TTB’den SSK Genel Müdürlüğü’ne Dava
“Gönüllü Çalışma Hukuka Aykırı”

ANKARA- TTB Merkez Konseyi, SSK Yönetim Kurulunun kararı ile kabul edilip Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'nın onayı ile yürürlüğe konulan Gönüllü Çalışma Uygulaması’nın yürütülmesinin durdurulması ve iptali istemiyle Danıştay’a dava açtı. Dava dilekçesinde, uygulamanın  şekil,neden konu ve amaç unsurları yönünden hukuka aykırı olduğu belirtildi. Fazla çalışma ile ilgili düzenlemelerin Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın önerisi üzerine Bakanlar Kurulu’nca tespit edileceğinin yasayla düzenlendiği belirtilerek, buna uyulmayarak da hukuka aykırılık yapıldığı ifade edildi.

Dava dilekçesinde, uygulamanın basamaklandırılmış sağlık sistemi anlayışına aykırı olduğu belirtilerek, özetle şöyle denildi: “Davalı idare tarafından uygulamanın amacı "SSK sağlık tesislerinin mevcut fiziki koşullarının daha verimli kullanılabilmesi "şeklinde tanımlanmıştır. Uygulamaya ilişkin pilot çalışmanın SSK Ankara Eğitim Hastanesinde yapılacağı belirtilmiştir. Çağdaş sağlık örgütlenmesi anlayışında basamaklandırılmış hizmet esastır. 1. basamakta tanı ve tedavisi gerçekleştirilemeyen hastalar, 2. basamak sağlık kuruluşu olan hastanelere sevkedilirler. 2. basamakta, sevkedilen hastanın hastalığı,ilgili uzman hekim tarafından tedavi edilir. Tedavinin yapılamadığı ya da daha ileri tetkik ve tedavilerin gerektiği durumlarda ise 3. basamak olan eğitim hastaneleri veya özel dal hastanelerine sevk yapılır. Böylece 2. ve 3. basamak sağlık kuruluşlarında 1. basamakta teşhis ve tedavisi yapılabilecek hastaların yığılması önlenmektedir. İptalini istediğimiz uygulama ile ,basamaklandırılmış sağlık hizmeti anlayışı ortadan kaldırılmakta, yetişmiş hekim ve diğer sağlık personelinin, bilgi tecrübe ve birikimlerinden bulundukları sağlık kurumunda en uygun biçimde yararlanma ilkesini gözardı etmekte,bir bütün olarak hizmetin maliyetini artırmaktadır. Gönüllü Çalışma Uygulaması adı altında getirilen uygulama, gerekçesinde belirtilen amacı gerçekleştirmekten uzak olduğu gibi,yukarıda belirtilen ve ülkemizde oluşturulması gereken çağdaş sağlık hizmetlerinin örgütlenme ve sunumunun tam tersi anlayış ve gelişmelere yol açacaktır”.

Hekimlerin ve diğer çalışanların zaten ağır bir iş yükü altında bulunduğunun belirtildiği dilekçede, verimliliğin  düşeceği, toplumda yanıltıcı alışkanlık ve mesajların yerleşmesine neden olacağı kaydedildi. 

SSK'nın verimli ve nitelikli hizmet sunması için yapılacak olanın birinci basamak sağlık hizmet birimlerini güçlendirmek ve  hastanelere olan yığılmayı azaltmak olduğunun belirtildiği dilekçede, uygulamanın yürütmesinin durdurulması istenerek, şöyle denildi: “ Böylece hastanelerde amaca uygun ve verimli olarak kullanılabilecektir. Gönüllü çalışma uygulaması idari işlemlerde bulunması gereken sebep ve amaç unsurları yönünden de hukuka uyarlı değildir.

Uygulama esaslarının, başlığı ile çeliştiği,gönüllü çalışmanın gerektiğinde zorunlu çalışmaya dönüştüğü görülmektedir. Hekimler, gerçekte sağlık sorunlarını çözmeyecek bu uygulama ile günde 12 saat ve muayene ücreti olarak da brüt 750.000. TL gibi oldukça düşük ücretlerle ucuz iş gücü olarak çalıştırılacaklardır. Bu uygulama , doğal olarak çok özel bir dikkat ve özeni gerektiren sağlık hizmetini uzun çalışma saatleri boyunca vermek mümkün olamayacağından, nitelikli sağlık hizmeti alma hakkı olan hastaların haklarını, çalışanların dinlenme,kendilerini (maddi ve manevi varlıklarını) geliştirme haklarını,son olarak ta verilen ücretin hiçbir biçimde emeklerinin karşılığı olamayacağı için zorla çalıştırılmama haklarını ihlal etmektedir.

  2368 sayılı yasa ile, kamuda çalışan sağlık personelinin haftalık çalışma saatinin 45 saat olduğu,mesleğini serbest olarak icra etmek isteyen personelin bu yasada belirtilen bir kısım tazminatlardan yararlanmamak kaydı ile haftada 40 saat çalışıp mesleklerini  çalıştıkları kamu kurumu dışında icra edebilecekleri öngörülmüştür. 2368 sayılı yasadan yararlanarak part-time ayrılan bir hekimin mesai saatleri dışında tekrar kurumda "Gönüllü" olarak çalıştırılması hem  2368 sayılı yasaya hem de 4792 sayılı yasanın 3917 sayılı yasa ile değişik 2. fıkrasına aykırıdır”.                                                                  
 
 
 
 
 

mail9.gif (17469 bytes)buton2.jpg (1100 bytes)ANA SAYFAYA DÖNÜŞbuton1.jpg (1100 bytes)