Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelikin Karşılaştırılması

AYAKTA TEŞHİS VE TEDAVİ YAPILAN ÖZEL SAĞLIK KURULUŞLARI HAKKINDA YÖNETMELİK’İN ESKİ DÜZENLEME İLE KARŞILAŞTIRILMASI

Özet Değerlendirme:

  1. Yönetmelikte, ayakta teşhis ve tedavi hizmeti verecek sağlık kuruluşlarının Sağlık Bakanlığı tarafından önceden planlanan bölgelerde, bağımsız olarak inşa edilecek binalarda açılması öngörülmektedir. Bakanlık tarafından belirlenecek asgari personel ve donanım standartlarının üzerine yapılacak ilaveler ve yeni teknoloji alımı da Sağlık Bakanlığı’nın ön iznine bağlı olarak yapılabilecektir. Böylece her isteyen kişinin istediği bölgede ve istediği kapasitede bir sağlık kuruluşu açmasına olanak tanınmayacaktır.
  2. Ayakta teşhis ve tedavi hizmeti verecek sağlık kuruluşlarının türleri; tıp merkezleri ve poliklinikler olarak sınırlandırılmakta, özel dal merkezleri ortadan kaldırılmakta, güzellik ve estetik amaçlı merkezler iki yıl içinde güzellik salonuna dönüştürülmektedir.
  3. Tıp merkezlerinin bir hekim tarafından en az dört tam gün süreli hekim çalıştırarak açılabilmesi öngörülmektedir. Tıp merkezi açmak için başvuru belgeleri arasında; Tıp merkezini açmak için ekonomik ve mali yeterliliğinin olduğunu gösteren belgeler, hak sahipliğini başkasına devretmeyeceğine dair taahhütname ile tıp merkezini açtıktan sonra işletme hakkını bir yıl süreyle başkasına devretmeyeceğine dair taahhütname vb. belgeler yer almaktadır.
  4. Polikliniğin ise, mesleğini serbest icra etmek hak ve yetkisi olan üç hekim tarafından müşterek halde, sadece o poliklinik bünyesinde meslek icra etmek şartıyla açabileceği düzenlenmiştir.
  5. Muayenehaneler ise “… cerrahi ve girişimsel tıbbi işlemlerin yapılmadığı işyeri’ olarak tanımlanmıştır.
  6. Tıp merkezlerinin açılabilmesi için klinik uzmanlık dallarında en az dört tabibin tam zamanlı çalışması gerekmektedir.
  7. Tıp merkezlerinde tam gün ya da kısmi süreli sözleşmeli olarak çalışan hekimler dışında örneğin muayenehanesi olan cerrahi branş hekimleri her hangi bir tıp merkezinde ameliyat yapamayacaktır.
  8. Mesul müdürler yönünden tam gün çalışma zorunluluğu getirilmiş, mesul müdür olduklar yer dışında muayenehane de dahil olmak üzere hiçbir kamu ya da özel sağlık kuruluşunda çalışamayacakları düzenlenmiştir. Polikliniklerde ise mesul müdürün ortaklardan olması zorunludur.
  9. Özel sağlık kuruluşunda çalışacak hekimlerin tam gün çalıştıkları süre dışında muayenehanelerinde veyahut iki özel sağlık kurum ve kuruluşunda kısmi süreli olarak çalışabilecekleri düzenlenmiştir.
  10. Sağlık kuruluşlarının kendi hastalarına yönelik olarak, Bakanlık tarafından yayımlanacak tebliğde belirtilen laboratuar tetkikleri ile radyolojik tetkikleri ruhsat almaksızın yapabilecekleri, ayrıca ileri düzeydeki hizmetler için kendileri laboratuar açabilecekleri gibi bu hizmetleri satın alabilecekleri düzenlenmiştir. Sağlık kuruluşlarına kendi bünyelerinde işleten adına ruhsat alarak 992 sayılı ve 3153 sayılı Kanun hükümleri kapsamındaki laboratuarları açma olanağı verilmektedir. Eski Yönetmelikte hizmetin satın alınabileceği kuruluşlar olarak ilgili Kanunlar uyarınca ruhsatlandırılmış laboratuarlar tanımlanmış iken yeni Yönetmelikte özel sağlık kuruluşlarından ya da özel hastanelerden bu hizmetleri satın alabileceği düzenlenmiştir.
  11. Halen açılmış bulunan özel sağlık kuruluşları yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden itibaren en geç dört yıl içinde Yönetmelikte belirtilen planlama hükümlerine ve bina diğer koşullarına uyum sağlamakla yükümlüdür. Dört yıllık süre boyunca eski yönetmelik hükümlerine göre işlemleri yürütülecektir. Ancak;
  • Tabip sayısında artış yapılması halinde dört yıllık süre beklenmeksizin yeni Yönetmelik hükümlerine uyulması gerekmektedir.
  • Tıbbi hizmet birimi, teknoloji yoğunluk tıbbi cihaz ve sağlık çalışanı ilavesi yapılmak istenmesi halinde de yine yeni Yönetmelik hükümlerine derhal uyulması gerekmektedir.
  • Sağlık Kuruluşları devredilir ise yine dört yıl boyunca saklı tutulacak hakları sona ermektedir.
  • Mesul müdür yönünden tıp merkezlerinde ve polikliniklerde tam gün mesul müdürün çalışması ve mesul müdürlük görevi yaptığı sağlık kuruluşu dışında özel ya da resmi bir kurumda çalışma yasağına altı ay içinde uyulacağı düzenlenmiştir.
  • Polikliniklerde mesul müdürün poliklinik ortaklarından biri olma zorunluluğu getirilmiş ve bu ortak olan mesul müdürün de kamu ya da özel bir sağlık kurumunda ikinci bir meslek icrası yasaklanmış bulunmaktadır.
  • Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce açılmış bulunan sağlık kuruluşları dört yıllık süre içinde aynı ilçe sınırları içinde olmak kaydı ile binalarını bir başka yere nakletme izni verilmektedir. Yine iki sağlık kuruluşunun birleşerek birinin bulunduğu ilçe sınırları içinde başka bir binaya taşınmasına izin verilmektedir.

AYRINTILI KARŞILAŞTIRMA

1. MADDE –Amaç

Eski yönetmelikte Yönetmeliğin amacı; ‘fertlerin ve toplumun sağlığınıkorumak maksadıyla, ayakta teşhis ve tedavi yapılan özel sağlıkkuruluşlarının açılmasına, çalışmasına ve denetlenmesine ilişkin usulve esasları düzenlemektir.’ olarak belirlenmişken yeni yönetmeliktekiamaç adı 1. madde

“Kaynak israfı ve atıl kapasiteye yolaçılmaksızın ülke düzeyinde dengeli, verimli ve kaliteli sağlık hizmetisunulmasını sağlamak üzere ayakta teşhis ve tedavi yapılan özel sağlıkkuruluşlarının yapılandırılmaları, ruhsatlandırma işlemleri,faaliyetleri ve faaliyetlerine son verilmesi, denetimleri ve diğerhususlar ile ilgili usûl ve esasları düzenlemek” olarak ifadeedilmiştir.

2. MADDE- Kapsam

Yönetmeliğin 2. maddesinde kapsam, eski Yönetmeliğin 2. maddesineparalel olarak düzenlenmiş, teşhis merkezleri ile diyaliz merkezlerigibi özel mevzuatı bulunan merkezlerin bu yönetmelik kapsamındaolmadığı belirtilmiştir.

3. MADDE-Dayanak

Yönetmeliğin 3. maddesi dayanağı, eski Yönetmeliğin 3. maddesi ile paralel düzenlemiştir.

4. MADDE –Tanımlar

Yeni yönetmelikte eski yönetmelikte olmayan bir takım tanımlara yerverilmiş, bazı tanımların içeriği değiştirilmiş, bazıları ise tamamençıkartılmıştır. Şöyle ki eski yönetmelikte yer alan ‘kanun, hekim,muayenehane, uygunluk belgesi(ruhsatname olarak değiştirilmiş.)’tanımlarına yeni yönetmelikte yer verilmemiştir. Eski yönetmelikte‘ekip’ olarak geçen inceleme ekibi ‘teknik inceleme ekibi olarak’ yeniyönetmeliğe de alınmıştır.

Eskisinde olmadığı halde yeni yönetmelikte yer verilen bazı tanımlar ise şunlardır:

c) İşleten:Sağlık kuruluşu binasının, tıbbi donanımının mülkiyet hakkının kime aitolduğuna bakılmaksızın sağlık kuruluşu faaliyeti göstermek üzere adınaruhsatname düzenlenen kişiyi,

ç) Kısmî zamanlı çalışma: Sağlık çalışanlarının birden fazla sağlık kuruluşunda çalışabilmelerini,

e) Nöbetçi tabip:Bir sağlık kuruluşunun hizmet verdiği genel çalışma saatleri dışındakizamanda, gözlem altındaki hastaların ve/veya acil vakaların tıbbiişlemlerinden sorumlu olarak nöbet hizmetini yürüten tabibi,

g) Sağlık insan gücü/sağlık çalışanı: Sağlık kuruluşlarında çalışan ve sağlık hizmetinin verilmesine iştirak eden sağlık meslekleri mensuplarının tamamını,

ğ) Sağlık kuruluşu:Tıp merkezi veya poliklinik statüsünde faaliyet göstermek üzereruhsatlandırılarak ayakta teşhis ve tedavi yapılan özel sağlıkkuruluşunu,

h) Tam zamanlı çalışma: Sağlık çalışanlarının tüm mesailerini çalıştıkları sağlık kuruluşuna hasretmelerini,

5. MADDE –Türleri

Yeni Yönetmelik’te sağlık kuruluşları türü poliklinik, muayenehane ve tıp merkezi olarak sayılmıştır.

Eski Yönetmelik’te ise sağlık kuruluşları merkezler, poliklinikler ve muayenehaneler olarak sayılmıştı.

6. MADDE-Tıp Merkezi

Bu maddenin eski Yönetmelikteki başlığı “merkezler” iken YeniYönetmelik’te “tıp merkezi” olarak değiştirilmiştir. Eski Yönetmeliktemerkezler “tıp merkezi, özel dal merkezi ve teşhis merkezi “ olarak üçeayrılmıştır, yenisinde ise sadece tıp merkezi tanımına yer verilmiştir.

Eski Yönetmelikte tıp merkezleri “ Asgari olarak bünyesindeiç hastalıkları, kadın hastalıkları ve doğum, çocuk sağlığı vehastalıkları ve genel cerrahi tıp dallarında birer uzman hekim olmaküzere asgari dört uzmanlık dalında faaliyet gösteren ve bünyelerindekibu uzmanlardan iç hastalıkları veya çocuk sağlığı ve hastalıklarıuzmanlarından bir kadrolu hekim ile kadın hastalıkları ve doğum veyagenel cerrahi tıp dallarında bir kadrolu hekim olmak üzere en az ikikadrolu uzman hekim çalıştıran, ağız ve diş sağlığı alanında hizmetvermek amacıyla en az bir diş ünitesi ve diş hekimi ile sürekli vedüzenli olarak gelişmiş donanım ve personel desteği ile 24 saat süreile ayakta teşhis ve tedavi hizmeti sunan özel sağlık kuruluşlar” olarak tanımlanmıştır.

Yeni yönetmelikte ise doğrudan tıp merkezlerinin tanımı yapılmamış, tıpmerkezlerinin taşıması gereken nitelikler sayılmıştır. Bu nitelikleriniçinde; klinik uzmanlık dallarında en az dört tabibin tam zamanlı çalışması, faaliyetine esas uzmanlık dalları ve bu uzmanlık dallarının gereklikıldığı diğer uzmanlık dallarına ait, Yönetmelikte belirlenen asgarişartların bulunması, gerekliliği belirtilmiştir. Hangi daldan kaç tanehekim olması gerekliliğine yönelik düzenleme yapılmamıştır.

Böylece bir tıp merkezi açmak için kadrolu iki hekim bulundurmazorunluluğu en az dört ayrı uzmanlık dalından tam gün dört hekiminçalıştırılması şekline dönüştürülmüştür.

Yeni Yönetmelikle sağlık kuruluşları içinde “ Özel dal merkez” leri ile teşhis merkezlerine ilişkin düzenlemelere yer verilmemiştir.

7. MADDE- Poliklinik ve muayenehaneler

Eski Yönetmelikte poliklinikler birbiriyle bağlantısı olmaksızın birveya birden çok tıpta uzmanlık dalının ve veya genel pratisyenlikdalından en az iki hekimin hizmet verdiği sağlık kuruluşları olarak tanımlanmıştır.

Yeni Yönetmelikte ise poliklinikler “hizmet birimleri doğrudan birbiriyle bağlantılı” en az üç tabip tarafından açılan sağlık kuruluşları olarak tanımlanmıştır.

Muayenehane tanımında ise eski Yönetmelikte bulunmayan “… cerrahi ve girişimsel tıbbi işlemlerin yapılmadığı işyeri’ ifadesine yer verilmiştir.

8. MADDE- Sağlık Kuruluşu açmaya ve işletmeye yetkili kişiler

Yeni Yönetmeliğin 8. maddesinde eski Yönetmeliğin 9. maddesinde yeralan “sağlık kuruluşu açmaya ve işletmeye yetkili kişiler”düzenlenmiştir.

Yeni Yönetmelikte;

  • Tıp merkezini, mesleğini serbest icra etmek hak ve yetkisi olan tabip veya birden fazla tabip ve diş tabibinin ortak olarak açabileceği,
  • Polikliniğin ise, mesleğini serbest icra etmek hak ve yetkisi olan tabipler tarafından müşterek halde, sadece o poliklinik bünyesinde meslek icra etmek şartıyla açabileceği düzenlenmiştir.

Ayrıca eski Yönetmelikte poliklinik ve merkezleri;

§ 2368sayılı Sağlık Personelinin Tazminat ve Çalışma Esaslarına Dair Kanunhükümlerine göre aynı hakkı haiz olan Devlet memuru veya diğer kamugörevlisi statüsünde bulunan hekimler,

§ Kamu yararına çalıştığına karar verilen ve tüzüğünde sağlık hizmeti sunumu ile ilgili düzenleme bulunan dernekler,

§ BakanlarKurulunca vergi muafiyeti tanınmış olan ve kuruluş senedinde sağlıkhizmeti sunumu ile ilgili düzenleme bulunan vakıflar

§ Kanunla kurulan kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları tarafından açılabilir ve işletilebilir” denilmiştir.

Yeniyönetmelikte ise bu düzenlemelerin hiç birine yer verilmemiş olupayrıksı olarak poliklinik ortağı olan tabibin vefatı halinde eşi veçocukları adına en fazla beş yıl süreyle, eş ve çocuğu yok ise diğermirasçılar adına en fazla 1 sene mes’ul müdür sorumluluğu altındaişletilebileceği düzenlenmiştir.

9. MADDE-Sağlık Kurum ve Kuruluşlarının Planlanması

YeniYönetmeliğin bu maddesinde “Sağlık Kuruluşlarının Planlanması”düzenlenmiştir. Eski Yönetmelikte ise sağlık kuruluşlarının planlanmasıile ilgili bir düzenleme bulunmamaktadır. Bu nedenle YeniYönetmelikteki bu düzenleme hakkında kısaca bilgi verilecektir.

Yeni Yönetmeliğin 9. maddesinin 1. fıkrasında Bakanlıkça;

  • Sağlık hizmetlerinin, demografik yapı ve epidemiyolojik özellikler de göz önünde bulundurulmak suretiyle kaliteli, hakkaniyete uygun ve verimli şekilde sunulması,
  • Sağlık kurum ve kuruluşlarının hizmet kapasiteleri, sağlık insan gücü ile çağdaş tıbbi bilgi ve teknolojinin ülke düzeyinde dengeli dağılımının sağlanması,
  • Koruyucu sağlık ve acil sağlık hizmetleri gibi işbirliği halinde hizmet sunumunun gerekli olduğu alanlarda uygun kapasitenin oluşturulması,
  • Kaynak israfı ve atıl kapasiteye yol açılmaması amaçlarıyla,

Faaliyetine ihtiyaç duyulan sağlık kurum ve kuruluşları ile bunlara aitsağlık insan gücü, tıbbi hizmet birimleri ve nitelikleri ile teknolojiyoğunluklu tıbbi cihaz dağılımı alanlarında kamu ve özel sektörükapsayacak şekilde planlama yapılacağı belirtilmiştir.

9.maddenin devamında yöntem düzenlenmiştir. Buna göre sağlık kuruluşuaçılacak yerler Bakanlıkça her yılın Ekim ayında ilân edilecek, ilanedilen yerlere başvurunu fazla olması halinde başvurular arasında kuraçekilecektir.

Ayrıca Bakanlığa sağlık kuruluşu açmak içinbaşvuranların edinmesi gereken belgeler yeni yönetmeliğin 9. maddesinin5. fıkrasında şu şekilde sayılmıştır:

  • Tıp merkezi açıp işletmeye yetkili olduğunu gösteren mesleki belgeler,
  • Tıp merkezini açmak için ekonomik ve mali yeterliliğinin olduğunu gösteren belgeler,
  • Hak sahipliğini başkasına devretmeyeceğine dair taahhütname ,
  • 11 inci madde uyarınca ön izin alındığı tarihten itibaren, iki yıl içinde tıp merkezini ruhsatname alarak işletmeye başlayacağına; ayrıca, tıp merkezini açtıktan sonra işletme hakkını bir yıl süreyle başkasına devretmeyeceğine dair taahhütname,
  • Üçüncü fıkra gereği yapılacak ilanda belirtilen diğer belgeler.

10. MADDE- Yer Seçimi

Yeni Yönetmelik’in 10. maddesinde sağlık kuruluşunun açılacağı yerinbelirlenmesine ilişkin yöntem düzenlenmiştir. Eski Yönetmelikte ise yerseçimi konusunda özel bir düzenleme bulunmamaktadır.

Yeni Yönetmelik’te Tıp merkezi binasının bulunduğu alanın, aşağıdaki şartlarda olması gerekir denilmiştir;

“a) Gürültü, hava ve su kirliliğine maruz olmadığının; insan sağlığınıolumsuz yönde etkileyecek endüstriyel kuruluşlar ile gayrisıhhimüesseselerden uzak olduğunun valilik tarafından yetkilendirilmiş merciraporu ile tespit edilmesi,

b) Ulaşım şartları, ulaşımnoktaları açısından uygun ve ulaşılabilir olduğunun İl Trafik Komisyonuveya Belediye Ulaşım Koordinasyon Merkezi raporu ile belgelenmesi,

c) İmar mevzuatında özel sağlık tesisi yapılabilecek yer olması,

ç) Hasta ve hasta yakınları ile tıp merkezi çalışanları için, 1.7.1993tarihli ve 21624 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan OtoparkYönetmeliğinin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yeralan cetvelin (8) numaralı sağlık yapıları başlıklı kısmında belirtilenölçüden az olmamak kaydıyla; ilgili mahalli idarenin sağlık kurum vekuruluşları için otopark konusunda düzenlemesi var ise buradabelirlenen ölçüye göre, mahalli idarenin böyle bir düzenlemesi yok iseOtopark Yönetmeliğindeki ölçüye uygun şekilde yeteri sayıda otoparkyeri ayrılmış olması.

(2) Poliklinikler, 23.6.1965tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 24 üncü maddesi hükmüsaklı kalmak kaydıyla, sağlık hizmetinin mahiyetine uygun binalardakurulur. Poliklinikte, hasta ve hasta yakınları ile poliklinikçalışanları için üç araçtan az olmamak üzere imar mevzuatına uygunşekilde otopark yeri ayrılması zorunludur. “

11. MADDE-Tıp Merkezlerinde ön İzin

Yeni Yönetmelik’in 11. maddesinde tıp merkezi açılmadan önceBakanlıktan alınacak ön izine ilişkin koşullar düzenlenmiştir. Bir üstmaddede düzenlenen koşulların sağlandığına ilişkin belgelerinincelenmesi sonucu uygun bulananlara merkezin inşa edileceği yereilişkin ön izin belgesinin düzenleneceği, ayrıca inşa edilmiş birbinanın tıp merkezine dönüştürülmesi veya ruhsat verilen binaya yöneliktadilatlar öncesinde, ruhsatlandırılmış tıp merkezi binasına 9.maddedeki planlamaya uygun olarak ilave bina yapılmadan ince de ön izinalma zorunluluğu öngörülmektedir.

12. MADDE – Bina Durumu

Yeni Yönetmelik’in 12. maddesinde tıp merkezi ve poliklinik olarakkullanılacak binalara ilişkin şartlar her iki sağlık kuruluşu için ayrıayrı belirlenmiştir. Eski Yönetmelikten farklı olarak tıp merkezlerininaçılacağı binaların ahşap olmayacağı ve betonarme bina şeklinde tekbaşına ayrı bir bina olarak inşa edileceği, içindeki her hangi birbölümün başka bir amaçla kullanılmak üzere üçüncü kişilerekiralanamayacağı ya da devredilemeyeceği düzenlenmektedir. Tıpmerkezlerinde sadece kafeterya kantin, berber ve lostra gibi birimlerinişletilebileceği belirtilmektedir.

Poliklinikler yönünden iseayrı bina koşulu aranmamakla birlikte, müstakil nitelikte olmayanlarınayrı bir poliklinik girişlerinin olma zorunluluğu aranmıştır.

13. MADDE-– Ruhsat Başvurusu ve Ruhsatname

Başvuru için gereken belgeler, eski yönetmelikte 10. maddededüzenlenmişken, Yeni Yönetmeliğin 13. maddesinde yapılan atıf sonucugereken belgeler “Ek–1” olarak düzenlenen bölümde belirtilmiştir.

“Ek 1” de ise ruhsat başvurusu için gereken belgelerin Yönetmeliktenfarklı olarak tıp merkezler, poliklinikler ve muayenehaneler için ayrıayrı düzenlendiği, bunun yanında bu sağlık kuruluşlarının devrinde vebaşka yere naklinde istenecek belgelerin de ayrıntılı olarak sayıldığıgörülmektedir.

Yönetmeliğin eski halinde sağlık kuruluşunda çalışacak personelden çalışma uygunluk belgesi için aranan ilgili meslek kuruluşuna üyelik belgesi yeni yönetmelikte istenmemektedir.

14. MADDE – Teknik İnceleme Ekibi

Yeni Yönetmeliğin 14. maddesinde Sağlık kuruluşlarınınruhsatlandırılması ve faaliyetleri sırasında, bu Yönetmeliğeuygunluklarının dosya üzerinde ve yerinde incelenmesi ile bunlarınaçılmaları, denetlenmeleri, değerlendirilmeleri ve kapatılmaları ileilgili tavsiye kararları almak üzere bir teknik inceleme ekibininoluşumu düzenlenmektedir.

Bu maddeye göre, ekibin Genel Müdürveya görevlendireceği yönetici sıfatı bulunan bir tabip başkanlığındaBakanlıkça oluşturulacağı, bu ekibin ise Sağlık kuruluşlarının hizmetalanları ile ilgili uzmanlık dallarından kamu hastanelerinde çalışanbirer uzman tabip, Kamuda çalışan bir hastane yöneticisi, Kamudaçalışan bir yönetici hemşire, Kamuda çalışan ve sağlık kuruluşumimarisi konusunda tecrübesi olan bir mimar, Bakanlıkta çalışan birhukuk müşaviri veya avukat ve bu Yönetmelik kapsamındaki sağlık kuruluşları alanında faaliyet gösteren derneklerden bir temsilcinin katılımı ile oluşacağı düzenlenmiştir.

Ayrıca Teknik İnceleme Ekibinde yer alan üyelerin, yerinde incelenecekveya denetlenecek sağlık kuruluşu ile ticari ortaklık, ikinci dereceyekadar kan veya sıhrî hısımlık, ticari anlamda rekabet ilişkisininolmaması gerektiği belirtilmiştir.

Eski Yönetmelikte isesadece Cerrahi Müdahale Birimlerinde benzer bir düzenleme bulunmaktaolup, diğer sağlık kuruluşları için bu ekibin nasıl oluşturulacağıkonusunda bir ayrıntıya yer verilmemiştir.

15. MADDE – Teknik İnceleme Ekibinin Çalışma Usulü

Yeni yönetmeliğin 15. maddede teknik inceleme teknik inceleme ekibininçalışma yöntemi düzenlenmiştir. Buna göre ekip salt çoğunluk ile kararalacak, gerektiğinde yerinde incelemeler yapabilecektir.

16. MADDE – Mesul Müdür

Yeni Yönetmeliğin 16. maddesinde mesul müdürün taşıması gerekennitelikler ve görevleri sayılmıştır. Benzer bir düzenleme eskiYönetmeliğin 12. maddesinde yer almaktadır.

Eski yönetmelikten farklı olarak yeni yönetmelikte mesul müdürler yönünden tam gün çalışma zorunluluğugetirilmiş, mesul müdür olduklar yer dışında muayenehane de dahil olmaküzere hiçbir kamu ya da özel sağlık kuruluşunda çalışamayacaklarıdüzenlenmiştir. Polikliniklerde ise mesul müdürün ortaklardan olmasızorunludur.

17. MADDE-Tabipler

YeniYönetmeliğin bu maddesinde sağlık kuruluşunda çalışacak hekimlereilişkin düzenleme yapılmış olup, benzer düzenleme eski Yönetmeliğin 13.maddesinde yer almaktadır. Yeni yönetmelikte eski yönetmelikten farklıolarak,

  • Sağlık kuruluşlarında hekimlerin tam gün süreyle çalışabilecekleri,
  • Tam gün çalıştıkları süre dışında muayenehanelerinde veyahut iki özel sağlık kurum ve kuruluşunda kısmi süreli olarak çalışabilecekleri düzenlenmiştir .

Ayrıca eski Yönetmeliktenfarklı olarak araç gereçlerin sterilizasyonu ve dezenfeksiyonundanhekimlerin sorumlu olduğu belirtilmemiş, Yeni yönetmelikte ise busorumluluk 16/i maddesiyle mesul müdürün görevleri arasındasayılmıştır.

18. MADDE- Çalışma Belgesi

Yeni yönetmeliğin bu maddesinde diğer sağlık çalışanlarının çalışmabelgesi Yönetmeliğin 14. maddesi ile paralel düzenlenmiştir. Ancakeskisinden farklı olarak bu belgede sağlık çalışanlarının tam zamanlıveya kısmi süreli çalışıp çalışmadıklarının açıkça belirtilmezorunluluğu aranmaktadır. Bunun yanı sıra maddenin 3. fıkrasında “Tabipharici sağlık çalışanı, kaliteli ve verimli hizmet sunmalarını teminen,çalışma sürelerini de belirtmek kaydıyla en fazla iki özel sağlık kurumveya kuruluşunda çalışabilirler.” hükmüne yer verilmiştir.

19. MADDE-Sağlık Çalışanlarının Sağlık Kuruluşundan Ayrılması

Yeni yönetmeliğin 19. maddesinde bulundurulması zorunlu olan personelinişten ayrılması durumunda izlenecek yöntem ayrıntılı olarakdüzenlenmiştir.

Bu maddede göre sağlık kuruluşunda adına tamzamanlı veya kısmî zamanlı çalışma belgesi düzenlenen ve asgari sayıdaolan tabibin ve tabip harici sağlık çalışanının herhangi bir sebepleişten ayrılması durumunda mesul müdürün en geç beş gün içinde ayrılanpersonelin çalışma belgesini Müdürlüğe iade edeceği, tıp merkezindeayrılan uzman tabip haricinde o dalda başka bir uzman tabip çalışmamasıhalinde ise derhal ilgili uzmanlık dalında hasta kabulünündurdurulacağı ve durumun Müdürlüğe bildirileceği düzenlenmiştir.

19. maddenin devamında ise yukarıdaki hüküm uyarınca tıp merkezindehasta kabulü durdurulan uzmanlık dalında altmış gün içinde uzman tabipbulunamaması halinde de, Müdürlükçe ruhsatname mevcut duruma göredeğiştirileceği veya gerekirse geri alınacağı; Poliklinikte ise,ayrılan tabip haricinde iki veya daha fazla tabip var ve üç ay içindeayrılanın yerine aynı mesleki nitelikte bir kimse bulunamaz ise,ruhsatnamenin bu doğrultuda değiştirileceği, tabip sayısının tekedüşmesi ve üç ay içinde yeni bir tabip ortak bulunamaması halinde iseruhsatnamenin geri alınacağı düzenlenmiştir.

19. maddenin 5.fıkrasında ise sağlık çalışlarının hizmet sözleşmesinde belirlenen izinhakları ile hastalık ve sair zorlayıcı sebeplerden dolayı bir defada otuz günden fazla sağlık kuruluşundan ayrılması durumunda da, yukarıdaki hükümlere göre işlem yapılacağı belirtilmiştir.

MADDE 20- Kıyafet ve Kimlik Kartı

Yeni Yönetmeliğin bu maddesinde sağlık kuruluşunda görev yapançalışanların kıyafet ve kimlik kartına yönelik düzenleme yapılmış olup,bu madde eski yönetmeliğin 33. maddesiyle paraleldir.

MADDE 21-Tıp Merkezleri

Taslağın bu maddesinde tıp merkezlerinin çalışma usulü düzenlenmiş,ancak bu merkezlerin çalışma saatlerine yönelik belirlemeleryapılmıştır. Şöyle ki, eski yönetmelikte tıp merkezlerinin uygunlukbelgelerinde belirtilen tıp dallarında düzenli ve sürekli olarakfaaliyet göstermek zorunda oldukları belirlenmişken, herhangi bir altsınır çizilmemişken, Yeni Yönetmelikte bu merkezlerin çalışmagünlerinde en az sekiz saat hizmet vereceği düzenlenmiştir.

Ayrıca eski Yönetmeliğin 27. maddesinde yer alan özel dal merkezlerininçalışma usulüne ilişkin düzenlemeler yeni yönetmelikte mevcut değildir.

MADDE 22-Poliklinikler

Yeniyönetmeliğin bu maddesinde polikliniklerin çalışma usulü eskiYönetmeliğin 28. maddesine paralel olarak düzenlenmiştir. Ancak eskiYönetmelik maddesinden farklı olarak tıp merkezlerinde olduğu gibipolikliniklerin de resmi mesai günlerinde en az 8 saat çalışmak zorundaoldukları belirtilmiştir.

MADDE 23- Tıp Merkezinde Cerrahi Müdahale ve Gözlem Hizmetleri

Yeni yönetmeliğin bu maddesinde tıp merkezlerinde cerrahi müdahale vegözlem hizmetleri düzenlenmiştir, esasen Yönetmeliğin cerrahi müdahaleve gözlem hizmetlerine yönelik dağınık bir biçimde düzenlenmişhükümleri ile paralellik göstermektedir. Ancak eskiYönetmelikte çalışma uygunluk belgesi bulunmayan cerrahların genelgeile düzenlenecek belli koşullar altında tıp merkezlerinde ameliyatyapmalarına olanak tanınmış iken, yeni Yönetmelikte böyle birdüzenlemeye yer verilmemiştir .

Ayrıca yeni yönetmeliğin 23/5 maddesinde eski yönetmelikten farklı olarak “Tıpmerkezinde müdahale yapılan hastalarda müdahaleye bağlı olarak gelişenkomplikasyonlar ve/veya yoğun bakım hizmetine ihtiyaç olan durumlardatıp merkezi tarafından, önceden belirlenmiş, koordineli olarakçalışılan ve bu hizmetlerin alındığı özel veya kamu hastanesiylegereken koordinasyon sağlanarak hasta transfer edilir ve hastanıntedavisi sağlanır. Söz konusu hastanın transferi ve transfer edildiğihastanelerdeki teşhis ve tedavisi ile ilgili ücretleri tıp merkezitarafından karşılanır. Bu ücret hastadan talep edilemez.” düzenlemesine yer verilmiştir.

MADDE 24- Acil Hizmetler ve Ambulans

Yeni yönetmelikte 24 saat kesintisiz hizmet verecek olan tıpmerkezlerinde koşulları tebliğ ile belirlenecek bir acil ünitesininkurulacağı, polikliniklerde ise acil müdahalelerin yapılabileceğiasgari malzeme ve ilaçların bulunduğu bir acil odası bulundurulacağıbelirtilmiştir.

Poliklinikler ve acil ünitesi bulunmayan tıpmerkezleri, acil başvurular ile ilgili bu maddenin beşinci ve altıncıfıkralarına uygun şekilde ilk tıbbi müdahale ve diğer işlemleryapıldıktan sonra 112 acil sağlık komuta kontrol merkezi vasıtasıylaveya özel ambulans şirketinin ambulansı ile hastanın naklinisağlayacaklar.

Ayrıca tam gün süre ile hizmet veren tıpmerkezlerinde acil veya gerekli tıbbi durumlarda hasta naklindekullanılmak üzere özel ambulans şirketi ile ambulans hizmeti alımsözleşmesi yapmış olmak veya 112 acil sağlık komuta kontrol merkezivasıtasıyla on dakika içerisinde ulaşabilecek istasyonlar vasıtasıylaambulans hizmeti verilebileceğini belgeleme koşulu getirilmiştir.

MADDE 25- Laboratuar ve Radyoloji Hizmetleri

Sağlık kuruluşlarının kendi hastalarına yönelik olarak, Bakanlıktarafından yayımlanacak tebliğde belirtilen laboratuar tetkikleri ileradyolojik tetkikleri ruhsat almaksızın yapabilecekleri belirtilmiştir.

Ayrıca ileri düzeydeki hizmetler için kendileri laboratuaraçabilecekleri gibi bu hizmetleri satın alabilecekleri düzenlenmiştir.

Sağlık kuruluşlarına kendi bünyelerinde işleten adına ruhsat alarak 992sayılı ve 3153 sayılı Kanun hükümleri kapsamındaki laboratuarları açmaolanağı verilmektedir. Ancak bu durumda ilgili uzman hekimleriçalıştırma yükümlülüğü getirilmiştir.

Eski Yönetmeliktehizmetin satın alınabileceği kuruluşlar olarak ilgili Kanunlar uyarıncaruhsatlandırılmış laboratuarlar tanımlanmış iken yeni Yönetmelikte özelsağlık kuruluşlarından ya da özel hastanelerden bu hizmetleri satınalabileceği düzenlenmiştir.

Eski yönetmelikte bu hizmetlerinsatın alma yoluyla gördürülmesinin ancak hastanın yazılı rızasınınvarlığı halinde mümkün olduğu belirtilmişken, yeni yönetmelikte isehastaya veya yakınlarına bu konuda bilgi verilmesi yeterli görülmüştür.

MADDE 26- Atıkların İmhası

Yeniyönetmelikte tıbbi atıkların imhası konusu, ilgili yönetmeliğe atıfşeklinde düzenlenmiştir. Eski Yönetmelikte ise daha ayrıntılı birdüzenleme yapılmıştır.

MADDE 27- Kayıt ve Defterler

Yeni Yönetmeliğin bu maddesinde sağlık kuruluşunda bulundurulmasıgereken kayıt ve defterler Eski Yönetmelikte bu yöndeki 46 ve devamımaddelerinde yer alan düzenlemelere paralel olarak düzenlenmiş, ilaveolarak “cerrahi müdahale kayıt defteri” bulundurma zorunluluğugetirilmiştir. Ancak eski Yönetmelikte kayıtların bilgisayar ortamındatutulmasının yazılı kayıt tutma zorunluluğunu kaldırmayacağıbelirtilmişken, Yeni Yönetmelikte bilgisayar ortamında kayıt tutmayailişkin ayrıntılı düzenleme yapılmış, bilgisayar ortamında tutulankayıtlara ilişkin sistem güvenli ise yazılı kayıt sisteminin zorunluolmadığı belirtilmiştir. Fakat güvenli kayıt sistemine ilişkinayrıntılı düzenlemelere yer verilmemiştir.

MADDE 28- Rapor Tanzimi

Yönetmeliğin bu maddesinde sağlık kuruluşunda rapor düzenlenmesineilişkin usul eski Yönetmeliğin 47. maddesine paralel olarakdüzenlenmiştir.

MADDE 29- Bilgilendirme ve Tanıtım

Bu maddede sağlık kuruluşlarının bilgilendirme ve tanıtım faaliyetleridüzenlenmiştir. Eski Yönetmeliğin 58. maddesinde sağlık kuruluşlarınınsadece kendi hastalarına yönelik bilgilendirme amaçlı materyalhazırlayabilecekleri belirtilmişken, Yönetmelikte topluma yönelikbilgilendirme ve tanıtım faaliyetleri yürütebilecekleri, ilanverebilecekleri, her türlü yayın mecrasında her türlü sağlık bilgisiverebilecekleri düzenlenmiştir. Topluma yönelik bilgilendirme vetanıtım faaliyetlerinin talep yaratmaya yönelik olamayacağı ve ilgilisağlık kuruluşuna yönlendirici nitelikte olamayacağı düzenlenmiştir.

MADDE 30- Sağlık Kuruluşlarının İsimleri

Bu madde eski Yönetmeliğin 57/t bendinde düzenlenen isim kullanımailişkin sınırlamayı biraz daha genişletmiştir. Yönetmelik ile hem kamusağlık kuruluşlarının isimlerinin aynen veya çağrıştıracak bir biçimdeözel sağlık kuruluşları tarafından kullanılamayacağı hem de daha önceaçılmış özel sağlık kuruluşlarının isimlerinin kullanılamayacağıyönünde düzenleme yapılmıştır.

MADDE 31- Uyulması gereken diğer hususlar

Büyük oranda eski Yönetmeliğin 57. maddesinde düzenlenen yasaklar ile benzer içerikte yasak faaliyetleri düzenlememektedir.

MADDE 32- Denetim

Eski Yönetmeliğin 54. maddesi ile paralel düzenlemeler içermeklebirlikte denetim ekibinin üye sayısı iki den üçe çıkarılmış vedenetimler sonucu eksiği bulunmayan kuruluşların teşekkürleödüllendirilebileceği düzenlenmiştir.

MADDE 33- Ruhsatnamenin geri alınması

Bu maddede Eski yönetmelikte bulunan düzenlemelere benzer bir biçimdedenetimler sonucunda tespit edilen eksiklikler ve/veya uygunsuzluklarEK-6’daki denetim formunda belirlenen süreler içerisinde gidermediğiiçin sağlık kuruluşunun faaliyetinin, tamamında geçici olarakdurdurulmasına rağmen, faaliyet durdurma tarihinden itibaren en geç üçay içinde eksiklikleri gidermeyen veya sağlık kuruluşunun faaliyetinin,bir kısmında veya tamamında geçici olarak durdurulmasına rağmen, hastakabulüne devam edilmesi halinde ruhsatların geri alınacağıdüzenlenmiştir.

MADDE 34- Ruhsatlandırılmış sağlık kuruluşunun devri veya başka bir yere nakli

Devirde açılışta aranan belgeler istenmekte, nakilde ise ön izinalınması koşulu getirilmektedir. Ön izin koşulu ise yönetmeliğinbaşlangıcındaki planlamaya ilişkin hükümlerle bağlantılıdır.

MADDE 35- Kamu Kurumlarına ait Sağlık Kuruluşları

Kamu kurumları tarafından açılacak tıp merkezlerinin bu Yönetmelikteöngörülen planlamaya, sağlık insan gücü kriterlerine, bina, fizik yapı,tesis ile tıbbi donanım ve hizmet standartlarına uyacakları ve buYönetmeliğe uygunluk bakımından Müdürlükçe inceleneceği, ancak, bunlariçin ön izin, ruhsatname, mesul müdürlük belgesi ve sağlıkçalışanlarına çalışma belgesi düzenlenmeyeceği belirtilmiştir.

MADDE 36- Hasta Hakları, 37- İdari Yaptırım

Hasta Hakları, idari yaptırımlar eski Yönetmeliğe paralel bir biçimde düzenlenmiştir.

MADDE 38 – Tebliğ ve diğer düzenlemeler

Bu maddede Bakanlığın Tebliğ ile düzenleyeceği konular belirtilmiş veayrıca alt düzenleyici işlem yapma yetkisine işaret edilmiştir. Tebliğiile düzenlenecek konular;

a) Sağlık kuruluşlarının zorunlutıbbi hizmet birimleri; bu birimlerin ve diğer mekanların fiziközellikleri; ısıtma, havalandırma ve aydınlatma özellikleri ve gereklidiğer hususlar,

b) Sağlık kuruluşunda gerçekleştirilebilecek cerrahi müdahaleler,

c) Temel laboratuvar ve radyolojik tetkikler,

ç) Bulundurulması zorunlu asgari tıbbi cihaz, araç gereçler ve ilaçlar,

d) Hasta tıbbi kayıt formları,

e) Ekonomik ve mali yeterliliğe ilişkin belgeler.

MADDE -39 Yürürlükten Kaldırılan Yönetmelikler

Eski “Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları HakkındaYönetmelik” ile “Güzellik ve Estetik Amaçlı Sağlık Kuruluşları HakkındaYönetmelik” yürürlükten kaldırılmıştır.

GEÇİCİ MADDE 1–2–3–4

Bu maddelerde açılmış sağlık kuruluşlarına ilişkin geçiş dönemi hükümleri yer almaktadır. Özetle;

1- Bütün sağlık kuruluşları yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden itibaren engeç dört yıl içinde Yönetmelikte belirtilen planlama hükümlerine vebina diğer koşullarına uyum sağlamakla yükümlüdür. Dört yıllık süreboyunca eski yönetmelik hükümlerine göre işlemleri yürütülecektir.Ancak;

  • Tabip sayısında artış yapılması halinde dört yıllık süre beklenmeksizin yeni Yönetmelik hükümlerine uyulması gerekmektedir.
  • Tıbbi hizmet birimi, teknoloji yoğunluk tıbbi cihaz ve sağlık çalışanı ilavesi yapılmak istenmesi halinde de yine yeni Yönetmelik hükümlerine derhal uyulması gerekmektedir.
  • Sağlık Kuruluşları devredilir ise yine dört yıl boyunca saklı tutulacak hakları sona ermektedir.
  • Mesul müdür yönünden tıp merkezlerinde ve polikliniklerde tam gün mesul müdürün çalışması ve mesul müdürlük görevi yaptığı sağlık kuruluşu dışında özel ya da resmi bir kurumda çalışma yasağına altı ay uyulacağı düzenlenmiştir.
  • Polikliniklerde mesul müdürün poliklinik ortaklarından biri olma zorunluluğu getirilmiş ve bu ortak olan mesul müdürün de kamu ya da özel bir sağlık kurumunda ikinci bir meslek icrası yasaklanmış bulunmaktadır.
  • Özel sağlık kuruluşlarından 24 saat faaliyet gösteren kuruluşların nöbetçi hekimlerine de çalışma uygunluk belgesini üç ay içinde almaları öngörülmüştür.

Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önceaçılmış bulunan sağlık kuruluşları dört yıllık süre içinde aynı ilçesınırları içinde olmak kaydı ile binalarını bir başka yere nakletmeizni verilmektedir. Yine iki sağlık kuruluşunun birleşerek birininbulunduğu ilçe sınırları içinde başka bir binaya taşınmasına izinverilmektedir.

3- Güzellik ve EstetikAmaçlı Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik uyarınca açılan güzellikmerkezlerinin ruhsatlarının geçerliliğinin 01.01.2010 tarihinde sonaereceği düzenlenmiştir. İşleteni hekim olan güzellik merkezlerinin busüre sonunda güzellik salonuna, koşullarının sağlanması halindemuayenehane veya polikliniğe dönüştürüleceği, diğer güzelliksalonlarını ise sağlık kuruluşu statüsünden çıkarılacağı vebelediyelerce ruhsatlandırılacağı düzenlenmiştir.

Güzellik salonlarında tabip çalışsa bile hiçbir biçimde tıbbi işlemlerin yapılamayacağı belirtilmiştir.

Güzellik merkezlerinde yapılan bütün tıbbi işlemlerin “estetik” veya buanlama gelecek herhangi bir ibare kullanılmaksızın tıp mesleğini icrayetki sahasına göre tabip veya uzman tabiplerin tıbbi uygulamasışeklinde yürütüleceği düzenlenmiştir.