TTB,
“Hekimlerin Mali Haklarının İyileştirilmesine İlişkin Yasa Tasarısı Önerileri”
hazırladı
Daha
iyi bir ücret için!
Sağlık
hizmetlerinin özgünlügü, acil durumlar, özel zorunluluklar, beklenmeyen
durumların sıklığı, hekimler için daha fazla çalisma anlamına geliyor.
Geceli gündüzlü, özveriyle çalisiliyor ama ücret yetersizliğinin yarattığı
baskı, bütünüyle gündelik yaşamda hissediliyor. İcap nöbetlerinin karşilıkları
ödenmiyor. Mesleki açıdan yenilenebilmek desteklenmiyor, olanak sunulmuyor.Bunun
için daha fazla zaman ve yeterli ücret gerek. Sistem, ek işlere yöneltiyor,
hastalara yabancılaştırıyor. Günlük yaşam biyolojik ve psiko-sosyal risklerle
dolu ama mesleki risklere karşi olması zorunlu işleyiş kurulmamış durumda
değil.
Yıllardır,
tepkileri yatıştırmaya yönelik, özlük haklarında iyileşme yapılacağı sözleri
veriliyor. Hazırlanan yasa teklifleri bir biçimde kadük oluyor. Türk Tabipleri
Birliği, bu kez “Hekimlerin Mali Haklarının İyileştirilmesine İlişkin Türk
Tabipleri Birliği Öncelikli Yasa Tasarısı Önerileri” olarak hazırladığı
metinleri hekim topluluğunun onayına sunuyor. Ekim ayı boyunca yasa tasarıları,
broşür, afiş vb. yazılı materyallerle, toplantılarla, duyurularla hekimlerle
paylaşilacak ve 1 Kasım’da tüm Türkiye’de hekimlerin değerlendirmesine
sunularak oylanacak. Tasarılar, aynı zamanda Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne
sunulacak.
Yasa
tasarıları ne getiriyor? Yasalaştığında, normal mesai ücretleri artırılıyor.
Eşdeğer konumdaki unvanlar arasındaki ücret farklılığı gideriliyor ve ek
göstergeden yararlanamayan sağlık personelinin de yararlandırılabilmesi
için ek gösterge puanları artırılıyor. Hekimlere de, özel hizmet tazminatı
ödeniyor. Nöbetler, karşilığı ödenmeyenicap
nöbetleri ve çagrinin beklendiği saatler de gözönünde bulundurularak karşilıklandırılıyor.
Çalisma süresi, diğer kamu personeli çalisma saatleriyle eşit hale getirilerek
kısaltılıyor. Yıllık izinler 25-35 gün olarak artırılacak. Bilimsel toplantılara
katılabilmek için yılda bir ay mazeret izni veriliyor.
TÜRK
TABİPLERİ BİRLİĞİ’NİN 657 SAYILI DEVLET MEMURLARI KANUNUNA
EK
VE DEĞİŞİKLİK ÖNERİLERİ
|
|
EK
GÖSTERGE
|
|
|
DERECESİ
|
MEVCUT
|
TEKLİF
|
a)
(1)On
yıl ve daha fazla hizmeti olan Klinik Şefi
|
1 |
3600 3600 |
6400 6100 |
b)Klinik
Şef Yardımcısı
|
1
2
3 |
3600
3000
2200 |
5300
4800
4100 |
c)Başasistan,
Uzman Tabip
|
1
2
3 5 6 7 8 |
3600
3000
2200 1600 1300 1150 950 850 |
4800
4000
3000 2150 1750 1550 1300 1150 |
d)Tabip
|
1
2
3 4 5 6 7 8 |
3600
3000
2200 1600 1300 1150 950 850 |
4600
3850
2800 2050 1700 1450 1200 1100 |
c)Başasistan%150’sine
d)Temel
Sağlık Hizmetlerinde görevli tabiplerden;
-1-4.dereceden
aylık alanlar%200’üne
-Diğer
derecelerden aylık
alanlar%100’üne
e)Sağlık
Hizmetleri Sınıfına Dahil diğer tabiplerden;
-1-4.
dereceden aylık
alanlar %150’sine
-Diğer
derecelerden aylık
alanlar %75’ine
Bu
madde hükmü, 2547 sayılı Yüksek Öğrenim Kanununun 3/l hükmüne tabi personelden
tabip olanlar hakkında da aşağıdaki şekilde uygulanır.
Sağlık
Hizmetleri Tazminatı Oranları %
Profesör%
250’sine
Doçent%
200’üne
Yrd.Doçent%
150’sine
Diğer
tabip personelden
-1-4.
dereceden aylık
alanlar%
150’sine
-Diğer
derecelerden aylık
alanlar%
75’ine
|
MEVCUT
|
TEKLİF
|
1-
a)Klinik
Şefi
b)Klinik
Şef Yardımcısı c)Başasistan d)Uzman
Tabiplerden; -1-4.
derecelerden aylık alanlar -Diğer
derecelerden aylık alanlar e)Tabip,
Asistan Tabiplerden; -1-4.
derecelerden aylık alanlar -Diğer
derecelerden aylık alanlar |
215
190 180 160 145 140 |
430
400 380 360 335 310 285 |
Bu
madde hükmü, 2547 sayılı Yüksek Öğrenim Kanununun 3/l hükmüne tabi personelden
tabip olanlar hakkında da aşağıdaki şekilde uygulanır.
Özel
Hizmet Tazminatı Oranları %
Profesör%
430’una
Doçent%
400’üne
Yrd.Doçent%
380’ine
Uzman
-1-4.
dereceden aylık
alanlar%
360’ına
-Diğer
derecelerden aylık
alanlar%
335’ine
Diğer
tabip personelden
-1-4.
dereceden aylık
alanlar%
310’una
-Diğer
derecelerden aylık
alanlar% 285’ine
TEKLİF
4- 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun 23.02.1995 tarih ve 547 sayılı KHK’nin 10. maddesi
ile eklenmiş olan Ek Madde 33 aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sağlık
kurumlarında normal mesai saatleri dışında, genel tatil günlerinde veya
hafta sonu tatillerinde normal, acil, icap veya branş nöbeti tutarak bu
nöbet karşılığında kurumunca izin kullanılmasına müsaade edilmeyen hekimlere;
her bir izin suretiyle karşılanamayan nöbet saati için (icap nöbetlerinde
çağrı üzerine fiilen çalışılan saatten başka, çağrının beklendiği nöbet
süresinin üçte biri dikkate alınır) aşağıda gösterilen gösterge rakamlarının
aylık katsayı ile çarpılması sonucu bulunacak tutarda nöbet ücreti ödenir.
Bu ücret damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz.
|
GÖSTERGE
|
|
|
Mevcut
|
Teklif
|
a)Klinik
Şefi, Şef Yardımcısı, Başasistan, Uzman Tabip
b)Tabip
|
60 55 |
178 146 |
Bu
madde hükmü,üniversitelerin yataklı tedavi kurumlarında çalışan ve 2547
sayılı Yükseköğretim Kanunun 50.maddesinin (e) bendi kapsamında bulunanlar
hakkında da uygulanır.”
TEKLİF
5- 657
Sayılı Devlet Memurları Kanunun Mülga olan 195. maddesi “Sağlık Personeli
Mahrumiyet ikramiyesi “adı altında yeniden düzenlenmelidir.
“Belirli
bölgelerde çalışan tabiplere, bölgenin mahrumiyet derecesine göre,bir mali
yıl içinde iki ila altı aylıkları tutarında mahrumiyet ikramiyesi ödenir.
Bölgeler ve ödenecek ikramiyeler Sağlık Bakanlığınca hazırlanacak yönetmelikte
düzenlenir.”
TEKLİF
6- 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun “Çalışma Saatleri” başlıklı 99.maddesine
aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“Hekimler
için bu süre 40 saattir.2368 sayılı Sağlık Personelinin Tazminat ve Çalışma
Esaslarına Dair Kanunun 2.maddesindeki haftalık 40 ve 45 saatlik çalışma
süreleri 35 ve 40 saat olarak uygulanır.”
TEKLİF
7- 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun “Yıllık İzin” başlıklı 102.maddesine
aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Hekimler
için bu süreler 25 ve 35 gün olarak uygulanır.”
TEKLİF
8- 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun “Mazeret İzni” başlıklı 104.maddesine
aşağıdaki bent eklenmiştir.
“D)
Hekimlere, Türk Tabipleri Birliği tarafından kredilendirilen yurtiçi ve
yurtdışındaki bilimsel toplantılara katılabilmelerini teminen yılda toplam
bir ayı geçmemek üzere mazeret izni verilir. Bu iznin verilebilmesi için
katılımcılığın belgelenmesi şarttır.
TEKLİF
9- 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun “Kurumların Memurlarını Hizmet İçinde
Yetiştirme Esasları” başlıklı 214.maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Kamu
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının düzenlediği veya bu kurumlarca
kredilendirilen bilimsel/mesleki etkinliklere ilgili personelin katılımı
özendirilir. Maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar ilgili Bakanlıklar
tarafından meslek kuruluşlarının görüşü alınarak hazırlanacak bir yönetmelikte
belirlenir.”
ÖNERİ:
657
sayılı DMK’nun 213. maddesinden sonra gelen Zam ve Tazminatlar başlıklı
Ek Maddenin 1. fıkrasının (b) bendinde düzenlenen Hayat ve Sağlık için
tehlike arzeden hizmetlerde çalışanlara ödenecek iş riski zammının tüm
hekimler için Bakanlar Kurulu tarafından 40.000 puan olarak belirlenmesi
önerilmektedir.
Bütün
değişiklik önerileri dikkate alınarak, yapılacak değişiklikler sonucunda
hekimlerin eline geçecek net maaş miktarları aşağıdaki gibidir.
8.
Derece Tabip
|
840.000.000
|
4.
Derece Tabip
|
1.040.000.000
|
4.
Derece Başasistan
|
1.145.000.000
|
4.
Derece Uzman Tabip
|
1.080.000.000
|
1.
Derece Tabip
|
1.060.000.000
|
1.
Derece Uzman Tabip
|
1.135.000.000
|
1.
Derece Başasistan
|
1.170.000.000
|
1.
Derece Klinik Şef Yardımcısı
|
1.275.000.000
|
1.
Derece Klinik Şefi
|
1.400.000.000
|