e-posta

   Eski Sayılar | Künye | Ana Sayfa

TIP DÜNYASI
 

.

15 Haziran 2003  Sayı: 107

 

ÇİHD 5. yaş gününü “Ulaşım-Çevre-Sağlık” paneliyle kutladı…

Çevre İçin Hekimler Derneği’nin 5. yaş gününün de kutlandığı “Ulaşım-Çevre-Sağlık” paneli, İstanbul Tabip Odası Sevinç Özgüner Konferans Salonu’nda yapıldı.

Dr. Nilay Etiler - Çevre İçin Hekimler Derneği (ÇİHD)’nin düzenlediği “Ulaşım-Çevre-Sağlık” adlı panel  8 Mayıs 2003 Perşembe günü İstanbul Tabip Odası Sevinç Özgüner Konferans Salonu’nda yapıldı.

ÇİHD’nin 5. yaş gününün de kutlandığı paneli ÇİHD Genel Sekreteri Dr. Kadir Dadan yönetti. Panele, ÇİHD’den Dr. Ümit Şahin, İstanbul Teknik Üniversitesi’nden Prof. Dr. Haluk Gerçek, Arnavutköy Semt Girişimi’nden Özden Danışman ve Moda Semt Girişimi’nden Aykut Köksal konuşmacı olarak katıldılar.

Dr. Ümit Şahin, ulaşım konusunun son zamanlarda derneğin gündeminde olduğunu, trafik ve ulaşımın sağlık üzerine doğrudan ve dolaylı etkilerini özetledi. Uluslararası Çevre İçin Hekimler Birliği’nin kitapçığı olan ve ÇİHD’nin çevirisini yapıp Türkçe’ye kazandırdığı “Ulaşım-Çevre-Sağlık” adlı kitapçıktan alıntılar yaparak ulaşım sorumlarının toplum sağlığı üzerinde dışsal maliyetlerinin altını çizdi.

Uzun yıllardır ulaşım konusunda çalışmalar yapan İTÜ Öğretim Üyelerinden Prof. Dr. Haluk Gerçek, kentlerdeki ulaşım politikalarından söz ederek Türkiye’de tutarlı bir politikadan söz etmenin mümkün olmadığını, bu nedenle de bir karmaşa ile sonuçlandığını belirtti. Yoğun otomobil kullanımı sonucu doğan trafik sorunlarının yeni yollar ve kavşak düzenlemeleri ile çözülmeye çalışıldığına işaret eden Gerçek, bu tür çözümlerin sadece geçici rahatlıklar sağladığını söyledi. Gerçek, “Bir kentin ulaşım politikası bu kısır döngüyü çözmeye yönelik olmalıdır. Otomobil sayısının artışına göre kenti düzenlemeyi düşünüyoruz oysa kentin dokusuna göre otomobil ulaşımını düzenlemek gerekli, bunun yolu da toplu taşımacılıktan geçer” diyerek sözlerini İstanbul örneği üzerinden sürdürdü:

“İstanbul’da Asya ve Avrupa arası her gün 1.1 milyon yolculuk yapılmakta, bu ise İstanbul’daki tüm yolculukların sadece %10’udur. Yani siz Boğaz trafiğini onlarca köprü yaparak rahatlatsanız bile bu sorunun sadece %10’unun çözecektir. Oysa İstanbul’un trafiğinin tek çözümünün bir tane daha köprü yapmak olduğu konusunda ısrar ediliyor.”

İstanbul’da toplu taşımacılığın oldukça yaygın olmakla birlikte daha çok minibüs taşımacılığı olduğunu belirten Gerçek, günde 20 bin yolcu taşımak gerekliyse, bunun için raylı sistem kurmanın da bilimsel olarak önerildiğinin altını çizdi. Yerel yönetimlerin ulaşım ile ilgili tutarlı politikalarının olmadığından da yakınan Gerçek, gündelik çözüm arayışlarının aynı anda farklı ulaşım politikalarının uygulanmasına bunun da  çözüm değil karmaşaya neden olduğunu belirtti. Gerçek, İstanbul’u örnek vererek, “Hem raylı sistem kurup hem de kentin merkezine otopark yaparsanız ya da Boğaz geçişi için hem tüp geçit hem de köprü yaparsanız ikisinden de istediğiniz verimi alamazsınız” dedi. Gerçek, yapılan bilimsel çalışmalara göre yapılan otomobil yolculuğunun dışsal maliyetinin 0.2 Euro olduğunu, bunun İstanbul için günde 6000 Euro anlamına geldiğini söyleyerek “Bunun bedelini otomobili olmayan kişiler de ödüyor” diyerek sözlerini tamamladı.

Arnavutköy Semt Sakinleri adına panele katılan Özden Danışman ise 5 yıldan beri her hafta düzenli toplandıklarını, birlikteliklerinin Arnavutköy’ün istilası üzerine oluştuğunu ancak artık her türlü konuda (örneğin Tahkim Yasası) eylemlilik süreci yaşadıklarını ifade etti. Danışman, İstanbul’un Nazım Planında 3. köprü olmadığını ancak karayollarının ısrarla 3. köprüyü yapmaya çalıştığını belirtti. Moda Semt Sakinlerinden Aykut Köksal da Moda Yarımadası’nın çevresinin otoyol yapılması için girişimler olduğunu, ancak ne bölgenin topografyasının uygun olduğunu ne de bu yolun işlevsel olabileceğini ifade ederek bölge halkının mücadelesini anlattı.

 

TIP DÜNYASI

Sayfa başına git         Başa dön