Tedavi Yardımına İlişkin Uygulama Tebliği

HukukKamu çalışanları, emekliler, bunların bakmakla yükümlü oldukları aile fertleri ve yeşil kartlıların tedavi giderlerine Devlet’in katkısının usül ve esasları ile katkı miktarlarını belirleyen kurallar bütünü bu yıl Tedavi Yardımına İlişkin Uygulama Tebliği adıyla yayımlandı.

 

 

Bu Tebliğ ile yıllardır uygulanmaya çalışılan ‘sevk zinciri’, aile hekimliği uygulaması olan iller ve kurum hekimlerinin bulunduğu yerlerde çalışanlar dışında tümüyle ortadan kaldırılmıştır. Kurum tabibi bulunmadığı takdirde aktif çalışanlar, kurumu tarafından düzenlenen muayene istek formu ile belediye sınırları ve mücavir alan içinde bulunan birinci, ikinci veya üçüncü basamak sağlık kurum ve kuruluşuna doğrudan başvurabilecekler; emekliler, emekliler ve aktif çalışanların bakmakla yükümlü olduğu aile fertleri ise her kademedeki sağlık kurum ve kuruluşlarına doğrudan başvurabileceklerdir.

 

Hastaların tedavilerinde kullanılacak ilaçları belirleyen reçetelerin yazımında, Devlet’in ödeme yapabilmesi için, uyulması istenen kurallar ile ilaçların niteliklerine göre, reçete edebilecek hekimleri belirleyen düzenlemelere bu Tebliğ içinde yer verilmiştir. Özellikle pratisyen hekimlerin reçete yazmalarını oldukça sınırlayan bu hükümler ile hastaların birinci basamağa başvurmaktan kaçınıp ikinci ve üçüncü basamaktaki yığılmalara katkıda bulunmaları gündeme gelebilecektir. Ayrıca bu düzenlemelere yakından bakıldığında aile hekimliği yapanlara reçete etme yetkisi verilen kimi ilaçların eş düzeydeki pratisyen hekimlere tanınmamış olduğu görülmekte ve bu durum düzenlemenin bilimsel bir temele oturmadığını göstermektedir.

 

Bir yandan reçeteyi düzenleyebilecek hekim ile ilgili olarak sınırlamalar getirilirken öte yandan reçete edilebilecek ilaçların sayısal sınırlamaları da unutulmamış ve reçetelere en fazla dört kalem ve yedi günlük tedavi dozunu aşmayacak şekilde ilaç yazılabileceği belirtilmiştir. Antibiyotik ile ilgili olarak yine bilimsellikten uzak şekilde yalnızca üç hastalık dışındaki tüm enfeksiyonlar 5 ila 7 günde tedavi edilebilir anlamında özel bir sınırlama belirtilmiştir: Pnömoni, bronşektazi, osteomyelit teşhislerinde hekim gerekli gördüğü taktirde 10-14 günlük tedavi dozunda antibiyotik reçete eder. Diğer endikasyonlarda 5-7 günlük antibiyotik tedavisi uygulanır.

 

Birinci basamak resmi ve özel sağlık kuruluşlarında, özel tıp merkezleri, özel dal merkezleri ile Kızılay tıp merkezlerinde Tebliğ’de belirtilen fiyatların dışında bir işlem yapılması halinde bedelinin ödenmeyeceği açıkça belirtilmektedir. Bu düzenleme ile özel sağlık kuruluşlarının, resmi kurum çalışanları, emekliler ile bunların bakmakla yükümlü olduklarına sundukları hizmetin bedelini belirleme yetkileri ortadan kalkmaktadır. Oysa bu Tebliğ ile yapılabilecek düzenleme ancak hizmet karşılığında Devlet’in ödeyeceği miktarı belirlemek olabilir.

 

Tebliğ’in hastaların sağlık hizmetine erişimlerini kısıtlayan ve hekimlerin yetkilerini kısıtlayan hükümleri ile ilgili olarak hastaların ve hekimlerin doğrudan dava açarak ilgili hükümlerin iptalini talep etmeleri mümkündür. Türk Tabipleri Birliği Hukuk Bürosu da Tebliğ’in hekim ve dolayısıyla hastaların haklarını kısıtlayan/engelleyen hükümlerinin iptali için çalışmalarını sürdürmekte olup en kısa zamanda yürütmenin durdurulması da talep edilerek Danıştay’da iptal davası açılacaktır.