Sted’den
Merhaba,
Sevgili Nusret Hocamızı 3 Kasım tarihinde saygıyla andık. Bu yıl Prof. Dr.
Nusret Fişek Sağlık Ocağı Ödülü’ne aday olan tüm sağlık ocaklarımıza
çalışmalarında başarılar dilerken ödül kazanan sağlık ocaklarımızı yürekten
kutluyoruz. Ödül kazanan sağlık ocaklarımızın isimlerini bu sayımızda,
çalışmalarını ise daha sonraki “Sağlık Ocaklarımızdan” sayfalarında
yayınlayacağız.
Nusret Hocamızın sürekli eğitim konusunda 1991 yılında yazmış olduğu
Nusret Fişek ve Hekimlik adlı kitabından bir alıntı ile sizlere merhaba demek
istedik. Yazının “Sonuç ve Öneriler” bölümünü dergimizin ilerleyen
sayfalarında bulabilirsiniz.
Hekimlikte Sürekli Eğitim*
Sürekli eğitim (continuing education permenante), hekimlerin mezuniyet öncesi ve
sonrası eğitimlerini tamamladıktan sonra görgü ve bilgilerini sürekli, bir amaca
yönelmiş ve planlı olarak artırmak için kendilerini eğitmeleri ve eğitilmeleri
sürecidir.
Sürekli eğitimi, mezuniyet sonrası (postgraduate) eğitimden ayırmak gerekir.
Mezuniyet sonrası eğitim bir uzmanlık belgesi veya akademik bir derece almayı
amaçlayan bir eğitimdir. Sürekli eğitimde böyle bir amaç yoktur. Amaç sadece
hekimin bilgi ve yeteneğini artırması veya hekime bu amaca ulaşması için yardım
edilmesidir. Bu bakımdan tıp eğitiminin ikinci aşaması olan mezuniyet sonrası
eğitim örgün bir eğitim, üçüncü aşaması olan sürekli eğitim ise yaygın
yetişkin eğitimidir. Dünya Sağlık Teşkilatının sürekli eğitim konusunu inceleyen
eksperler komitesi, sürekli tıp eğitimi ve mezuniyet sonrası eğitimi diagramatik
olarak Şekil 1'deki gibi göstermiştir.
Hekimlerin bazı mesleki yayınları okuması, şu veya bu amaçla düzenlenen
bazı kurslara veya kongrelere katılması- plansız ve gelişi güzel uygulanan ve tüm
hekimlerin yararlanmadığı bir öğrenme faaliyeti olduğu için- bugün sürekli
eğitimden anladığımız biçimde bir çalışma sayılamaz.
Sürekli Eğitimin amacı:
Sürekli eğitimin amacı üzerinde kesin görüş sahibi olmak ve bu hizmetlerin
planlanma ve yürütülmesi için gereklidir.
Hekimlerin sürekli eğitiminde amaç, hiçbir ayrıcalık olmadan her kişi için
hasta bakımı, sağlığın korunması ve geliştirilmesini sağlamak, hekimlik
mesleğini yüceltmektir. Sürekli eğitimin amacını sadece tıp alanındaki yeni
gelişmeleri hekimlere duyurmak sanma yanlış bir anlayıştır. Yukarıda verilen tanım
üzerine bir açıklama daha yapmak gerekirse, çalışmaların hedefi hekimler olmakla
birlikte, temel amacın topluma hizmet olduğu belirtilmelidir. Hekimler topluma daha iyi
hizmet edebilmeleri için bilgi noksanlıklarını sürekli olarak tamamlamaları
istenmektedir. Bu nedenle toplumun ihtiyaçlarına uymayan sürekli eğitim amacından
sapmış bir çalışma olur. Dünya Sağlık Teşkilatı Sürekli Eğitim Eksperler
Komitesi Raporu’nda, sürekli eğitimin amacından bahsedilirken "Sürekli eğitim
programlarının amacı sadece yeni buluşları ve yanlış olduğu saptanan bilgi ve
uygulamaları hekimlere aktarmak olamaz. Toplumun sağlık sorunlarını ve meslek
icrasında yapılan hataları sürekli olarak inceleyerek bunlara çözüm bulma ve
hataları düzeltmede sürekli eğitimin amaçları arasında olmalıdır"
denmektedir.
Bilimsel ve dostça kalın.
Sürekli Eğitim (Üçüncü Aşama)
Uzmanlık
Belgesi ya da
Akademik Derece
Tıp Diploması
Mezuniyet Sonrası Eğitim
(İkinci Aşama)
Tıp Eğitimi (Birinci Aşama)
Şekil 1.
Tıp Eğitiminde Üç Aşama
*
Nusret Fişek ve Hekimlik
TTB,
Hekimlikte Sürekli Eğitim 77-92 Ankara 1991
|