BASEL BİLDİRGESİ
(20 Ekim 2001)
ÖNERİLER:
Sürekli Mesleki Gelişim (SMG); STE’ni içerir ama ondan daha öte, bu nedenle
tercih edilen bir kavramdır(Bildirge; 3,4).
İlgili:tüm ilgili taraflar.
SMG tıp mesleğinde yıllardır uygulanan yaşam boyu öğrenim geleneğine
uygundur (5, 6, 9) ve her doktorun etik sorumluluğudur(7, 25).
İlgili:doktorlar, tabip birlikleri, SMG bu tıp uygulamasının niteliği ve
ilişkisi olan tüm çıkar grupları tarafından benimsenmelidir. Hastalar, meslek,
işverenler, sağlık sektörünün finanse edenler(10).
İlgili:tüm ilgililer
Sonuçta; SMG’in maliyetini, sistemi kullanan yani hasta öder ve bu etkinliğin
yararımızda da daha nitelikli sağlık hizmeti olarak görür(11, 14).
İlgili:tüm grupların.
SMG için; istenen sonuçları ve gerekli süreçleri belirleyebilmek ve bunları
yapabilecek yapıyı tanımlayabilmek için optimal bir sistem geliştirmek gerekir(15,
16).
İlgili; tüm ilgili kuruluşlar.
SMG; uygulamasında sorumlulukları olan ve etkinliğini sağlayacak tüm doktorlar
tarafından desteklenmelidir(17, 25, 42).
İlgili; İşverenler, sağlık hizmetini ödeyenler, doktorlar, meslek birlikleri.
SMG; tıp uygulamaların güvenirliği ve kalitesini geliştirmekte önemlidir(18).
İlgili:Tüm ilgili gruplar.
SMG’nin eğitimsel etkisi mutlaka değerlendirmeli, bu değerlendirmede
kullanılacak düzgün göstergeler geliştirilmelidir(20, 21).
İlgili:Tabip birlikleri, SMG karar vericileri.
SMG gelişimsel bir süreçtir. Değişik amaçlara hizmet eder ve hizmete uygunluk
ya da sorumlu hekimler gibi konularla ilgilenmez, bunlardan ayrıdır.
İlgili:İşveren, hizmeti ödeyen, SMG karar vericileri, ulusal ve Avrupa
yasaları.
Her doktor, SMG ile ilgilendiğini kanıtlamalı ve eğitimsel sonuçlarını
gözden geçirmelidir(28, 30).
İlgili:Doktorlar, tabip birlikleri.
Eğitim etkinlikleri planlanırken değişik öğrenim yöntemleri ve enformasyon
teknikleri kullanılmalıdır(33, 34).
İlgili:Doktorlar, tabip birlikleri, SMG karar vericileri.
Eğitim ihtiyacı belirlenirken, SMG’nin müfredatının
çekirdek ve diğer kısmı göz önünde tutulmalıdır.
İlgili:Doktorlar, tabip birlikleri ve diğerleri.
SMG’nin uygulanması değerlendirilirken, her bir doktor ve onun çalışması,
eğitim ortamı göz önüne alınmalıdır(36, 38).
İlgili:Doktorlar, tabip birlikleri, SMG karar vericileri.
SMG faaliyetinin şekline önem verilmelidir: aktif öğrenim yöntemlerinin tıbbi
uygulamaların niteliğine büyük katkısı vardır(34, 37).
İlgili:Doktorlar, tabip birlikleri, SMG karar vericileri.
Varolan eğitim programlarının listesi ulaştırılmalıdır(39, 40).
İlgili:Tabip birlikleri, SMG karar vericileri.
SMG için uygun kaynaklar sağlanmalıdır. Bu kaynaklar; zaman, para, meslektaş
desteği ve eğitimsel olanaklardır(41, 42, 48).
İlgili:Doktor çalıştıran kurumlar, bakanlıklar, ulusal ve Avrupa yasaları.
Bu fonlardan bağımsız olarak ayrıca SMG’yi destekleyecek özel bir bütçe de
sağlanmalıdır(41, 48).
İlgili:Tabip birlikleri, işverenler vb.
Sürekli Tıp Eğitiminden sürekli mesleki gelişime dönüşürken; elimizdeki
araçlar kongre, seminer, toplantı, katılımcı eğitimi programları, beceri
geliştirecek kurslar, yazılı okuma materyalleri vb...
Bu programların içeriğinden, sunuluşuna kadar her bir bölümü sürekli
mesleki gelişimin gerçekleşebilmesi için önemli. Bir etkinliği “yapmış olmak
için yapmak”, “parasal kaygıyla yapmak”, “sponsorunun hedefine kilitlenerek
yapmak” sürekli mesleki gelişime dolayısıyla halkın sağlığına katkıda
bulunmaz. Bu nedenle “değerlendirilmeleri” anlamlıdır.
1984 yılında ACCME (Accreditadion Council on Continuing Medical Education)
ABD’de STE etkinlikleri için bir dizi standart yayınladı. 16 sayfalık bu rehberde
STE etkinliklerinin kredilendirme koşulları verilmişti. Burada “kredilendirmenin
temeli:”hekimlere ve halka, STE etkinliğinin eğitim açısından kabul edilebilir bir
standartta olduğu göstermek” olarak ifade edilmişti. O yıldan sonraki gelişmeleri
biz de Türk Tabipleri Birliği olarak izledik, çok hızla gelişen kurallarıyla bir
değerlendirme/denetim yapılabileceğini ve bizim tıp ortamımız için de bunun
geçerli olabileceğini gördük. Bir grup heyecanlı hekim kolları sıvadık. Türkiye
koşullarını biliyorduk, Endonezya, ABD vb. bazı ülkelerde nasıl uygulandığına
baktık, sonra modelimizi geliştirdik ve yönergemizi hazırladık. Çağrımızı
yaptık – bilgilendirme broşürlerimizle duyurularımızla yola çıktık... O
günlerde daha büyük, heyecanlı projelerin küçük adımlarla başladığının
farkındaydık...
1993-94’lerde Ali Süha, Şükrü, Pınar, İskender, Cem, Füsun, Müge, Eriş,
Metin Çakmakçı, Selim küçük adımlarla yoldaydık.
Başvurular giderek arttı, yol boyunca bazı kurallarda değişiklikler yapıldı.
Bugün sunacağım sayılar bu önemli projenin geldiği noktada kesitsel bir
fotoğraf. Soluklanıp, daha iyiye, ülkemizin hekimleri ve halkı için nelere, nasıl
daha iyi evrilebileceğimizi görmek durumundayız. Bu toplantı ve Nisan ayında
yapacağımız “ortak görüş toplantısını önemsiyoruz. Değişiklikler ve daha iyi
bir yönerge, bugün eriştiğimiz deneyimle mümkün.
Başvuru sayısı
Başvuru sayısı yıllar içinde değişimi
(Türkiye’deki STE’nin ne kadarı?)
başvuruların kabul %’si
(oldukça fazla; bu başlangıçta tüm tabloya hakim olma isteğiyle yapıldı.)
Başvuru ve etkinliği düzenleyen kurumlar
Etkinliklerin ülkedeki dağılımı:
Etkinliklerin ücreti
(Kredi başvuru ücretlendirilmesi)
Etkinliklerin yapıldığı yer:
Etkinliklerin disiplinlere dağılımı:
Biz bu aşamaya geldiğimizde Avrupa’da da bazı gelişmeler oldu.
1994 yılında bir STE Bildirgesi hazırlandı. Ülkelerdeki durum anlatıldı.
Basel Bildirgesi’nden sözedildi.
Şimdi bazı konularda daha derinleşebileceğiz.
Bu faaliyeti bir özlük hakkına
dönüştürmek mümkün. İzinlerini alarak panel üyelerinin kredi puanlarına baktım:
Etkinliklerin disiplinlere dağılımı (pratisyen hekimlik dahil iyi –yazı
hazırlıyoruz) coğrafi dağılımı hala yetersiz-düzeltebiliriz-ücretsiz etkinlik
epey çok.)
Mali özlük hak
Diğer özlük hak
Bu faaliyetin nitelik artırıcı etkisi olabilir:
1-Etkinliğin;
Burada değerlendirmenin önemi-
Random teftiş
Odaların fonksiyonu
Düzenleyici kurumun fonksiyonu önemli.
2-Dolayısıyla hekimin (geri bildirimlere önem) yeni eğitim
yöntemleri-bilgisayar vb.
3-Halkın sağlığının niteliği bunu ölçmek zor, yapılabilir.
Başvuru Formu
Yazıyı nasıl düzeltelim?
1-Etkinlikten beklenen sonucu içermeli
Ücret
Kabul Yanıtı:
Jenerik
Toplantı sonrası rapor
Toplantının ücreti konusunda ek-bunu kabul ettiklerine dair doküman(evet
yazısı)
Toplantı geribildirim raporuna geri bildirim:
yapılmalı
Bireylere –belli aralarla kredi puanı bildirilmeli(bunu yapalım) yalnızca
kişiye.
Başvuru-örnek
Kabul yazısı-örnek
Bir küçük grup eğitimin sonuç raporu:
Dr.Mustafa Çulfaz (slayd)
(Bunun formlarını bul)
Formdan slayd
Eksiklikler-son değerlendirme ve bunun bir sonraki aşamayı yönlendirmesi
(konu, konuşmacı, toplantı yeri vs.)
|