Sigara firmasının sponsor olduğu yarışların Türkiye'de yapılmak istenmesi tepki topluyor
"Formula-1'i Türkiye'de İstemiyoruz"
 

Sigara firmasının sponsor olduğu Formula-1 yarışları bazı çevrelerce Türkiye'ye getirilmeye çalışılıyor. Kendi ülkelerinde sigaraya karşı gelişen tepkiler ve yasal düzenlemeler nedeniyle pazar alanları kısıtlanan uluslararası sigara tekelleri, Türkiye'de sigara reklam ve promosyonunu engelleyen yasanın değişmesi için kapı kapı kapı dolaşıyorlar. Bu girişimler ise Türkiye'de duyarlı çevrelerden, demokratik kitle örgütü ve meslek odalarından büyük tepki topluyor. 

ANKARA- Aralarında Türk Tabipleri Birliği'nin de bulunduğu "Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesi", Formula-1 yarışlarının Türkiye'ye getirilme girişimlerine karşı "Kanunumu vermiyorum" başlıklı bir kampanya başlattı. 
Sigara firmasının sponsor olduğu Formula-1 yarışlarının Türkiye'de gerçekleşmesi için öncelikle, "her ne suretle olursa olsun sigara marka ve logoları kullanılarak reklam ve promosyon yapılmasını yasaklayan"  Tütün Mamüllerinin Önlenmesine Dair Kanun'un değişmesi için Amerikan lobi heyeti, kanunun çıktığı günden bu yana Türkiye'de kapı kapı dolaşıyor. Geçen yıl Spordan Sorumlu Devlet Bakanlığı'na başvurarak, yabancı sigara reklamı taşıyan Formula-1 yarışlarının Türkiye'ye getirilebilmesi için yasanın değişmesini isteyen lobi, bu yıl da Turizm Bakanlığı'na başvurarak aynı isteği tekrarladı.
Türkiye'den de, Turizm gelirlerini artıracağı iddiasıyla destek bulan bu girişimler, duyarlı çevreler., demokratik kitle örgütleri ve meslek odaları tarafından büyük tepki topluyor. 
Sigara firmalarının reklamın içiciliği çok artırmadığı iddilarını yine kendileri yalanlıyor. Bir zamanların 5 sigara firması danışmanı Fritz Gahagan, şöyle diyor: "Ölümü nasıl satarsınız? Yılda 350.000 kişiyi, günde 1000 kişiyi öldüren bir zehiri nasıl pazarlarsınız.Geniş açık alanlarla, dağlarla, göllerle, deniz kıyılarıyla, genç sağlıklı insanlarla, atletlerle..." Sigara devi Philip Moris, Formula-1'in firması için ne derece önemli olduğunu şöyle anlatıyor: "Yarış reklamı kovboy imajı ile uyumlu idi ancak daha modern ve daha genç bir görüntü ile. Reklam daha modern bir Marlboro adamı sunuyor. Heyecan sınırlarını daha zorlayarak. Seksüel güç önemli. Marlboro adamı kimi isterse elde edebilir çünkü zirvededir".
Championship Sports Specialists Ltd Sporsor Firması Başkanı Barrie Gill de, sigara firmalarının neden motor yarışlarıyla ilgilendiğini açıklıyor: "Sponsor edilmek için ideal spordur. İhtişamı vardır ve bütün dünyada televizyondan gösterilir. On ay boyunca 14 ülkede 16 milliyetten sürücünün katıldığı 16 yarış yapılır. Futboldan sonra bir numaralı uluslararası spordur. Maçodur, heyecandır, renkdir, ihtişamdır. Görünebilirliği satın alırlar. Sigaralarını satmak için oradadırlar".
Yapılan araştırmalar, yarışmaların özellikle çocuklarda sigara içiciliğinis artırdığını gösteriyor. Daha çok gençleri ve çocukları hedef alan sigara firmaları için işte bütün bu nedenlerle Formula-1 yarışları önem taşıyor. 
Türkiye'de "Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesi"nin başını çektiği ve Kometi dışından bir örgütün de katıldığı kampanya çerçevesinde Formula-1'in ardından yatan gerçekler, vatandaşlara aktarılmaya çalışılıyor.
Komite'nin "Sayın vatandaşımız" başlıklı bildirisi şöyle:
"Formula-1 yarışlarına sigara firmaları yılda 300 milyon Amerikan doları yatırmaktadırlar. Bu yatırımın karşılıksız olduğunu düşünmek saflıktır.
Bu nedenle Avrupa Birliği taarfından 2006 yılından itibaren Avrupa'da yapılması yasaklanmıştır. Türkiye yeni yarış sahası olarak düşünülmektedir. Formula-1 yarışının kabülü Türkiye'ye Avrupa Birliği'nden uzaklaştıracaktır. 
Avrupa'dan kovulduğu için Türkiye'ye gelmeye çalışan bu yarışlar turizmi artırmadığı veancak televizyon yayını için kullanıldığı bütün dünyada bilinmektedir.
Kullanıcısının yarısını öldüren, bağımlılık yapıcı bir yabancı ürünün reklamını yapmak üzere düzenlenen bir yarış için bilim adamlarımızın 10 yılı aşkın süre ile emek vererek çıkardıkları kanunun değiştirilmesine karşıyız.
Meslek yeminimiz gereği Türk insanının sağlığını ve çıkarlarını korumayı diğer çıkarlardan üstün tutan bizler, kanunumuzu ve gelecek nesillerin sağlığını kuramaya kararlıyız. Girişimimizde sizin desteğinizi de bekliyoruz" . 
 
 
AB ülkeleri  Formula-1'i kovuyor

AB, sigara reklamlarını, sponsonluğunu ve promosyonunu bir takvim içerisinde yasakladı. Üye ülkeler, en geç 2001'e kadar basılı medya dışında reklam ve poromosyonu, 2002'ye kadar basılı medyada reklamı, 2003 yılına kadar dünya düzeyinde olan etkinlikler dışındaki tüm etkinliklerde sigara promosyonunu, 30 Temmuz 2006'ya kadar da dünya çapında organize edilenler dahil tüm etkinliklerde sponsor olunmasını yasaklamak durumundalar. Yani 2006 tarihinden itibaren AB ülkelerinde Formula-1 yarışları yapılamayacak ve gösterilemeyecek. 


 
 
 
 
 

mail9.gif (17469 bytes)buton2.jpg (1100 bytes)ANA SAYFAYA DÖNÜŞbuton1.jpg (1100 bytes)