Görkem Büyüyor

Psk. Şebnem Soysal*
Uzm.; Gazi Ü. Tıp Fak. Çocuk Sağlığı ve Hast. AD, Ankara

            Sultan iki gün önce yapılan veli toplantısında duyduklarının sıkıntısını yaşıyordu. Görkem'in öğretmeni Sultan'la ayrı görüşmek istemişti ve bu görüşmede öyle teşekkür dolu değildi.

            Sultan oldukça içerlemiş bir biçimde eve geldi. Görkem'in defterlerini açtı. Öğretmeninin dediği gibi bazı harfleri ters yazdığını, bazı sözcükleri yazamadığını gördü. Aslında birkaç ay önce aşırı hareketli olduğu için çocuk psikiyatrisine gitmişlerdi ama bu hareketliliğin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ile ilgili olmadığı, Görkem'in kardeşinin doğumuna uyum sağlamakla ilgili sıkıntıları olduğu söylenmişti. Ama Görkem'in şimdi daha ciddi bir sıkıntısı vardı. Acaba önce göz doktoruna mı danışılmalıydı. Kafası karışan Sultan ertesi günü planlarken uykuya daldı...

            Öğrenme yaşam boyu süren, yalnızca yeni bir beceri kazanma ya da akademik bir konuda uzmanlaşmayı değil, duygusal gelişmeyi, toplumsal etkileşimi ve kişilik gelişimini de içeren çok yönlü bir süreçtir. Bu süreçte ortaya çıkan aksaklıklar kişinin tüm yaşantısını etkileyebilmektedir. Zeka düzeyi akranlarıyla eş düzeyde olmakla birlikte, öğreneme güçlüğü olan çocuklarda yalnızca akademik başarıda düşüklük görülmez. Tüm yaşam alanları sorundan payını alır. Bu nedenle öğrenme yalnızca okulla sınırlandırılmamalıdır. Öyleyse öğrenme güçlüğü nedir?

            Öğrenme, en yalın anlamda bilginin kazanılması olarak tanımlanırsa, bireyin bilgiyi kazanırken zorlanması sonucunda ortaya çıkan sorunlara da öğrenme güçlüğü denebilir. Öğrenme güçlüğü terimi ilk kez Kirk tarafından kullanılmıştır. Özel öğrenme güçlüğü; özel bir akademik alanda belirgin bir bozukluğun olması ile kendisini belli eder. Bu tanıyı alan çocukların bilişsel yetilerindeki dağılım inişli çıkışlıdır. Bu farklı dağılım okuma, yazma, dinleme ve konuşma gibi değişik bir o kadar da geniş yeti alanlarını içine almaktadır.

            DSM-IV' de gelişimsel öğrenme güçlüğü; özgül öğrenme güçlüğü, iletişim bozuklukları ve motor beceri bozukluğu olmak üzere üç grup altında incelenmektedir. Özgül öğrenme güçlüğü; okuma, yazma ve matematik alanlarındaki güçlükleri içermektedir. İletişim güçlüğü; fonolojik bozukluk, ekspresif dil bozukluğu ve reseptif ve ekspresif karma dil bozukluğunu kapsamaktadır. Motor beceri bozukluğu ise motor koordinasyondaki bozukluklarını vurgulamaktadır. Bu üç öge birbirinden çok bağımsız değildir. Ağırlıklı olarak iç içe geçmiş bir yapı niteliğindedirler. Özellikle öğrenme güçlüğü ve iletişim bozukluğu eş zamanlı olarak görülmektedir.

            Özgül öğrenme güçlüğü eğitim sistemiyle yakından ilintili bir bozukluktur. Bu nedenle ilköğretim döneminde tanı konmaktadır. Zekaları normal, herhangi bir nörolojik sorunu olmayan bu çocuklarda sıklıkla harfleri "p, b, d" ve sayıları "5 yerine 2, 6 yerine 9 yazma gibi" karıştırırlar. Yön ve zaman kavramı yoktur. Noktalama işaretlerini kullanmama, okurken yazıları izeyememe, eksik okuma ve ters yazma gibi belirtiler bozukluğun işaretleridir. Yukarıda anlatılan tüm sorun alanlarına karşın bu çocukların uzun süreli bellekleri kısa süreli belleklerine göre daha iyidir. Özgül öğrenme güçlüğü tanısı almış olan çocuklar özel eğitime alınırlar. Bu eğitim programları uzun ve masraflıdır. Ağırlıklı olarak temel sorun alanları olan: görsel algılama, derinlik algısı, okuduğunu anlama, kısa süreli bellek kapasitesini geliştirmek ele alınmaktadır.

            Bu noktada öğretmenlerden gelecek geri bildirimler çok önemlidir. Bozukluğun tanısında ve seyrinde öğretmen, aile ve hekim eş zamanlı olarak çalışırlarsa tedavide başarı daha da artacaktır.

            Sultan tüm bunları dinledikten sonra Görkem'in öğretmenine verilmek üzere bir hazırlanmış soru listelerini de alarak hemen okula doğru yola çıktı...

 

.......