve bu
sayının da Şef ve Şef Yardımcılarının toplam sayısının 1/7 sine eşit
olması, karşı karşıya olduğumuz durumun boyutları hakkında fikir
vermektedir.
Yıllardır ülkemizde uzmanlık eğitimi alanında büyük bir
birikim yaratan Türk Tabipleri Birliği Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm
Kurulu (TTB-UDEK), söz konusu atamaların, uygulama geri alınmazsa,
uzmanlık eğitimi alanında telafisi mümkün olmayan büyük bir tahribata
neden olacağını düşünmektedir.
TTB-UDEK Yürütme Kurulu olarak;
* Anayasa mahkemesi kararıyla yasa dışı hale gelen söz konusu atamaların derhal geri alınmasını,
* Şef ve Şef Yardımcılığı için bilimsel/ eşitlikçi bir sınavın
mümkün olan en kısa sürede açılmasını ve düzenli bir uygulama haline
getirilmesini,
* Eğitim hastanelerindeki tüm boş (ve boşaltılacak olan) Şef/Şef Yardımcılığı kadrolarının bir an önce ilan edilmesini,
* Sağlık Bakanlığı nın, tıpta uzmanlık eğitimi ve eğiticilerin
nasıl belirleneceğine ilişkin kuralları içeren tüzük ve yönetmeliği,
konunun tarafları olan Türk Tabipleri Birliği, uzmanlık dernekleri, YÖK
ile uzlaşarak ve tüzükte tanımlanan kurul, komisyonlarda üç tarafın
eşit katılımlarını sağlayarak bir an önce çıkarmasını talep ediyoruz.
Uzmanlık eğitimi alanında kadrolaşmaya yönelik olarak
gerçekleştirilen ve ülkemizde hekimlik ortamını ve genelde sağlık
alanını olumsuz etkileyen, uzmanlık eğitimine ciddi zararlar verecek
olan bu uygulamaların bir an önce geriye döndürülmesinin önem ve
aciliyetini kamuoyuyla paylaşırız.
Saygılarımızla,
TTB Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm Kurulu