'Torba Yasa' TBMM'de kabul edildi

.Başta 1219 sayılı kanun olmak üzere sağlıkla ilgili yasaların çoğunda değişiklik yaparak hekimlerin ve sağlık çalışanlarının özlük-ekonomik haklarını geriye götüren ve halkın sağlık hakkına darbe indiren “torba yasa” kabul edildi.

BA­ZI KA­NUN VE KA­NUN HÜK­MÜN­DE KA­RAR­NA­ME­LER­DE DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI­NA DA­İR KA­NUN

Kanun No. 5581 Kabul Tarihi : 15/2/2007

MAD­DE 1- 7/5/1987 ta­rih­li ve 3359 sa­yı­lı Sağ­lık Hiz­met­le­ri Te­mel Ka­nu­nu­na aşa­ğı­da­ki ek mad­de­ler ek­len­miş­tir.

"Zo­run­lu malî so­rum­lu­luk si­gor­ta­sı

EK MAD­DE 9- Tıbbî hiz­met­ler­den kay­nak­la­nan her tür­lü taz­mi­nat ta­lep­le­ri­nin karşılanma­sı­nı te­mi­nen;

a) Ser­best ola­rak mes­le­ği­ni ic­ra eden ta­bip­ler ken­di­le­ri için,

b) Per­so­ne­lin kat­kı­sıy­la el­de edi­len dö­ner ser­ma­ye ge­lir­le­rin­den per­so­ne­le öde­me ya­pı­lan ka­mu­ya ait dö­ner ser­ma­ye­li sağ­lık ku­rum ve ku­ru­luş­la­rı ile özel hu­kuk ki­şi­le­ri­ne ait sağ­lık kurum ve ku­ru­luş­la­rı ça­lış­tır­dık­la­rı ta­bip­ler için,

zo­run­lu malî so­rum­lu­luk si­gor­ta­sı yap­tır­mak zo­run­da­dır.

(b) ben­di kap­sa­mın­da­ki ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın­da gö­rev ya­pan ta­bip­ler için çalıştıkla­rı ku­rum ve ku­ru­luş­ça yap­tı­rı­lan si­gor­ta, il­gi­li ta­bi­bin mes­le­ği­ni ser­best ola­rak ic­ra et­me­si hâli­ni kap­sa­maz.

Sağ­lık ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın­da ça­lı­şan ta­bip­le­rin zo­run­lu malî so­rum­lu­luk si­gor­ta­sı­nın yap­tı­rıl­ma­sın­dan, il­gi­li­nin ça­lış­tı­ğı sağ­lık ku­rum ve ku­ru­lu­şu­nun ami­ri bi­rin­ci de­re­ce­de sorum­lu­dur.

Bu Ka­nun­la ge­ti­ri­len zo­run­lu si­gor­ta kap­sa­mın­da­ki bil­fi­il ve­ya hâl se­be­bi ile si­gor­ta yaptıra­nın taz­mi­na­ta mahkûm edil­me­si hâlin­de; si­gor­ta ya­pan, zo­run­lu malî so­rum­lu­luk sigorta­sın­da ön­gö­rü­len sı­nır­lar için­de taz­mi­na­tı doğ­ru­dan za­rar gö­re­ne öder.

Si­gor­ta prim­le­ri ve ta­ri­fe­ler

EK MAD­DE 10- Ka­mu­ya ait dö­ner ser­ma­ye­li sağ­lık ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın­da gö­rev yapan ta­bip­le­rin bu Ka­nun ile ge­ti­ri­len zo­run­lu malî so­rum­lu­luk si­gor­ta­sı prim­le­ri­nin yüz­de el­li­si ku­rum ve ku­ru­lu­şa ait dö­ner ser­ma­ye ge­lir­le­rin­den; yüz­de el­li­si ise biz­zat si­gor­ta­lı­nın dö­ner ser­ma­ye ek öde­me­si pa­yın­dan kar­şı­la­nır. Askerî sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli tabiplere döner sermayeden ek ödeme yapılıncaya kadar primlerinin tamamı, döner sermayeden karşılanır.

Ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rı dı­şın­da­ki ku­rum ve ku­ru­luş­lar­ca is­tih­dam edi­len ta­bip­le­rin sigor­ta prim­le­ri is­tih­dam eden ve­ya iş­ve­ren­ce kar­şı­la­nır. Bu mad­de­nin bi­rin­ci fık­ra­sın­da­ki yüz­de el­li­lik pay ve üçün­cü fık­ra­sın­da­ki hâl is­tis­na ol­mak üze­re, si­gor­ta­lı­lar için öde­nen sigorta pri­mi hiç­bir isim al­tın­da ve hiç­bir şe­kil­de si­gor­ta­lı­nın ma­aş ve sa­ir malî hak­la­rın­dan ke­si­le­mez, bu yol­da hü­küm ih­ti­va eden söz­leş­me ya­pı­la­maz.

Bir ta­bi­bin ku­su­ru se­be­biy­le, o ta­bip için em­sal­le­ri­ne gö­re da­ha yük­sek prim öden­me­si hâlin­de, ara­da­ki fark il­gi­li ta­bi­bin dö­ner ser­ma­ye ge­li­rin­den ke­sil­mek su­re­tiy­le kar­şı­la­nır.

Zo­run­lu malî so­rum­lu­luk si­gor­ta­sı­na iliş­kin ge­nel şart­lar Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğın­ca, ta­ri­fe ve ta­li­mat­lar ise Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı­nın bağ­lı ol­du­ğu Ba­kan­lık­ça, Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­nın gö­rü­şü alına­rak be­lir­le­nir ve Res­mî Ga­ze­te­de ya­yım­la­nır.

Si­gor­ta yap­ma yet­ki­si

EK MAD­DE 11- Bu Ka­nun ile ge­ti­ri­len zo­run­lu malî so­rum­lu­luk si­gor­ta­sı, Ha­zi­ne Müste­şar­lı­ğı­nın bağ­lı ol­du­ğu Ba­kan­lık­ça il­gi­li dal­da ruh­sat ve­ril­miş si­gor­ta şir­ket­le­ri tarafından ya­pı­lır.

Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı, ka­mu­da gö­rev­li ta­bip­le­rin en uy­gun şart­lar­da si­gor­ta­la­na­bil­me­si­ni teminen, bi­rin­ci fık­ra­da be­lir­ti­len si­gor­ta şir­ket­le­ri ara­sın­dan prim ve te­mi­nat kap­sa­mı bakımın­dan en uy­gun ta­ah­hüt­te bu­lu­nan bir ve­ya bir­den faz­la si­gor­ta şir­ke­ti­ni bir yıl­lık sü­re ile yet­ki­li kıl­mak için ka­mu iha­le mev­zu­atı­na gö­re iha­le­ye çı­ka­bi­lir. Bu du­rum­da, ka­mu­da çalı­şan ta­bip­le­rin zo­run­lu malî so­rum­lu­luk si­gor­ta­sı, sa­de­ce bu iha­le ne­ti­ce­sin­de tes­pit olunacak si­gor­ta şir­ke­tin­ce ya­pı­la­bi­lir.

Pa­ra ce­za­sı

EK MAD­DE 12- Bu Ka­nun­da ön­gö­rü­len zo­run­lu malî so­rum­lu­luk si­gor­ta­sı­nı; ken­di­le­ri yap­tır­mak zo­run­da ol­duk­la­rı hâlde yap­tır­ma­yan ta­bip­le­re ve ça­lış­tır­dık­la­rı ta­bip­le­ri si­gor­ta ettir­mek zo­run­da olan­lar­dan, bu si­gor­ta­yı yap­tır­ma­yan­la­ra si­gor­ta yap­tır­ma­dı­ğı sü­re için ödeme­si ge­re­ken pri­min beş ka­tı idarî pa­ra ce­za­sı ve­ri­lir. Bu pa­ra ce­za­sı, 30/3/2005 ta­rih­li ve 5326 sa­yı­lı Ka­ba­hat­ler Ka­nu­nun­da­ki usûl ve esas­la­ra tâ­bi­dir.

Ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın­da, si­gor­ta yap­tı­rıl­ma­ma­sın­dan do­la­yı ve­ri­len idarî pa­ra cezasın­dan o ku­rum ve ku­ru­lu­şun ami­ri şah­sen so­rum­lu­dur."

MAD­DE 2- Sağ­lık Hiz­met­le­ri Te­mel Ka­nu­nu­nun ek 1 in­ci mad­de­si­nin ikin­ci fık­ra­sı aşağı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş ve bu fık­ra­dan son­ra gel­mek üze­re mad­de­ye aşa­ğı­da­ki fık­ra­lar ek­len­miş­tir.

"Kli­nik şe­fi, kli­nik şef yar­dım­cı­sı, ba­şa­sis­tan ve asis­tan kad­ro­la­rı­na, açık­tan ata­ma iz­ni alın­mak­sı­zın il­gi­li mev­zu­atı çer­çe­ve­sin­de ata­ma ya­pı­lır. Şef ve şef yardımcılığı sınavı, Sağlık Bakanlığınca yılda bir yapılır. Bu sınava, tıpta uzmanlık unvanını kazanmış, orijinal bilimsel araştırma ve yayınlar yapmış ve Üniversitelerarası Kurulca merkezî sistemle hazırlanacak bir yabancı dil imtihanını başarmış bulunan adaylar, gerekli belge ve yayınlar ile birlikte uzmanlık alanını bildirerek başvururlar. Bakanlık, uzmanlık alanlarını dikkate alarak üç veya beş kişilik jüri teşkil eder. Bu jüri yayınları inceleyip adayı sözlü ve gerektiğinde ayrıca uygulamalı sınava tâbi tutar ve başarılı olanlara, ilgili uzmanlık alanında şef veya şef yardımcılığı sınavı başarı belgesi verir.

Bir eğitim ve araştırma hastanesi biriminde açık bulunan şeflik veya şef yardımcılığı kadrosu, Sağlık Bakanlığınca, isteklilerin başvurması için ilan edilir. Şef veya şef yardımcılığı sınavı başarı belgesi bulunanlar ile profesör veya doçent olan adaylar ilan edilen kadroya müracaat ederler. Bakanlık tarafından, adayların bilimsel ve eğitim yeterliliklerini incelemek üzere, en az biri atama yapılacak eğitim ve araştırma hastanesi dışından olmak üzere üç profesör veya şef tespit edilir. Bu profesör veya şefler, adaylar hakkında ayrı ayrı mütalaalarını Bakanlığa bildirirler. Bu mütalaaların Bakan, Müsteşar, Sağlık Eğitimi Genel Müdürü, Tedavi Hizmetleri Genel Müdürü ve Personel Genel Müdürünün birlikte değerlendirmesi sonucunda atama yapılır.

Kalkınmada öncelikli illerde bulunan eğitim ve araştırma hastanelerinde ilan edilen şef kadrolarına en az fiilen beş yıl şef yardımcısı olarak çalışmış olanların başvurularında sınav şartı aranmaz. Bu kişiler atandığı kadroda beş yıl fiilen çalışmadan kalkınmada öncelikli iller dışındaki illerin şef kadrolarına atanamazlar.

Yapılacak klinik şef ve şef yardımcılığı sınavı ile başasistanlık sınavlarına ilişkin usûl ve esaslar Bakanlık tarafından hazırlanan ve bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç ay içinde yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenir.

Ser­vis ve la­bo­ra­tuvar şef­le­ri ve­ya şef yar­dım­cı­la­rı ile tıp ala­nın­da do­çent ve­ya pro­fe­sör tabip­ler eği­tim ve araş­tır­ma has­ta­ne­le­ri­ne; uz­man ta­bip­ler ve­ya tıp ala­nın­da dok­to­ra yap­mış ta­bip­ler ve­ya­hut hu­kuk, ka­mu yö­ne­ti­mi, ik­ti­sat, iş­let­me ve sağ­lık yö­ne­ti­mi alan­la­rın­da li­sans, yük­sek li­sans ve­ya dok­to­ra eği­ti­mi al­mış ta­bip­ler di­ğer has­ta­ne­le­re baş­ta­bip ola­rak atanabilirler."

MADDE 3- Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun ek 5 inci madde