Bakanlıktan ayaktan tedavi merkezlerine yeni düzenleme hazırlığı

HukukSağlık Bakanlığı"nca hazırlanan "Ayakta Teşhis ve Tadavi Hizmeti Veren Sağlık Kurumları Yönetmelik Taslağı" ve TTB Hukuk bürosunca mevcut yönetmelikle karşılaştırmalı olarak hazırlanan bilgi notu için...
 
 

 

"AYAKTA TEŞHİS VE TEDAVİ YAPILAN ÖZEL SAĞLIKKURULUŞLARI HAKKINDA YÖNETMELİK TASLAĞI"NIN YÜRÜRLÜKTE BULUNAN YÖNETMELİKLEKARŞILAŞTIRMALI OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİNE İLİŞKİN BİLGİ NOTU

Kısaltmalar:

"Ayakta Teşhis Ve TedaviYapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik Taslağından" "Taslak"olarak,

Halenyürürlükte olan "Ayakta Teşhis Ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık KuruluşlarıHakkında Yönetmelik"ten ise "Yönetmelik" olarak söz edilecektir.

İlgisiolduğu ölçüde Özel Hastaneler Yönetmeliği hükümleri ışığında özel hastanelerinaçılış ve işleyişine ilişkin kurallar ile de karşılaştırmalı bilgiverilecektir. Bu noktada  21.10.2006 günve 26326 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan değişikliklerle 15 ay önce ÖzelHastaneler Yönetmeliğinin neredeyse bütünüyle yeniden düzenlendiğine de dikkatçekmekte yarar görüyoruz. 

Özet Değerlendirme:

1.                 Taslakta, ayaktateşhis ve tedavi hizmeti verecek sağlık kuruluşlarının Sağlık Bakanlığıtarafından önceden planlanan bölgelerde, bağımsız olarak inşa edilecekbinalarda açılması öngörülmektedir. Bakanlık tarafından belirlenecek asgaripersonel ve donanım standartlarının üzerine yapılacak ilaveler ve yeni teknoloji alımı da  Sağlık Bakanlığı"nın ön iznine bağlı olarakyapılabilecektir. Böylece her isteyen kişinin istediği bölgede ve istediğikapasitede bir sağlık kuruluşu açmasına olanak tanınmayacaktır.

2.                 Ayakta teşhis vetedavi hizmeti verecek sağlık kuruluşlarının türleri tıp merkezleri vepoliklinikler olarak sınırlandırılmakta, özel dal merkezleri ortadankaldırılmakta, güzellik ve estetik amaçlı merkezler bir yıl içinde  güzellik salonuna dönüştürülmektedir.Güzellik merkezlerinde verilen sağlık hizmetleri ise tıp merkezleri bünyesindeilgisine göre dermatoloji ya da PREC uzmanları tarafından verilecektir.

3.                 Polikliniklerin üçhekim tarafından ortaklaşa, tıp merkezlerinin ise bir hekim tarafından en azdört tam gün süreli hekim çalıştırarak açılabilmesi öngörülmektedir.

4.                 Taslak uyarıncatıp merkezlerinin açılabilmesi için en az iki cerrahî ve iki dahilî uzmanlıkdalı olmak üzere asgarî dört uzmanlık dalından birer uzman tabibin  tam gün süreyle çalışması, ikiameliyathanenin bulunması gerekmektedir.

5.                 Taslak uyarıncakamu sağlık kuruluşlarında çalışan hekimler tıp merkezleri ve polikliniklerdeçalışamayacaktır. Tam gün özel sağlık kuruluşlarında çalışan hekimler ise mesaisaatleri dışında en fazla iki yerde kısmi zamanlı olarak ya da muayenehanesindeçalışabilecektir.

6.                 Tıp merkezlerindetam gün ya da kısmi süreli sözleşmeli olarak çalışan hekimler dışında örneğinmuayenehanesi olan cerrahi branş hekimleri her hangi bir tıp merkezindeameliyat yapamayacaktır.

7.                 Halen açılmışbulunan özel sağlık kuruluşları için ise kısaca geçiş dönemi kurallarışöyledir;

a)Bütün sağlık kuruluşları bu yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden itibaren en geçaltmış gün içinde sağlık çalışanlarına ait diplomaları ve tam günçalıştıklarına dair sözleşmeleri il sağlık müdürlüklerine vereceklerdir. Aykırıdavrananlara süreli faaliyet durdurma cezası verilecektir.

b)Bütünsağlık kuruluşları bu yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden itibaren en geç altıay içinde taslakta asgari tıbbi donanım ve sağlık çalışanı için öngörülenhükümlere uygunluk sağlamak zorundadırlar. Aksi halde faaliyetin durdurulmasıyaptırımı uygulanacaktır.

c)Yineyönetmeliğin yürürlüğe girmesinden itibaren en geç üç yıl içinde sağlıkkuruluşlarının bu yönetmeliğe uygun olarak bir binaya taşınmak zorundaoldukları aksi halde kapatılacakları düzenlenmiştir. Uygun binaya geçmede deilk defa açılacak sağlık kuruluşları için aranacak olan ön izin ve alanbelirleme planlamaya ilişkin hükümler uygulanacaktır.

d)Güzellik ve Estetik Amaçlı Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik uyarıncaaçılan güzellik merkezleri en geç bir yıl içinde güzellik salonu statüsünedönüştürülecektir. , Güzellik salonlarında hekim bulunmayacak, tıbbi mahiyetteişlem yapılmayacak ve tıbbi cihaz bulundurulmayacaktır

Karşılaştırmalı Değerlendirme:

1. MADDE

Taslağın1. maddesinde amaç maddesi Yönetmeliğin amaç maddesinden bütünüyle farklıdüzenlenmiştir. Taslakta yatırım planı, dengeli dağılım, kaynak israfı ve atılkapasiteye yol açmamak, faaliyet alanına uygun olarak teşkilatlanma, yetişmişinsan gücü kriterleri, fiziki yap, tesis gibi yeni ölçütler üzerinden tıbbidonanım ve hizmet standartlarının tesis edilmesi, bunlara göre sağlıkkuruluşlarının açılmasına, denetimlerine, kapatılmalarına ilişkin usul veesasların düzenlenmesi öngörülmektedir.

ÖzelHastaneler Yönetmeliği"nin 21. ‘amaç" başlıklı 1. maddesinde isedüzenlemenin amacı "etkin, verimli ve kaliteli sağlık hizmeti sunulmasınısağlamak üzere, bütün özel hastanelerin tesis, hizmet ve personelstandartlarının tespit edilmesine, "sınıflandırılmasına, sınıflarınındeğiştirilmesine", amaca uygun olarak teşkilatlandırılmasına ve bunlarınaçılmalarına, faaliyetlerine, kapanmalarına ve denetlenmelerine ilişkin usul veesasları düzenlemek" olarak ifade edilmiştir.

 Özel hastaneler ile ilgili yatırım palanı,dengeli dağılım, kaynak israfı vb. ölçütlerin hiç birine yer verilmemiştir.Hali hazırda isteyen istediği yerde istediği kapasitede özel hastane açmaolanağına sahiptir.

2. MADDE

Taslağın2. maddesinde kapsam, Yönetmeliğin 2. maddesine paralel olarak düzenlenmiştir.

3. MADDE

Taslağın3. maddesi dayanağı, Yönetmeliğin 3. maddesi ile paralel düzenlemiştir.

4. MADDE

Taslağın4. maddesinde tanımlar düzenlenmiştir. Ancak Yönetmelikte yer alan tanımlarınbazıları değiştirilmiş, bazı tanımlara ise ilk defa yer verilmiştir. Şöyle ki;

Taslaktasağlık kuruluşu tanımında yer alan "klinik, dispanser, tanı ve tedavi merkezi,vb isimler altında" bölümü çıkarılmış, sadece poliklinik ve tıp merkezine yerverilmiştir.

Yönetmeliktehekim tanımı varken bu çıkarılmış, yerine Taslakta "Sağlık insan gücü/ SağlıkÇalışanı" tanımına yer verilmiştir.

Muayenehanetanımı çıkarılmıştır. Daha önce "tıp dalı" olarak tanımlanan kavram "uzmanlıkdalı"olarak düzenlenmiştir.

Ekiptanımı teknik inceleme ekibi olarak değiştirilmiş ancak içeriği benzerdüzenlenmiştir.

Taslakta"Tam gün süreyle çalışma: Hizmetakitlerinde aksine hüküm bulunmaması kaydıyla sağlık çalışanının, bir sağlıkkuruluşunda 22/5/2003tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 63 üncü maddesi hükmü çerçevesindebelirlenen günlük çalışma süresini," olarak tanımlanmıştır.

5. MADDE - Sağlık Kuruluşlarının Türleri

Taslaktasağlık kuruluşları türü poliklinik ve tıp merkezi olarak sayılmış,Yönetmelikteki muayenehane kavramı buraya alınmamıştır.

AyrıcaYönetmelikteki poliklinik ve muayenehanelerin birinci basamak, merkezlerin iseikinci basamak olduğuna ilişkin düzenlemeye taslakta yer verilmemiştir.

ÖzelHastaneler Yönetmeliği"nin 5. maddesinde ise Özel hastane türleri, genelhastaneler ve özel dal hastaneleri olarak belirlenmiştir.

6. MADDE-

Bumaddenin Yönmelikteki başlığı "merkezler" iken taslakta "tıp merkezi" olarakdeğiştirilmiştir.

Yönetmeliktemerkezler "tıp merkezi, özel dal merkezi ve teşhis merkezi " olarak üçeayrılmıştır, Taslakta ise sadece tıp merkezi tanımına yer verilmiştir

Yönetmeliktetıp merkezleri "Asgariolarak bünyesinde iç hastalıkları, kadın hastalıkları ve doğum, çocuk sağlığıve hastalıkları ve genel cerrahi tıp dallarında birer uzman hekim olmak üzereasgari dört uzmanlık dalında faaliyet gösteren ve bünyelerindeki bu uzmanlardaniç hastalıkları veya çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanlarından bir kadroluhekim ile kadın hastalıkları ve doğum veya genel cerrahi tıp dallarında birkadrolu hekim olmak üzere en az iki kadrolu uzman hekim çalıştıran, ağız ve dişsağlığı alanında hizmet vermek amacıyla en az bir diş ünitesi ve diş hekimi ilesürekli ve düzenli olarak gelişmiş donanım ve personel desteği ile 24 saat süreile ayakta teşhis ve tedavi hizmeti sunan özel sağlık kuruluşlar" olaraktanımlanmıştır.

Taslakta ise tıp merkezleri;

"a)bünyesinde enaz iki cerrahî ve iki dahilî uzmanlık dalı olmak üzere asgarî dört uzmanlıkdalında birer uzman tabib tam gün süreyle çalışır.

b) Faaliyette bulunduğu uzmanlık dallarıile bu uzmanlık dallarının gerekli kıldığı diğer uzmanlık dallarına ait buYönetmelikte ve eklerinde belirlenen diğer asgarî şartlar bulunmak zorundadır.

c) En az üç ve en fazla on gözlem yatağıbulunur." Şeklinde tanımlanmıştır.

Taslakile sağlık kuruluşları içinde yer alan "Özel dal merkezi: Belirli bir yaş ve cins grubu hastalar ile belirlibir hastalığa tabi tutulanlara veya bir organ veya grubu hastalara yönelikhizmet vermek üzere, biri kadrolu olmak kaydıyla ilgili uzmanlık dalında en aziki uzman hekimin görev yaptığı gelişmiş donanım ve personel desteği ile ayaktateşhis ve tedavi hizmeti sunan özel sağlık kuruluşlarıdır." düzenlemesi ile teşhis merkezlerine ilişkin düzenlemelere yerverilmemiştir. böylece bu kuruluşlar ikinci basamak sağlık kuruluşları içindençıkarılmıştır.

Ayrıca diğer koşulların yanı sıra bir tıp merkeziaçmak için kadrolu iki hekim bulundurma zorunluluğu  en az dört ayrı uzmanlık dalından tam gündört hekimin çalıştırılması şekline dönüştürülmüştür.

Özel Hastaneler Yönetmeliğinin 4 ve 5. maddeleriuyarınca genel hastane açmak için 10 yatak ve en az dört uzmanlık dalındakadrolu uzman hekim çalıştırmak yeterli görülmektedir. Üstelik bu uzmanlıkdallarının Taslakta olduğu gibi belli tıp dallarından olma zorunluluğuna da yerverilmemiştir.

Dal Hastanesi açabilmek için ise en az 10 hasta yatağıve ilgili uzmanlık dallarından kadrolu iki hekim  ile bu uzmanlık dallarının gerektirdiği diğeruzmanlık dalları için en az bir kadrolu hekim çalıştırma yeterli görülmektedir.Taslakta ise özel dal merkezlerinin açılmasına izin verilmediği gibi tıpmerkezi açıp zorunlu tutulan dört uzmanlık dalının yanı sıra hizmet verileceközel dallar için ilave hekim çalıştırılması gerekmektedir. Bu durumda üçhekimle özel dal hastanesi açmak olanaklı iken tıp merkezi için ise en az eğerhizmet verilmek isten alan zorunlu tıp dallarından değil ise en az 5 ya da altıkadrolu tam gün hekimin çalışması gerekmektedir.

7. MADDE-Poliklinik

Yönetmelikte polikliniklerin birbiriyle bağlantısıolmaksızın bir veya birden çok tıpta uzmanlık dalının ve veya genelpratisyenlik dalından en az iki hekimin hizmet verdiği sağlık kuruluşlarıolarak tanımlanmıştır.

Taslakta ise poliklinikler için "hizmet birimleridoğrudan birbiriyle bağlantılı" en az üç tabip tarafından açılan sağlıkkuruluşları olarak tanımlanmıştır.

8. MADDE-

Yönetmelikte8. maddede muyanehane düzenlenmektedir. Taslakta muyaenehane olmadığındantanımına da yer verilmemiştir.

Taslağın8. maddesinde Yönetmeliğin 9. maddesinde yer alan "sağlık kuruluşu açmaya veişletmeye yetkili kişiler" düzenlenmiştir. Bu nedenle yönetmeliğin 9. maddesiile taslağın 8. maddesi karşılaştırılacaktır.

Yönetmelikte,poliklinikleri ve merkezleri belirtilen sayıda hekimin müştereken açabileceğidüzenlenmiştir.

Taslaktaise poliklinikleri belirtilen sayıda hekimin müştereken açabileceği, ancak tıp merkezlerini bir hekimin dahiaçabilmesi öngörülmüştür.

AyrıcaYönetmelikte poliklinik ve merkezleri hekimler dışında;

§        2368 sayılı Sağlık Personelinin Tazminat ve ÇalışmaEsaslarına Dair Kanun hükümlerine göre aynı hakkı haiz olan Devlet memuru veyadiğer kamu görevlisi statüsünde bulunan hekimler

§        ayrıca ortaklarının tamamı hekim veya uzman hekimlerinbulunduğu şirketler,

§        kamu yararına çalıştığına karar verilen ve tüzüğündesağlık hizmeti sunumu ile ilgili düzenleme bulunan dernekler,

§        Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınmış olan vekuruluş senedinde sağlık hizmeti sunumu ile ilgili düzenleme bulunan vakıflar

§        Kanunla kurulan kamu kurumu niteliğindeki meslekkuruluşları tarafından açılabilir ve işletilebilir" denilmiştir.

Taslaktaise  bu düzenlemelerin hiç birine yerverilmemiş olup ayrıksı olarak poliklinik ortağı olan tabibin vefatı veyavesayet altına alınması halinde mirasçılarının mes"ul müdürü/müdürlerininsorumluluğu altında işletilmesine en fazla beş yıl izin verilebileceği  belirtilmiştir. Tıp merkezleri ile ilgiliböyle bir düzenlemeye yer verilmemiştir.

9. MADDE-

Taslağınbu maddesinde "Sağlık Kuruluşlarının Planlanması" düzenlenmiştir. Yönetmeliktesağlık kuruluşlarının planması ile ilgili bir düzenleme bulunmamaktadır. Onedenle taslaktaki düzenleme hakkında kısaca bilgi verilecektir.

Taslakta maddeninbaşlangıcında; "

§        kaynak israfı ve atıl kapasiteyeyol açılmaması,

§        Yönetmelik kapsamındaki sağlık kuruluşları ileburalarda istihdam edilecek sağlık insan gücünün Ülke genelinde dengelidağılımı için,

§         demografiközellikler, halk sağlığının gerekleri,

§        meslekî nitelikleri ve/veya sayısına göre sağlıkçalışanı hizmetine olan ihtiyaç,

§         teknolojiyoğunluklu tıbbî cihaz dağılımı ile faaliyette olanların gerçekleştirdikleritıbbî işlemlerin niteliği ve sayısına göre yeni tıbbî hizmet birimi ilavesineve sağlık çalışanı artırımına ihtiyaç olup olmadığı gibi kriterler dikkatealınmak suretiyle

 Bakanlıkça yatırım planlaması yapılacağı vesağlık kuruluşlarına  bu planlamadoğrultusunda açılma izni verileceği"belirtilmiştir.

Taslak maddenin devamında yöntem düzenlenmiştir. Buna göre sağlık kuruluşu açılacakyerler Bakanlıkça her yılın Aralık ayında ilân edilecek, ilan edilen yerlerebaşvurunu fazla olması halinde başvurular arasında kura çekilecek, hiç başvuruyapılmayan yerlere ise isteyenlere yatırım için ön izin verilecektir.

10. MADDE

Taslağın 10. maddesinde sağlık kuruluşununaçılacağı yerin belirlenmesine ilişkin yöntem düzenlenmiştir. Yönetmelikte iseyer seçimi konusunda özel bir düzenleme bulunmamaktadır.

Taslakta Tıp merkezi binasının bulunduğualanın, aşağıdaki şartlarda olması gerekir denilmiştir;

"a)Gürültü, hava ve su kirliliğine maruz olmaması, insan sağlığını olumsuz yöndeetkileyecek endüstriyel kuruluşlar ile her türlü gayrisıhhî müesseselerden uzakolduğunun valilik tarafından yetkilendirilmiş merci raporu ile tespit edilmesi,

b)Ulaşım şartları, ulaşım noktaları açısından uygun ve ulaşılabilir olduğunun İlTrafik Komisyonu veya Valiliğin yetkilendirdiği ilgili merciler raporu ilebelgelenmiş bulunması.

c)İmar mevzuatına uygun şekilde sağlık tesisi yapılabilecek alan olması.

(2)Tıp merkezleri için hasta ve hasta yakınları ile sağlık kuruluşu çalışanınınihtiyacını karşılamak üzere, 01.07.1993 tarihli ve 21624 sayılı ResmîGazetede yayımlanan OtoparkYönetmeliğinin değişik 5 inci maddesinin a/8. bendindeki ölçüye uygun otoparkmiktarının, engellilere ayrılanlar da dahil araç park yerlerinin, varsa parselsınırından itibaren otopark rampasının, trafik akışının ve tesis kapasitesininbinanın onaylı mimarî projesinde sayısal değerleri ile birlikte belirtilmesizorunludur.

(3)Poliklinikler, bu maddenin birinci fıkrasının (a) ve (b) bendlerinde belirtilenalanlarda ve 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 24 üncümaddesinde açılması yasak olarak gösterilenler haricindeki binalarda kurulur.Poliklinikler, otopark yönünden bu maddenin ikinci fıkrasındaki şarta uymakzorundadır." düzenlemesi yapılmışır.

Hali hazırda bu koşullar Özel Hastanelerinaçılışında Yönetmelik"in ‘yer seçimi" başlıklı 8. maddesinde taslakta tıpmerkezleri için aranan "c) İmar mevzuatınauygun şekilde sağlık tesisi yapılabilecek alan olması" ve otoparka ilişkinkoşul özel hastaneler için aranmamaktadır..

11. MADDE

Taslağın 11. maddesinde tıp merkezi açılmadan önceBakanlıktan alınacak ön izine ilişkin koşullar düzenlenmiştir. Bir üst maddededüzenlenen koşulların sağlandığına ilişkin belgelerin incelenmesi sonucu uygunbulananlara merkezin inşa edileceği yere ilişkin ön izin belgesinindüzenleneceği, ayrıca inşa edilmiş bir binanın tıp merkezine dönüştürülmesiöncesi de aynı ön izin sürecinin işletileceği, ayrıca da ruhsat verilen binayayönelik tadilatlar öncesin de ön izin zorunluluğu öngörülmektedir.

12. MADDE

Taslağın12. maddesinde tıp merkezi ve polikilinik olarak kullanılacak binaya ilişkinkoşullar düzenlenmiştir. Yönetmelikten farklı olarak tıp merkezlerininaçılacağı binaların ahşap olmayacağı ve betonarme bina şeklinde tek başına ayrıbir bina olarak inşa edilmesi, içindeki her hangi bir bölümün başka bir amaçlakullanılmak üzere üçüncü kişilere kiralanamayacağı ya da devredilemeyeceğidüzenlenmektedir. Tıp merkezlerinde sadece kafeterya kantin, berber ve lostragibi birimlerin işletilebileceği belirtilmektedir.

Poliklinikleryönünden ise ayrı bina koşulu aranmamakla birlikte,  acil girişi ile poliklinik girişinin ayrıolması zorunluluğu getirilmektedir.

13. MADDE

Başvuruiçin gereken belgeler yönetmeliğin 10. maddesinde sayılarak düzenlenmişkenTaslağın 13. maddesinde "uygunluk belgesi başvurusu için gereken belgeler"başlığı altında ayrıntılı düzenleme yapılmamış "Ek-1" olarak düzenlenen bölümdekibelgelerin isteneceği belirtilmiştir.

Ek1 olarak düzenlenen bölüme baktığımızda ise Yönetmelikten farklı olarak şudüzenlemelerin yer aldığını görüyoruz.

Sağlıkkuruluşunda ana uzmanlık dallarında çalışacak uzman tabiplerin tam gün süreyleçalıştığına dair sözleşme istenmekte ve diğer sağlık çalışanları içindeherhangi bir kamu kuruluşunda görev yapmadıklarına dair beyan istenmektedir.

Böylece kamu kuruluşunda çalışanhekimlerin ve serbest çalışma hakkı olan diğer sağlık personelinin hiçbirbiçimde özel sağlık kuruluşlarında çalışamayacağı düzenlenmektedir.

YineYönetmelikte sağlık kuruluşunda çalışacak personelden çalışma uygunluk belgesiiçin aranan ilgili meslek kuruluşuna üyelik belgesi taslakta istenmemektedir.

Ayrıcasağlık kuruluşlarından istihdamı zorunlu personelin EK.5 te düzenlendiğibelirtilmekle birlikte Ek.5 taslakta yer almamaktadır.

ÖzelHastaneler Yönetmeliği"nde başvuru için gereken belgeler 13. madde de sayılmış,ancak bu belgeler arasında uzman tabiplerin tam gün süreyle çalıştığına dairsözleşme örneğine ve diğer sağlık çalışanları içinde herhangi bir kamukuruluşunda görev yapmadıklarına dair beyana yer verilmemiştir. Sadece mesulmüdür ve mesul müdür yardımcılarının resmi veya özel herhangi bir başka işteçalışmadıklarını beyan eden dilekçe ve Tabip odası kayıt belgesi sunmalarışartı aranmıştır.


14. MADDE

Taslağın14.maddesinde uygunluk belgesi başvurusunun değerlendirilmesi düzenlenmiştir.Benzer düzenleme Yönetmeliğin 11. maddesinde yer almaktadır. 

AncakYönetmeliğin 11. maddesinde özel sağlık kuruluşlarının şube açmalarına ilişkinbir düzenleme yer almakta iken, taslakta şube açılışına ilişkin herhangi birdüzenleme bulunmamaktadır. Bu nedenle açıkça izin veren bir düzenleme olmadığıiçin tıp merkezlerinin ve polikliniklerinin şube açamayacağı düşünülmektedir.

15. MADDE

Taslağın15. maddesinde sağlık kuruluşlarına uygunluk belgesi verilmeden önce vefaaliyetleri sırasında sağlık kuruluşunun yönetmeliğe uygunluğunu denetleyecekbir teknik inceleme ekibinin oluşumu düzenlenmektedir.

Budüzenlemelere göre, ekibin bu konuda görevli sağlık müdür yardımcısınınbaşkanlığında, sağlık kuruluşu mimarisi konusunda tecrübesi olan ve kamudagörev yapan bir mimarın yanı sıra sağlık kuruluşunda hizmet verilecek uzmanlıkdallarından hekimlerden oluşacağı düzenlenmiştir. Bu hekimlerin neredenseçileceği konusunda da ayrıntılı bir düzenleme bulunmakta olup, önceliğinbulunması halinde eğitim araştırma hastaneleri eğiticilerinden, yok ise devlethastanelerinden ayrıca gerekirse üniversite hastaneleri öğretim üyelerinden,hatta aynı ilde bulunmaz ise en yakın illerden belirtilen sıralamaya göre görevlendirileceğidüzenlenmiştir.

Yönetmelikteise sadece Cerrahi Müdahale Birimlerinde benzer bir düzenleme bulunmakta olup,diğer sağlık kuruluşları için bu ekibin nasıl oluşturulacağı konusunda birayrıntıya yer verilmemiştir.

16. MADDE

Taslakta16. maddede teknik inceleme ekibinin çalışma yöntemi düzenlenmiştir.

17. MADDE

Taslağın17. maddesinde mesul müdürün taşıması gereken nitelikler ve görevlerisayılmıştır. Benzer bir düzenleme Yönetmeliğin 12. maddesinde yer almaktadır.Taslağın Yönetmelikten farklı yönleri ise şunlardır;

Taslaktamesul müdüre tam gün çalışma zorunluluğu getirilmiştir. Ayrıca mesul müdürlükyaptığı yer dışında herhangi bir özel ya da kamu sağlık kuruluşundaçalışamayacağı, muayenehane açamayacağı belirtilmiştir.

18. MADDE

Taslağın18. maddesinde sağlık kuruluşunda çalışacak hekimlere ilişkin düzenlemeyapılmıştır, benzer düzenleme Yönetmeliğin 13. maddesinde yer almaktadır.Taslakta yönetmelikten farklı olarak,

Sağlıkkuruluşlarında hekimlerin tam gün süreyle çalışabilecekleri, tam günçalıştıkları süre dışında muayenehanelerinde veyahut iki özel sağlık kurum vekuruluşunda kısmi süreli olarak çalışabilecekleri düzenlenmiştir.

AyrıcaYönetmelikten farklı olarak araç gereçlerin sterilizasyonu vedezenfeksiyonundan hekimlerin sorumlu olduğu belirtilmemiştir. Bu sorumluluğataslağın mesul müdürün görevleri için 17. maddede yer verilmiştir.

19. MADDE

Taslağınbu maddesinde diğer sağlık çalışanlarının çalışma belgesi Yönetmeliğin 14.maddesi ile paralel düzenlenmiştir.

20. MADDE

Taslağınbu maddesinde sağlık kuruluşlarında ek 5"te belirtilen ancak taslak ekinde yeralmayan düzenlemelere göre bulundurulması zorunlu asgari sağlık personelindenherhangi birinin işten ayrılması halinde yapılacak bildirim işlemleri ve istihdam işlemleri düzenlenmektedir.Yönetmelikte ise çalıştırılması zorunlu hekimler dışında diğer personel ileilgili benzeri bir düzenleme bulunmamaktadır.

21. MADDE

Taslağınbu maddesinde sağlık kuruluşunda görev yapan çalışanların kıyafet ve kimlikkartına yönelik düzenleme yapılmıştır, aynı nitelikte düzenlemeler Yönetmeliğin 33. maddesinde yer almaktadır.

22. MADDE

Taslağın22. maddesinde sağlık kuruluşlarında olması gereken zorunlu hizmet birimleridüzenlenmiştir. Ancak bu düzenlemeler taslak maddede yapılmamış ek.6 dabelirtilen birimlerin bulundurulacağı belirtilmiştir. Benzeri düzenlemeler iseyönetmeliğin 16. maddesinde yapılmıştır. Ek 6 incelendiğinde ise Yönetmeliktenfarklı olan yönleri şunlardır;

Yönetmeliktesadece cerrahi müdahale birimi bulunan sağlık kuruluşları için bir adetameliyathane bulundurma koşulu getirilmişken, taslakta ise bütün sağlıkkuruluşlarının en az iki ameliyathane bulundurması zorunlu tutulmaktadır.

Taslaktaameliyathanenin fiziki koşullarına daha ayrıntılı yer verilmiş olup,  büyüklüğü 20 m2"den 30 m2"ye çıkarılmıştır.

Diğerhizmet birimleri de benzer biçimde düzenlenmiş olmakla birlikte, poliklinikmuayene odası 6 m2"den 12 m2"ye çıkarılmış, acil odası 8 m2"den 12 m2"ye  çıkarılmış, hasta gözlem odası ise 8 m2"den 7m2"ye düşürülmüştür. Yönetmelikte hasta gözlem yatak sayıları en az 3-en fazla8 olarak belirtilmişken taslakta bu yönde bir düzenlemeye yer verilmemiştir.

Özelhastaneler Yönetmeliği"nin ‘Ameliyathane" başlıklı 24. maddesinde ise, Özelhastanelerde, Cerrahi uzmanlık dallarının gerektirdiği en az iki adetameliyat salonu ile uyandırma bölümü bulunması gerektiği, hasta yataksayısı otuz ve altında olan ağız ve diş sağlığı dal hastaneleri ile gözhastalıkları dal hastanelerinde ise bir adet ameliyat salonunun yeterli olacağıdüzenlenmiştir.

Ayrıcagözlem ünitesinin yatak başına en az 6 m2 olması gerektiği düzenlenmiş, fakat acilünitesinin alanına ilişkin bir düzenlemeye yer verilmemiştir. (madde 25/A)

Taslaktadikkat çekici olan bir  düzenleme iselaboratuar ve röntgen birimlerinde bir tuvalet bulunması zorunluluğugetirilmektedir, oysa ki bu düzenlemeye özel hastaneler yönetmeliğinde yerverilmemiş ve TTB tarafından dava konusu edilen eksikler için bu konuya dadeğinilmiştir.

23. MADDE

Taslağınbu maddesinde sağlık kuruluşunda bulunan merdiven,koridor ve asansöre yönelikölçütler belirlenmiştir. Yönetmelikte bu nitelikte özel bir madde düzenlemesiolmamakla birlikte, cerrahi müdahale birimlerine yönelik düzenlemeler içindeözellikle 42 ve 43. maddelerde bazı hükümlere yer verilmiştir.

24. MADDE

Taslağınbu maddesinde sağlık kuruluşunun ısıtma, havalandırma ve aydınlatılmasıdüzenlenmiştir. Yönetmeliğin 43. maddesinde merkezi ısıtma taslak ilepareleldir. Ancak taslakta, soğutma ve havalandırma ile hijyenik klima sistemikurulması yeni bir düzenleme olarak getirilmektedir.

25. MADDE

Taslağınbu maddesinde tuvalet, lavabo ve banyo ile kapılar düzenlenmiştir. Yönetmeliktesadece tuvalet ve lavabo bulundurulmasına ilişkin düzenleme bulunurkentaslakta, kadınlar ve erkekler için ayrı ayrı ve yeterince tuvaletbulundurulması, ayrıca banyo bulundurma zorunluluğu getirilmiş ve kapıgenişlikleri düzenlenmiştir.

26. MADDE

Taslağınbu maddesinde tıbbi atıkların imhası ilgili yönetmeliğe atıf şeklindedüzenlenmiştir, oysa Yönetmelikte daha ayrıntılı bir düzenleme bulunmaktadır.

27. MADDE

Taslağınbu maddesinde tıp merkezlerinin çalışma usulü Yönetmeliğin 26. maddesineparelel olarak düzenlenmiştir. Ancak Yönetmelikte ağız ve diş sağlığı hizmetiveren sağlık kuruluşları yönünden yapılan düzenlemeye taslak maddede yerverilmemiştir. Ayrıca Yönetmeliğin 27. maddesinde yer alan özel dalmerkezlerinin çalışma usulüne ilişkin maddeye taslakta yer verilmemiştir.

28. MADDE

Taslağınbu maddesinde polikliniklerin çalışma usulü Yönetmeliğin 28. maddesine paralelolarak düzenlenmiştir. Ancak Yönetmelik maddesinden farklı olarakpolikliniklerin resmi mesai günlerinde en az 8 saat çalışmak zorunda olduklarıbelirtilmiştir.

29. MADDE

Taslağınbu maddesinde tıp merkezlerinde cerrahi müdahale ve gözlem hizmetleridüzenlenmiştir, esasen Yönetmeliğin cerrahi müdahale ve gözlem hizmetlerineyönelik dağınık bir biçimde düzenlenmiş hükümleri ile paralellikgöstermektedir. Ancak Yönetmelikte çalışma uygunluk belgesi bulunmayancerrahların genelge ile düzenlenecek belli koşullar altında merkezde ameliyatyapmasına olanak sağlanmış iken, Taslakta böyle bir düzenlemeye yer verilmemişolup, çalışma uygunluk belgesinin aranmaması sadece nöbetçi hekimler ilesınırlı tutulmuştur.

30. MADDE

Taslağınbu maddesinde acil hizmetler ile ambulansa ilişkin hükümler yönetmeliğin 29 vediğer konuya ilişkin maddeleri ile paralel hükümleri içermektedir.

31. MADDE

Taslağınbu maddesinde laboratuar ve radyoloji hizmetleri, Yönetmeliğin 30 ve 31.maddelerine paralel olarak düzenlenmektedir.

32. MADDE

Taslağınbu maddesinde tıp merkezlerindeki cerrahi müdahaleler ile sağlık kuruluşlarınıntıbbi donanımının bir genelge ile düzenleneceği belirtilmiştir. Yönetmelikteise cerrahi müdahale birimlerine ilişkin bazı temel düzenlemeler yer verildiğigibi bu alt düzenlemeler yapılırken bir bilim komisyonu oluşturulması ve bukomisyonun görüşlerinden yararlanılması öngörülmüştür. Taslakta hiçbirayrıntıya yer verilmeksizin çıkarılacak olan genelgeye atıfta bulunulmaklayetinilmiştir.

33. MADDE

Taslağınbu maddesinde sağlık kuruluşunda bulundurulması gereken kayıt ve defterlerYönetmelikte bu yöndeki 46 ve devamı maddelerinde yer alan düzenlemeler paralelolarak düzenlenmiştir. Ancak Yönetmelikte kayıtların bilgisayar ortamındatutulmasının yazılı kayıt tutma zorunluluğunu kaldırmayacağı belirtilmişken,taslak düzenlemede bilgisayar ortamında kayıt tutmaya ilişkin ayrıntılıdüzenleme yapılmıştır.  Ancak bilgisayarortamında tutulan kayıtlara ilişkin sistem güvenli ise yazılı kayıt sisteminin zorunluolmadığı belirtilmiştir. Fakat güvenli kayıt sistemine ilişkin ayrıntılıdüzenlemelere yer verilmemiştir.

34. MADDE

Taslağınbu maddesinde sağlık kuruluşunda rapor düzenlenmesine ilişkin usul Yönetmeliğin47. maddesine paralel olarak düzenlenmiştir.

35. MADDE

Bumaddede sağlık kuruluşlarının bilgilendirme ve tanıtım faaliyetleridüzenlenmiştir. Yönetmeliğin 58. maddesinde sağlık kuruluşlarının sadece kendi hastalarına yönelik bilgilendirmeamaçlı materyal hazırlayabilecekleri belirtilmişken, taslakta topluma yönelikbilgilendirme ve tanıtım faaliyetleri yürütebilecekleri, ilan verebilecekleri,internet sitelerinde teşhis ve tedavi edici hizmetler dışında her türlü sağlıkbilgisi verebilecekleri düzenlenmiştir. Topluma yönelik bilgilendirme ve tanıtımfaaliyetlerine verilen onayın  reklamaizin verme niteliğinde olduğu düşünülmektedir.

36. MADDE

Taslağınbu maddesinde sağlık kuruluşlarının kullanacakları isimlerin Türkçe olmasınayönelik ve isim kullanılmasın ilişkin diğer düzenlemelere yer verilmiştir.

37. MADDE

Taslağınbu maddesinde, Yönetmeliğin 57. maddesine paralel olarak yasaklardüzenlenmiştir. Ancak Taslakta şube açmaya ilişkin hüküm olmadığından ve dekamu kurumlarında çalışan hekimlerin özel sağlık kuruluşlarında çalışmamasıöngörüldüğünden Yönetmelikte bu konularda yer alan hükümler taslakta yerbulmamıştır.

39 ve 40. MADDE

Bumaddelerde sağlık kuruluşunun bir kısmında ve tamamında faaliyetin geçiciolarak durdurulması düzenlenmiştir. Yönetmelikte ise faaliyetin durdurulmasınailişkin özel ayrıntılı madde düzenlemesi yerine EK -7 ‘de düzenleme yapılmayoluna gidilmiştir. Taslakta ise belli başlı kapatma nedenleri sayılmış,ayrıntılar yine Ek-7"ye bırakılmıştır. Kapatma yetkisi Valiliğe ait olup Bakanlığa bilgi verilecektir.

41. MADDE

Taslağınbu maddesinde uygunluk belgesinin geri alınması düzenlenmiştir. Yönetmelikteise uygunluk belgesinin geri alınması yerine süresiz kapatma, bölüm kapatmaveya oda kapatma gibi yaptırımlar öngörülmüştür.

42, 43,44,45. MADDELER.

Bumaddelerde sağlık kuruluşunun devri, nakli, istisnalar, hasta hakları,müeyyideler esasen Yönetmeliğe paralel bir biçimde düzenlenmiştir. AncakTaslakta sağlık kuruluşunun naklinde de açılışta aranan ön izin ve diğerişlemlerin aranacağı belirtilmiştir.

46. MADDE

Taslağınbu maddesi Ayakta Teşhis ve Tedavi Kuruluşları Yönetmeliği ile Güzellik veEstetik Amaçlı sağlık kuruluşları hakkında Yönetmeliğin yürürlüktenkaldırılmasını düzenlemektedir.

EK MADDE 1-2-3 ve GEÇİCİ MADDE1-2-3-4-5-6

Bumaddelerde açılmış sağlık kuruluşlarına ilişkin geçiş dönemi hükümleri yeralmaktadır. Özetle;

1- Bütün sağlık kuruluşları bu yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden itibarenen geç altmış gün içinde sağlık çalışanlarına ait diplomaları ve tam günçalıştıklarına dair sözleşmeleri il sağlık müdürlüklerine vereceklerdir. Aykırıdavrananlara süreli faaliyet durdurma cezası verilecektir.

Bütünsağlık kuruluşları bu yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden itibaren en geç altıay içinde taslakta asgari tıbbi donanım ve sağlık çalışanı için öngörülenhükümlere uygunluk sağlamak zorundadırlar. Aksi halde faaliyetin durdurulmasıyaptırımı uygulanır.

2- Yine yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden itibaren en geç üç yıl içindesağlık kuruluşlarının bu yönetmeliğe uygun olarak bir binaya taşınmak zorundaoldukları aksi halde kapatılacakları düzenlenmiştir. Uygun binaya geçmede deilk defa açılacak sağlık kuruluşları için aranacak olan ön izin ve alanbelirleme planlamaya ilişkin hükümler uygulanacaktır.

3- Güzellik ve Estetik Amaçlı Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelikuyarınca açılan güzellik merkezleri en geç bir yıl içinde güzellik salonustatüsüne dönüştürülecektir. ,Güzellik merkezlerinde verilen sağlık hizmetleriise tıp merkezleri bünyesinde ilgisine göre dermatoloji ya da PREC uzmanlarıtarafından verilecektir. Güzellik salonlarında hekim bulunmayacak, tıbbimahiyette işlem yapılmayacak ve tıbbi cihaz bulundurulmayacaktır, aksidavranışlara kabahatler kanununda yer alan hükümler uygulanacaktır. Ancaksuçların kanuniliği ilkesi kabahatler kanununda bu nitelikte bir kabahatöngörülmediğinden yönetmelikte öngörülen fillerin Kanun kapsamındadeğerlendirilemeyeceği düşünülmektedir.

47 VE 48. MADDELER

Bumaddeler yürürlük ve yürütmeye ilişkindir. Yönetmeliğin yayımı tarihindeyürürlüğe gireceğini ve Bakanlığın yürüteceğini düzenlemektedir.