Hizmet satınalımları...

Sağlık HizmetleriHekim ve diğer sağlık personeli tarafından yerine getirilmesi gereken hizmetlerin satın alınması yolu ile gördürülmesi işlemleri hakkında başvuru yolları. Sağlık Bakanlığı"na bağlı bazı sağlık kurum ve kuruluşları tarafından hekim ve diğer sağlık personeli tarafından verilen sağlık hizmetlerinin taşeronlardan satın alınması yoluna gidildiği bilinmektedir.

Hekim ve diğer sağlık personeli tarafından yerine getirilmesi gereken hizmetlerin satın alınması yolu ile gördürülmesi işlemleri hakkında başvuru yolları.

Sağlık Bakanlığı"na bağlı bazı sağlık kurum ve kuruluşları tarafından hekim ve diğer sağlık personeli tarafından verilen sağlık hizmetlerinin taşeronlardan satın alınması yoluna gidildiği bilinmektedir.

1.Tabip Odanıza bağlı yerlerde bulunan sağlık kurum ve kuruluşlarında bu tür ihale işlemleri yapılıp yapılmadığına ilişkin bilgi ve belgeler, ilgili sağlık kurumlarının başhekimliklerinden istenebilir. Bunun için yazılabilecek başvuru metni ekte yer almaktadır. (Ek.1)

2.Yapılan bu başvuruya idarenin 15 gün içinde yanıt vermesi gerekir. İdarenin yanıt süresi, başka birimlerden bilgi ve belge istenmesini gerektiren halin varlığında 30 gündür. Bu süre içinde yanıt verilmemesi veya isteğin yazılı olarak reddedilmesi üzerine, bilgi ve belgelerin verilmemesi işleminin iptali için 60 gün içinde idare mahkemesinde dava açılabileceği gibi, Bilgi Edinme Hakkı Kanunu"nun 13. maddesi uyarınca, isteğin reddine dair kararın tebliğinden itibaren on beş gün içinde Bilgi Edinme Değerlendirme Kuruluna itiraz da edilebilir. Kurula itiraz yargıya başvurma süresini durdurur.

Kurul tarafından istenen bilgi ve belgelerin verilmesi yönünde bir karar verilmesi halinde, idarenin kurul kararını 15 gün içinde yerine getirmesi gerekir. Bu Kanunun uygulanmasında ihmali, kusuru veya kastı bulunan memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında, işledikleri fiillerin genel hükümler çerçevesinde ceza kovuşturması gerektirmesi hususu saklı kalmak kaydıyla, tâbi oldukları mevzuatta yer alan disiplin cezalarının uygulanacağı, Yasanın 29. maddesinde düzenlenmiştir.

Bu çerçevede başhekim hakkında kamu davası açılması ve Türk Ceza Kanunu"nun 257. maddesi uyarınca cezalandırılması istemi ile Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulabileceği gibi, gerekli disiplin işleminin yapılması için İl Sağlık Müdürlüğü"ne şikayette de bulunulabilir. Buna ilişkin dilekçe örnekleri ektedir. (Ek.2, Ek.3)

3.Diğer taraftan, sağlık hizmetlerinin taşeronlardan satın alınması yoluyla gördürülmesi amacıyla ihale açıldığının bildirilmesi üzerine idari yargı yoluna başvurulabileceği gibi, böyle bir ihalenin açıldığı biliniyorsa bilgi edinme başvurusuna yanıt verilmemesi veya bilgi ve belgelerin verilemeyeceğine ilişkin yanıt verilmesi üzerine de idari yargı yoluna başvurulabilir.

İdari yargıda dava açma süresi 60 gündür. Bu süre tebliğ ile tebligatın olmadığı durumlarda ise öğrenme ile başlar. Süre hesabı yapılırken, ihale işlemlerinin gazetede ilan edildiği de gözetilmelidir. İdare Mahkemesi"nde açılacak olan davada, işlemin dayanağı olarak gösterilen 4924 sayılı Kanun"un 11. maddesi ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36. maddesinin "III- Sağlık Hizmetleri Ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı" başlıklı bendine eklenen"Bu sınıfa dahil personel tarafından yerine getirilmesi gereken hizmetler, lüzumu halinde bedeli döner sermaye gelirlerinden ödenmek kaydıyla, Bakanlıkça tespit edilecek esas ve usullere göre hizmet satın alınması yoluyla gördürülebilir." hükmünün Anayasa"ya aykırılığı iddiasının ileri sürülmesinde yarar bulunmaktadır.

Bilgilerinize sunar çalışmalarınızda başarılar dileriz.

Saygılarımızla,
Dr.Hakan Giritlioğlu                   TTB Merkez Konseyi a.
TTB Hukuk Bürosu                   Dr.Altan Ayaz
Koordinatörü                            Genel Sekreter

Ekler: 1.Başhekimliklere başvuru dilekçesi örneği

2.Cumhuriyet Savcılığı"na şikayet dilekçesi

3. Bilgi Edinme Hakkı Kanunu"na aykırılık üzerine idareye şikayet dilekçesi

 

EK 1

...... HASTANESİ BAŞHEKİMLİĞİ"NE

Konu: Hekim ve diğer sağlık personeli tarafından yerine getirilmesi gereken hizmetlerin satın alınması yolu ile gördürülmesi işlemleri.

Bilindiği gibi; resmi sağlık kurum ve kuruluşlarının, memurlar ve diğer kamu görevlileri eliyle gördürülmesi Anayasal bir zorunluluk olan sağlık hizmetlerini dışarıdan satın almaları hukuka aykırıdır. Ayrıca, sağlık hizmetinin satın alınmak suretiyle sunulması, sağlık çalışanlarını kamu görevlisi olmaktan kaynaklanan haklarından yoksun olarak çalışmaya zorlamaktadır. İhale süresiyle sınırlı hizmet sunulması ise sağlık hizmeti sunumunun sürekliliği ilkesini ihlal etmektedir.

Nitekim bu gerekçelerle Türk Tabipleri Birliği Merkez Konseyi tarafından, Sağlık Bakanlığınca hazırlanıp 05.05.2004 gün ve 25453 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulan "Sağlık ve Yardımcı Sağlık Personeli Tarafından Yerine Getirilmesi Gereken Hizmetlerin Satın Alma Yoluyla Gördürülmesine İlişkin Esas ve Usuller" isimli düzenleyici işlemin, bu işleme dayalı olarak hazırlanan "2004 yılı (4 aylık) Psikiyatri Uzmanı, Onkoloji Uzmanı, Çocuk Psikiyatri Uzmanı, Alerji Hastalıkları Uzmanı Hizmetleri Satın Alma İşi Teknik Şartnamesinin" ve bu şartname ile Denizli Devlet Hastanesinde 7 adet Hekim ve 5 adet diğer sağlık personeli hizmetinin satın alma yolu ile gördürülmesine ilişkin yapılacak olan ihale işleminin yürütülmesinin durdurulması ve iptali Danıştay 5. Dairesi"nde 2004/4439 sayılı dava ile istenmiştir.

Bu istem ile birlikte, sağlık hizmetlerinin satın alınması yoluyla gördürülmesine olanak tanıyan, 4924 sayılı Kanun"un 11. maddesi ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36. maddesinin "III- Sağlık Hizmetleri Ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı" başlıklı bendine eklenen"Bu sınıfa dahil personel tarafından yerine getirilmesi gereken hizmetler, lüzumu halinde bedeli döner sermaye gelirlerinden ödenmek kaydıyla, Bakanlıkça tespit edilecek esas ve usullere göre hizmet satın alınması yoluyla gördürülebilir." hükmünün, Anayasanın 2. maddesindeki ‘hukuk devleti ilkesine", 10.maddesindeki ‘eşitlik ilkesine", 128. maddesindeki ‘kamu hizmetlerinin gerektirdiği aslî ve sürekli görevler, memurlar ve diğer kamu görevlileri eliyle görülür, Memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işleri kanunla düzenlenir." ilkesine aykırı olduğu belirtilerek düzenlemenin iptali için Anayasa Mahkemesi"ne gönderilmesi de talep edilmiştir.

Danıştay 5. Dairesi 2004/4439 sayılı kararı ile 22.11.2004 tarihinde sözü edilen hükmün iptali için yürürlüğün durdurulması istemli olarak Anayasa Mahkemesine başvurulmasına, Anayasa Mahkemesinin bu konuda vereceği karara kadar davanın esasının geri bırakılmasına karar vermiş; Anayasa Mahkemesi"nce verilecek karar üzerine yeniden bir karar verilinceye kadar yürütmenin durdurulması isteminin de kabulüne karar vermiştir.

Bu karar ile özetle, Denizli Devlet Hastanesinin özel kişi veya kuruluşlardan tıbbi hizmet satın alması önlenmiş; Sağlık Bakanlığı tarafından çıkartılan Sağlık ve Yardımcı Sağlık Personeli Tarafından Yerine Getirilmesi Gereken Hizmetlerin Satın Alma Yoluyla Gördürülmesine İlişkin Esas ve Usuller düzenlemesinin yürürlüğü durdurulmuş ve bu işlemlerin dayanağı yasa hükmünün iptali için dosya Anayasa Mahkemesine gönderilmiştir.

Denizli Devlet hastanesi dışındaki bazı sağlık kurum ve kuruluşlarında da sağlık hizmetlerinin satın alınması yolu ile gördürülmesine ilişkin ihale işlemleri yapılmış ise de, bu işlemlerin yürütmesi de yargı kararları ile durdurulmuştur. [1]

Buna karşın Sağlık Bakanlığına bağlı bazı sağlık kurum ve kuruluşları tarafından hekim ve diğer sağlık personeli tarafından verilen sağlık hizmetlerinin taşeronlardan satın alınması yoluna gidildiği bilinmektedir.

Bu çerçevede ... Hastanesi"nde;

  • Hukuka aykırılığı yargı kararları ile ortaya konulan bu tür ihalelerin açılıp açılmadığının,
  • Açılmış ise ihale işlemlerinin tamamlanıp tamamlanmadığının,
  • Açılan ihale ile sağlık ve yardımcı sağlık personeli tarafından yerine getirilmesi gereken hangi sağlık hizmetlerinin taşeronlardan satın alınacağının ya da alındığının bildirilmesini,
  • Bu amaçla hazırlanan şartnamenin, ihale işlemleri tamamlanmış ise sözleşmenin ve konu ile ilgili diğer bilgi ve belgelerin birer örneğinin tarafımıza verilmesini Bilgi Edinme Hakkı Kanunu uyarınca rica eder,

Türkiye Cumhuriyeti Anayasası"nın 138. maddesinin son fıkrası uyarınca; yasama ve yürütme organları ile idare, mahkeme kararlarına uymak zorunda olduğundan ve bu organlar ile idare, mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremeyeceğinden ve bunların yerine getirilmesini geciktiremeyeceğinden, yukarıda belirtilen yargı kararları dikkate alınarak, varsa sağlık hizmetlerinin taşeronlardan satın alınması amacıyla yapılan ihale işlemlerinin derhal iptal edilmesi gereğini bilgilerinize sunarız. (TARİH)

 

.... Tabip Odası adına

EK 2

.... CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞI"NA

MÜŞTEKİ : ... Tabip Odası

Adres

ŞÜPHELİ : .... Hastanesi Başhekimi ...

.... Hastanesi - ...

SUÇ : Görevini kötüye kullanma.

SUÇ TARİHİ : ...

AÇIKLAMALAR :

Bilindiği gibi Anayasa"nın 135. maddesi uyarınca "Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşları; belli bir mesleğe mensup olanların müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, meslekî faaliyetlerini kolaylaştırmak, mesleğin genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleri ile ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hâkim kılmak üzere meslek disiplini ve ahlâkını korumak maksadı ile kanunla kurulan ve organları kendi üyeleri tarafından kanunda gösterilen usullere göre yargı gözetimi altında, gizli oyla seçilen kamu tüzelkişilikleridir."

Bu kapsamda yer alan ve 6023 Sayılı Türk Tabipleri Birliği Kanunu"nda belirtilen amaçları gerçekleştirmek üzere kurulan kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olan Tabip Odalarının, meslek mensuplarının menfaatlerini korumanın yanı sıra, halk sağlığını koruma görevi vardır.

Son yıllarda Sağlık Bakanlığına bağlı bazı sağlık kurum ve kuruluşları tarafından, hukuka ve yargı kararlarına aykırı olarak hekim ve diğer sağlık personeli tarafından verilen sağlık hizmetlerinin taşeronlardan satın alınması yoluna gidildiği Tabip Odamızca da bilinmektedir.

Bu konuyla ilgili olarak ekte örneği yer alan yazımız ile ... tarihinde ... Hastanesi Başhekimliği"ne başvuruda bulunularak .... Hastanesi"nde bu tür ihalelerin açılıp açılmadığının, açılmış ise ihale işlemlerinin tamamlanıp tamamlanmadığının, açılan ihale ile sağlık ve yardımcı sağlık personeli tarafından yerine getirilmesi gereken hangi sağlık hizmetlerinin taşeronlardan satın alınacağının ya da alındığının bildirilmesi, bu amaçla hazırlanan şartnamenin, ihale işlemleri tamamlanmış ise sözleşmenin ve konu ile ilgili diğer bilgi ve belgelerin birer örneğinin tarafımıza verilmesi Bilgi Edinme Hakkı Kanunu uyarınca istenilmiştir.(Ek1)

Ne var ki Yasada öngörülen süre içerisinde tarafımıza istediğimiz bilgi ve belgeler verilmemiştir. Oysa bilgi edinme hakkının sınırları Yasa"da belirtilmiş olup istenen bilgi ve belgeler idare tarafından verilemeyecek türden değildir.

Bilgi Edinme Hakkı Kanunu"nun 29. maddesinde; "Bu Kanunun uygulanmasında ihmâli, kusuru veya kastı bulunan memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında, işledikleri fiillerin genel hükümler çerçevesinde ceza kovuşturması gerektirmesi hususu saklı kalmak kaydıyla, tâbi oldukları mevzuatta yer alan disiplin cezaları uygulanacağı" düzenlenmiştir.

Türk Ceza Kanunu"nun 257. maddesi uyarınca, "(1) Kanunda ayrıca suç olarak tanımlanan haller dışında, görevinin gereklerine aykırı hareket etmek suretiyle, kişilerin mağduriyetine veya kamunun zararına neden olan ya da kişilere haksız bir kazanç sağlayan kamu görevlisi, bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.

(2) Kanunda ayrıca suç olarak tanımlanan haller dışında, görevinin gereklerini yapmakta ihmal veya gecikme göstererek, kişilerin mağduriyetine veya kamunun zararına neden olan ya da kişilere haksız bir kazanç sağlayan kamu görevlisi, altı aydan iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.

...."

... Başhekimi Yasa ile kendisine verilmiş görevi yapmayarak mağduriyetimize neden olmuş, Anayasa ile güvence altına alınmış olan hak arama özgürlüğümüzü engellemiş, hukuka aykırı davranmıştır.

SONUÇ VE İSTEM : Yukarıda açıklanan ve re"sen dikkate alınacak nedenlerle, Türk Ceza Kanunu"nun 257. maddesindeki eylemi gerçekleştiren şüpheli hakkında kamu davası açılmasını talep ederiz. Saygılarımızla. (tarih)

.... Tabip Odası Adına

Ek 3

.... VALİLİĞİ

İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ"NE

ŞİKAYET EDEN : ... Tabip Odası

Adres

KARŞI TARAF : .... Hastanesi Başhekimi ...

.... Hastanesi - ...

AÇIKLAMALAR :

Bilindiği gibi Anayasa"nın 135. maddesi uyarınca "Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşları; belli bir mesleğe mensup olanların müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, meslekî faaliyetlerini kolaylaştırmak, mesleğin genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleri ile ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hâkim kılmak üzere meslek disiplini ve ahlâkını korumak maksadı ile kanunla kurulan ve organları kendi üyeleri tarafından kanunda gösterilen usullere göre yargı gözetimi altında, gizli oyla seçilen kamu tüzelkişilikleridir."

Bu kapsamda yer alan ve 6023 Sayılı Türk Tabipleri Birliği Kanunu"nda belirtilen amaçları gerçekleştirmek üzere kurulan kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olan Tabip Odalarının, meslek mensuplarının menfaatlerini korumanın yanı sıra, halk sağlığını koruma görevi vardır.

Son yıllarda Sağlık Bakanlığına bağlı bazı sağlık kurum ve kuruluşları tarafından, hukuka ve yargı kararlarına aykırı olarak hekim ve diğer sağlık personeli tarafından verilen sağlık hizmetlerinin taşeronlardan satın alınması yoluna gidildiği Tabip Odamızca da bilinmektedir.

Bu konuyla ilgili olarak ekte örneği yer alan yazımız ile ... Hastanesi Başhekimliği"ne başvuruda bulunularak .... Hastanesi"nde bu tür ihalelerin açılıp açılmadığının, açılmış ise ihale işlemlerinin tamamlanıp tamamlanmadığının, açılan ihale ile sağlık ve yardımcı sağlık personeli tarafından yerine getirilmesi gereken hangi sağlık hizmetlerinin taşeronlardan satın alınacağının ya da alındığının bildirilmesi, bu amaçla hazırlanan şartnamenin, ihale işlemleri tamamlanmış ise sözleşmenin ve konu ile ilgili diğer bilgi ve belgelerin birer örneğinin tarafımıza verilmesi Bilgi Edinme Hakkı Kanunu uyarınca istenilmiştir.(Ek1)

Ne var ki Yasada öngörülen süre içerisinde tarafımıza istediğimiz bilgi ve belgeler verilmemiştir. Oysa bilgi edinme hakkının sınırları Yasa"da belirtilmiş olup istenen bilgi ve belgeler idare tarafından verilemeyecek türden değildir.

Bilgi Edinme Hakkı Kanunu"nun 29. maddesinde; "Bu Kanunun uygulanmasında ihmâli, kusuru veya kastı bulunan memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında, işledikleri fiillerin genel hükümler çerçevesinde ceza kovuşturması gerektirmesi hususu saklı kalmak kaydıyla, tâbi oldukları mevzuatta yer alan disiplin cezaları uygulanacağı" düzenlenmiştir.

... Başhekimi kendisine Yasa ile verilmiş görevi yapmamış, hukuka aykırı davranmıştır. Bu nedenle ilgili hakkında soruşturma açılarak disiplin cezası ile cezalandırılmasını saygılarımızla talep ederiz.

.... Tabip Odası Adına

 

 



[1] Danıştay 13.Dairesi"nin 08.01.2007 tarih ve 2006/3097 E. sayılı kararı

Bursa 1.İdare Mahkemesi"nin 15.2.2007 tarih ve 2006/2607 E. sayılı kararı