. | Dr. Cem TerziDEĞİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER
o Öğretim üyelerinin
direnci o Bir önderin olmaması o Mali kaynakların
kısıtlılığı o Değişimin iyileşmeye
yol açtığını gösteren kanıtların olmadığına dair önyargı o Değişimin amaç ve değerlerinin
yeterince anlatılamaması o Statükocu tutum o Anabilimler tarzındaki
yapılanmanın çok güçlü olması o Akademik yükseltme ve
özlük hakkı/ekonomik destek sisteminin sadece araştırma yapmaya ve sağlık hizmeti
sunmaya dayalı olması o Değişim önderlerinin
etkileyici/etkin kişiler olmaması o Eğitim programı bütününün
kavranmasında/görülebilmesinde güçlük o Sağlık Bakanlığı’nın
destek vermemesi o YÖK’ün destek
vermemesi ENGELLERİ AŞMAK İÇİN STRATEJİLER
o Değişim
programının arkasına kalıcı ve güçlü bir irade konulması o Değişim için
uygun iklimin hatta talebin yaratılması o Değişime yönelik
tehtidlerin en aza indirilmesi o Katı/sert
yaklaşımlardan kaçınılması o Çekingen/ürkek
davranılmaması o Aceleci olunmaması o Değişim
önderlerinin iyi seçilmesi - Değişimin
önemini kavramış -
Hevesli -
Akademik etkinlikleri ve davranışlarıyla
saygınlık uyandırmış - Değişim
programının ilgili alanında yetkin o Değişim için
özel bir çalışma grubunun kurulması (MERKEZİ İZOLASYON-
hevesliler, interdisipliner, kozmopolit) - Dış
tehtidleri en aza indirir -
Anabilim dallarını “bypass” lar -
Korunaklı bir ortam sağlar -
Çok sayıda öğrenci katılabilir -
Alternatif öğrenme yöntemleri kolayca
tartışılır -
Toplumsal boyut kolayca tartışılır - Etik boyut kolayca tartışılır o Değişime dair
bilimsel bilginin edinilmesi/paylaşılması/değerlendirilmesi (kanaat ve inançlarla değil
bilimsel kanıtlarla ikna süreci) o İletişim-iletişim-iletişim o Akademik ve idari
önderlerin/yöneticilerin değişim programını desteklemelerinin sağlanması o Bütün öğretim
üyelerinin eleştiri ve katkılarına açılma (DIŞA AÇILMA- ŞEFFAF, KATILIMCI, DEMOKRATİK) -
Eleştiri katkı dengesini kur -
Eleştiriden kaçma, ‘hayıcılar’ın
hatta sabotajcıların görüşlerinden de yararlan - Değişim
programını değiştirmekten kaçınma/ Kurumun genel amaçlarına uygun ödünler ver o Değişim
programı için aktif bir destek ünitesinin kurulması o Eğitim
etkinliklerinin dökümante edilmesi ve ödüllendirilmesi o Uyum
dönemi ve uyum sonrası dönemi planlarının yapılması o Uygulama planının
yapılması o “Önce uygula
sonra düzelt” yaklaşımının benimsenmesi o Değişimin yol açtığı
sorunların giderilmesinde aceleci olunması o Öğrencilerin
her aşamada katılım ve desteğinin sağlanması o Eğitici gelişim
programlarının düzenlenmesi/sürekliliği o Kurumun eğitim-araştırma-hizmet
alanlarında amaç ve değer bütünlüğünün sağlanması o Sağlık
Bakanlığı’nın desteğinin sağlanması
YÖK’ün desteğinin sağlanması |
. |
|