. Dr. Cem Terzi

DEĞİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER

o     Öğretim üyelerinin direnci

o     Bir önderin olmaması

o     Mali kaynakların kısıtlılığı

o     Değişimin iyileşmeye yol açtığını gösteren kanıtların olmadığına dair önyargı

o     Değişimin amaç ve değerlerinin yeterince anlatılamaması

o     Statükocu tutum

o     Anabilimler tarzındaki yapılanmanın çok güçlü olması

o     Akademik yükseltme ve özlük hakkı/ekonomik destek sisteminin sadece araştırma yapmaya ve sağlık hizmeti sunmaya dayalı olması

o     Değişim önderlerinin etkileyici/etkin kişiler olmaması

o     Eğitim programı bütününün kavranmasında/görülebilmesinde güçlük

o     Sağlık Bakanlığı’nın destek vermemesi

o     YÖK’ün destek vermemesi

 

ENGELLERİ AŞMAK İÇİN STRATEJİLER

o      Değişim programının arkasına kalıcı ve güçlü bir irade konulması

o      Değişim için uygun iklimin hatta talebin yaratılması

o      Değişime yönelik tehtidlerin en aza indirilmesi

o      Katı/sert yaklaşımlardan kaçınılması

o      Çekingen/ürkek davranılmaması

o      Aceleci olunmaması

o      Değişim önderlerinin iyi seçilmesi

 

-         Değişimin önemini kavramış

-          Hevesli

-          Akademik etkinlikleri ve davranışlarıyla saygınlık uyandırmış

-         Değişim programının ilgili alanında yetkin

 

o      Değişim için özel bir çalışma grubunun kurulması    (MERKEZİ İZOLASYON- hevesliler, interdisipliner, kozmopolit)

 

-         Dış tehtidleri en aza indirir

-          Anabilim dallarını “bypass” lar

-          Korunaklı bir ortam sağlar

-          Çok sayıda öğrenci katılabilir

-          Alternatif öğrenme yöntemleri kolayca tartışılır

-          Toplumsal boyut kolayca tartışılır

-    Etik boyut kolayca tartışılır

 

o      Değişime dair bilimsel bilginin edinilmesi/paylaşılması/değerlendirilmesi (kanaat ve inançlarla değil bilimsel kanıtlarla ikna süreci)

o      İletişim-iletişim-iletişim

o      Akademik ve idari önderlerin/yöneticilerin değişim programını desteklemelerinin sağlanması

o      Bütün öğretim üyelerinin eleştiri ve katkılarına açılma

(DIŞA AÇILMA- ŞEFFAF, KATILIMCI, DEMOKRATİK)

 

-          Eleştiri katkı dengesini kur

-          Eleştiriden kaçma, ‘hayıcılar’ın hatta sabotajcıların görüşlerinden de yararlan

-         Değişim programını değiştirmekten kaçınma/ Kurumun genel amaçlarına uygun ödünler ver

 

o      Değişim programı için aktif bir destek ünitesinin kurulması

o      Eğitim etkinliklerinin dökümante edilmesi ve ödüllendirilmesi

o       Uyum dönemi ve uyum sonrası dönemi planlarının yapılması

o      Uygulama planının yapılması

o      “Önce uygula sonra düzelt” yaklaşımının benimsenmesi

o      Değişimin yol açtığı sorunların giderilmesinde aceleci olunması

o      Öğrencilerin her aşamada katılım ve desteğinin sağlanması

o      Eğitici gelişim programlarının düzenlenmesi/sürekliliği

o      Kurumun eğitim-araştırma-hizmet alanlarında amaç ve değer bütünlüğünün sağlanması

o      Sağlık Bakanlığı’nın desteğinin sağlanması

 

YÖK’ün desteğinin sağlanması

.

 

BAŞA DÖN