e-posta

   Eski Sayılar | Künye | Ana Sayfa

TIP DÜNYASI
 

.

15 Şubat 2005  Sayı: 132

 

Sağlık Bakanlığı’ndan iki yeni genelge…

Hizmet kusuru genelgesi 

Yataklı tedavi kurumlarında işlenen hizmet kusurlarına bağlı olarak Bakanlık aleyhine açılan davalarda son zamanlarda artış yaşandığını gerekçe gösteren Sağlık Bakanlığı, bu artışın önlenmesi amacıyla “Hizmet Kusuru” genelgesi yayımladı.

Tıp Dünyası - ANKARA - Sağlık Bakanlığı, yataklı tedavi kurumlarımızda işlenen hizmet kusurlarına bağlı olarak Bakanlığımız aleyhine açılan davalarda son zamanlarda artış yaşandığını ileri sürdü. Bu nedenle zaman zaman büyük miktarlarda tazminat ödemek durumuyla karşı karşıya kalındığını bildiren Sağlık Bakanlığı, “bu davaların en aza indirilmesi” amacıyla genelge yayımladı. 

Sağlık Bakanlığı’nın verdiği bilgiye göre, hizmet kusurları şu başlıklarda yoğunlaşıyor:

- Yanlış teşhis ve tedavi

- Ameliyat öncesi ve sonrası gelişen komplikasyonlar

- Doğum esnasında ve sonrasında gelişen komplikasyonlar

- Hastane idaresinden kaynaklanan problemler

- Hatalı enjeksiyon

- Hatalı laboratuar tetkikleri

- Poliklinik ve sevk işlemlerinde yanlış yönlendirmeler

- Acil servis hizmetlerinin yetersizliği

Sağlık Bakanlığı’nın “Hizmet Kusuru” genelgesiyle uyulmasını istediği kurallar şöyle:

- Hastanın sağlık kurumuna müracaatından itibaren tıbbi müdahale ve işlemlerin her aşamasında Y.T.K.İ. Yönetmeliğinde de belirtilen kayıtların Yataklı Tedavi Kurumları Tıbbî Kayıt ve Arşiv Hizmetleri Yönergesi hükümleri doğrultusunda eksiksiz tutularak arşivlenmesi ve kurumda muhafaza edilmesi.

- Açılan davalara karşı Bakanlığımız savunmasında kullanılmak üzere bilgi-belge istenildiğinde süresi içerisinde okunaklı, tam ve eksiksiz olarak, tıbbi ve teknik görüşler eşliğinde hazırlanarak gönderilmesi.

- Sağlık hizmeti sunumunda Hasta Hakları mevzuatına hassasiyetle riayet edilmesi, yapılacak her tıbbi işlemde (zorunlu haller dışında) hasta veya yakınının mutlaka yazılı rızasının alınması, gerekli bilgilendirmenin yapılarak kaydedilmesi

- Meslekî bilgi ve becerilerin geliştirilmesine yönelik hizmetiçi eğitimlerin planlı bir şekilde yapılması.

- Kurum personelinin özellikle de sağlık personelinin mesleğin icrasında ilgili mevzuatta öngörülen yetki, görev ve sorumlulukları dahilinde hareket etmesi, bu yönüyle kurum iç denetiminin Başhekim sorumluluğunda hassasiyetle yürütülmesi.

- Başka bir kuruma sevki gereken hastaların ilk müdahalelerinin yapılarak tıbbi durumu sabitlendikten sonra vakit geçirilmeksizin vak’anın durumuna göre, gerekli tıbbi cihaz ve personel ile birlikte diğer sağlık kurumuna belirlenmiş olan hasta sevk usulüne uygun şekilde gönderilmesi ve sevke ilişkin tüm kayıtların eksiksiz tutulması.

-        İl Müdürlükleri tarafından ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapılarak sağlık çalışanlarının başta yeni Türk Ceza Kanunu olmak üzere gerekli görülen diğer konularda hizmet içi eğitime alınmaları.

- Kapanan sağlık kurum ve kuruluşlarının tıbbi kayıt ve arşivlerinin İl Müdürlüklerince uygun bir şekilde saklanması ve muhafaza edilmesi.

Hasta hakları genelgesi 

Sağlık Bakanlığı, “hasta haklarına hassasiyet gösterilmesi, yaşanan ihlalerin ve bunlara bağlı sorunların ortadan kaldırılabilmesi, hastaların hak ihlallerinden korunabilmesi ve gerektiğinde hukuki korunma yollarını fiilen kullanabilmesi” amacıyla “Hasta Hakları Uygulamalarında Dikkat Edilecek Usul ve Esaslar” adıyla genelge yayımladı.

Tıp Dünyası - ANKARA - Sağlık Bakanlığı, hasta hakları konusunda 15 Ekim 2003 tarihinden bu yana uygulanan “Sağlık Tesislerinde Hasta Haklarına İlişkin Yönerge”de belirlenen usul ve esaslara bazı sağlık kurumlarında uyulmadığının tespit edildiği gerekçesiyle yeni bir genelge yayımladı.

“Sağlık kurum ve kuruluşlarında hasta haklarına hassasiyet gösterilmesi, yaşanan ihlallerin ve bunlara bağlı sorunların ortadan kaldırılması veya en aza indirilmesi, sağlık hizmet kalitesinin ve sağlık hizmetlerinin sunum sürecinin iyileştirilmesi, hastaların hak ihlallerinden korunabilmesi ve gerektiğinde hukuki korunma yollarını fiilen kullanabilmesi” amacını taşıyan yönergeye uygun davranılması konusunda yayımlanan genelgede yer alan bazı hükümler şöyle:

- Hasta hakları birimleri tarafından yerinde çözülen sorunlar ve istenen diğer istatistiki sonuçlar 6 ayda bir Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğüne gönderilecektir.

- Hasta hakları birimine ulaşan başvurular eğer yerinde çözülmemişse, aynı gün internet ortamına girilecektir. Başvuruların internete girilmesinde başka bir süreç izlenmeyecek, başvuruların herhangi bir şekilde tasnifine yol açacak davranışlardan kaçınılacaktır.

- Hasta hakları birimlerine ulaşan başvurular 15 iş günü içerisinde sonuçlandırılacaktır.

- Hasta Hakları Birimi olarak Yönergeye uygun olarak tahsisi edilen fiziki mekanlar hasta mahremiyeti açısından başka birimlerin veya kişilerin kullanımına (mesai içi/dışı) açılmayacaktır.

- Hasta Hakları Birimleri hastaların kolay ulaşabileceği tercihen polikliniklere yakın yerlerde oluşturulacak, birimi gösteren yön levhaları asılacaktır.

- Hasta Hakları Kurullarında görüşülen dosyalardan idari işlem yapılması amacıyla Başhekimliğe gönderilen dosyalar 657 sayılı kanun hükümlerine göre ivedilikle işleme konularak sonuçlandırılacaktır. Bu iş ve işlemlerin yapılmamasından dolayı doğacak idari ve adli sonuçlardan başhekimler birinci derecede sorumlu olacaklardır.

- Hastane yönetimi, tüm personelin tanıtıcı kimlik kartı takmasını sağlamak zorundadır. Personel kimlik tanıtım kartlarında çalışanın; adı, soyadı, mesleği, çalıştığı birim ve fotoğrafı bulunacaktır. Bu kimlik tanıtım kartı uzaktan rahat bir şekilde okunacak tarzda tasarlanacaktır.

- Başvuru yapan hasta ya da hasta yakınının kimlik ve adres bilgileri kurul başkanı ve birim sorumlusu dışında kimseyle paylaşılamaz. Kurul başkanı ve birim sorumlusu bu bilgilerin gizli tutulmasından sorumludur. Hastane yönetimleri bu gizliliğin sağlanması için gerekli olan tedbirleri almak zorundadır.

- Birden fazla hastane bulunan illerde sağlık kurumlarının ortak hareketini sağlamak üzere İl Koordinatörlüğü oluşturulması yoluna gidilecektir.

- Yerinde çözülen sorunlar defterine kaydedilen isimler ile kurulda görüşülen dosyalara ait bilgiler birim arşivinde saklanacaktır. Bakanlıkça internete girilen başvurularda hastanın ve başvuru konusu personelin isminin bulunduğu başvuru sonucu formu gizliliğe uyarak Bakanlığa gönderilecektir.

- Hasta hakları birim sorumlularının kılık kıyafetleri çalıştıkları birime uygun olmalıdır. Birim sorumluları, hasta hakları birim sorumlusu olduğunu belirtir yaka kartı takacaklardır. Birim Sorumluları üniforma olarak değerlendirilen kıyafetlerle çalıştırılmayacaklardır.

- Mevzuatta belirtilen hükümlere göre tıbbi müdahaleler öncesinde hastalardan belirlenen formatlara uygun olarak mutlaka rıza alınacaktır.

- Halen hasta hakları kurulu ve birimi oluşturulmuş hastaneler, bulundukları il veya ilçelerde yönerge doğrultusunda bu hizmetlerin yaygınlaştırılmasına (eğitim, planlama, bilgi paylaşımı vb.) yardımcı olacaktır.

 

 

TIP DÜNYASI

Sayfa başına git         Başa dön