Sted’den

 

            Merhaba,

            Sevgili Nusret Hocamızı 3 Kasım tarihinde saygıyla andık. Bu yıl Prof. Dr. Nusret Fişek Sağlık Ocağı Ödülü’ne aday olan tüm sağlık ocaklarımıza çalışmalarında başarılar dilerken ödül kazanan sağlık ocaklarımızı yürekten kutluyoruz. Ödül kazanan sağlık ocaklarımızın isimlerini bu sayımızda, çalışmalarını ise daha sonraki “Sağlık Ocaklarımızdan” sayfalarında yayınlayacağız.

            Nusret Hocamızın sürekli eğitim konusunda 1991 yılında yazmış olduğu Nusret Fişek ve Hekimlik adlı kitabından bir alıntı ile sizlere  merhaba demek  istedik. Yazının “Sonuç ve Öneriler” bölümünü dergimizin ilerleyen sayfalarında bulabilirsiniz.

           

            Hekimlikte Sürekli Eğitim*

            Sürekli eğitim (continuing education permenante), hekimlerin mezuniyet öncesi ve sonrası eğitimlerini tamamladıktan sonra görgü ve bilgilerini sürekli, bir amaca yönelmiş ve planlı olarak artırmak için kendilerini eğitmeleri ve eğitilmeleri sürecidir.

 

            Sürekli eğitimi, mezuniyet sonrası (postgraduate) eğitimden ayırmak gerekir. Mezuniyet sonrası eğitim bir uzmanlık belgesi veya akademik bir derece almayı amaçlayan bir eğitimdir. Sürekli eğitimde böyle bir amaç yoktur. Amaç sadece hekimin bilgi ve yeteneğini artırması veya hekime bu amaca ulaşması için yardım edilmesidir. Bu bakımdan tıp eğitiminin ikinci aşaması olan mezuniyet sonrası eğitim örgün bir eğitim, üçüncü aşaması olan sürekli eğitim ise yaygın yetişkin eğitimidir. Dünya Sağlık Teşkilatının sürekli eğitim konusunu inceleyen eksperler komitesi, sürekli tıp eğitimi ve mezuniyet sonrası eğitimi diagramatik olarak Şekil 1'deki gibi göstermiştir.

 

            Hekimlerin bazı mesleki yayınları okuması, şu veya bu amaçla düzenlenen bazı kurslara veya kongrelere katılması- plansız ve gelişi güzel uygulanan ve tüm hekimlerin yararlanmadığı bir öğrenme faaliyeti olduğu için- bugün sürekli eğitimden anladığımız biçimde bir çalışma sayılamaz.

           

            Sürekli Eğitimin amacı:

 

            Sürekli eğitimin amacı üzerinde kesin görüş sahibi olmak ve bu hizmetlerin planlanma ve yürütülmesi için gereklidir.

 

            Hekimlerin sürekli eğitiminde amaç, hiçbir ayrıcalık olmadan her kişi için hasta bakımı, sağlığın korunması ve geliştirilmesini sağlamak, hekimlik mesleğini yüceltmektir. Sürekli eğitimin amacını sadece tıp alanındaki yeni gelişmeleri hekimlere duyurmak sanma yanlış bir anlayıştır. Yukarıda verilen tanım üzerine bir açıklama daha yapmak gerekirse, çalışmaların hedefi hekimler olmakla birlikte, temel amacın topluma hizmet olduğu belirtilmelidir. Hekimler topluma daha iyi hizmet edebilmeleri için bilgi noksanlıklarını sürekli olarak tamamlamaları istenmektedir. Bu nedenle toplumun ihtiyaçlarına uymayan sürekli eğitim amacından sapmış bir çalışma olur. Dünya Sağlık Teşkilatı Sürekli Eğitim Eksperler Komitesi Raporu’nda, sürekli eğitimin amacından bahsedilirken "Sürekli eğitim programlarının amacı sadece yeni buluşları ve yanlış olduğu saptanan bilgi ve uygulamaları hekimlere aktarmak olamaz. Toplumun sağlık sorunlarını ve meslek icrasında yapılan hataları sürekli olarak inceleyerek bunlara çözüm bulma ve hataları düzeltmede sürekli eğitimin amaçları arasında olmalıdır" denmektedir.

 

            Bilimsel ve dostça kalın.

 

 

 

                                             Sürekli Eğitim (Üçüncü Aşama)

 

 

 

 

                                                                                    Uzmanlık Belgesi ya da

                                                                                    Akademik Derece

 

 

 

                        Tıp Diploması                                   Mezuniyet Sonrası Eğitim
                                                                                      (İkinci Aşama)

 

 

 

Tıp Eğitimi (Birinci Aşama)                                                                                         

 

 

Şekil 1. Tıp Eğitiminde Üç Aşama

* Nusret Fişek ve Hekimlik

TTB, Hekimlikte Sürekli Eğitim 77-92 Ankara 1991

 

 

 

.......