Sigara firmasının sponsor olduğu yarışların
Türkiye'de yapılmak istenmesi tepki topluyor
"Formula-1'i Türkiye'de İstemiyoruz"
Sigara firmasının sponsor olduğu Formula-1 yarışları bazı çevrelerce
Türkiye'ye getirilmeye çalışılıyor. Kendi ülkelerinde sigaraya karşı gelişen
tepkiler ve yasal düzenlemeler nedeniyle pazar alanları kısıtlanan uluslararası
sigara tekelleri, Türkiye'de sigara reklam ve promosyonunu engelleyen yasanın
değişmesi için kapı kapı kapı dolaşıyorlar. Bu girişimler ise Türkiye'de
duyarlı çevrelerden, demokratik kitle örgütü ve meslek odalarından büyük
tepki topluyor.
ANKARA- Aralarında Türk Tabipleri Birliği'nin de bulunduğu "Sigara ve
Sağlık Ulusal Komitesi", Formula-1 yarışlarının Türkiye'ye getirilme girişimlerine
karşı "Kanunumu vermiyorum" başlıklı bir kampanya başlattı.
Sigara firmasının sponsor olduğu Formula-1 yarışlarının Türkiye'de
gerçekleşmesi için öncelikle, "her ne suretle olursa olsun sigara marka
ve logoları kullanılarak reklam ve promosyon yapılmasını yasaklayan"
Tütün Mamüllerinin Önlenmesine Dair Kanun'un değişmesi için Amerikan lobi
heyeti, kanunun çıktığı günden bu yana Türkiye'de kapı kapı dolaşıyor.
Geçen yıl Spordan Sorumlu Devlet Bakanlığı'na başvurarak, yabancı sigara
reklamı taşıyan Formula-1 yarışlarının Türkiye'ye getirilebilmesi için
yasanın değişmesini isteyen lobi, bu yıl da Turizm Bakanlığı'na başvurarak
aynı isteği tekrarladı.
Türkiye'den de, Turizm gelirlerini artıracağı iddiasıyla destek bulan
bu girişimler, duyarlı çevreler., demokratik kitle örgütleri ve meslek
odaları tarafından büyük tepki topluyor.
Sigara firmalarının reklamın içiciliği çok artırmadığı iddilarını yine
kendileri yalanlıyor. Bir zamanların 5 sigara firması danışmanı Fritz Gahagan,
şöyle diyor: "Ölümü nasıl satarsınız? Yılda 350.000 kişiyi, günde 1000
kişiyi öldüren bir zehiri nasıl pazarlarsınız.Geniş açık alanlarla, dağlarla,
göllerle, deniz kıyılarıyla, genç sağlıklı insanlarla, atletlerle..." Sigara
devi Philip Moris, Formula-1'in firması için ne derece önemli olduğunu
şöyle anlatıyor: "Yarış reklamı kovboy imajı ile uyumlu idi ancak daha
modern ve daha genç bir görüntü ile. Reklam daha modern bir Marlboro adamı
sunuyor. Heyecan sınırlarını daha zorlayarak. Seksüel güç önemli. Marlboro
adamı kimi isterse elde edebilir çünkü zirvededir".
Championship Sports Specialists Ltd Sporsor Firması Başkanı Barrie
Gill de, sigara firmalarının neden motor yarışlarıyla ilgilendiğini açıklıyor:
"Sponsor edilmek için ideal spordur. İhtişamı vardır ve bütün dünyada televizyondan
gösterilir. On ay boyunca 14 ülkede 16 milliyetten sürücünün katıldığı
16 yarış yapılır. Futboldan sonra bir numaralı uluslararası spordur. Maçodur,
heyecandır, renkdir, ihtişamdır. Görünebilirliği satın alırlar. Sigaralarını
satmak için oradadırlar".
Yapılan araştırmalar, yarışmaların özellikle çocuklarda sigara içiciliğinis
artırdığını gösteriyor. Daha çok gençleri ve çocukları hedef alan sigara
firmaları için işte bütün bu nedenlerle Formula-1 yarışları önem taşıyor.
Türkiye'de "Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesi"nin başını çektiği ve
Kometi dışından bir örgütün de katıldığı kampanya çerçevesinde Formula-1'in
ardından yatan gerçekler, vatandaşlara aktarılmaya çalışılıyor.
Komite'nin "Sayın vatandaşımız" başlıklı bildirisi şöyle:
"Formula-1 yarışlarına sigara firmaları yılda 300 milyon Amerikan doları
yatırmaktadırlar. Bu yatırımın karşılıksız olduğunu düşünmek saflıktır.
Bu nedenle Avrupa Birliği taarfından 2006 yılından itibaren Avrupa'da
yapılması yasaklanmıştır. Türkiye yeni yarış sahası olarak düşünülmektedir.
Formula-1 yarışının kabülü Türkiye'ye Avrupa Birliği'nden uzaklaştıracaktır.
Avrupa'dan kovulduğu için Türkiye'ye gelmeye çalışan bu yarışlar turizmi
artırmadığı veancak televizyon yayını için kullanıldığı bütün dünyada bilinmektedir.
Kullanıcısının yarısını öldüren, bağımlılık yapıcı bir yabancı ürünün
reklamını yapmak üzere düzenlenen bir yarış için bilim adamlarımızın 10
yılı aşkın süre ile emek vererek çıkardıkları kanunun değiştirilmesine
karşıyız.
Meslek yeminimiz gereği Türk insanının sağlığını ve çıkarlarını korumayı
diğer çıkarlardan üstün tutan bizler, kanunumuzu ve gelecek nesillerin
sağlığını kuramaya kararlıyız. Girişimimizde sizin desteğinizi de bekliyoruz"
.
AB ülkeleri Formula-1'i kovuyor
AB, sigara reklamlarını, sponsonluğunu ve promosyonunu bir takvim içerisinde
yasakladı. Üye ülkeler, en geç 2001'e kadar basılı medya dışında reklam
ve poromosyonu, 2002'ye kadar basılı medyada reklamı, 2003 yılına kadar
dünya düzeyinde olan etkinlikler dışındaki tüm etkinliklerde sigara promosyonunu,
30 Temmuz 2006'ya kadar da dünya çapında organize edilenler dahil tüm etkinliklerde
sponsor olunmasını yasaklamak durumundalar. Yani 2006 tarihinden itibaren
AB ülkelerinde Formula-1 yarışları yapılamayacak ve gösterilemeyecek. |
ANA
SAYFAYA DÖNÜŞ |