BASEL BİLDİRGESİ
(20 Ekim 2001)

ÖNERİLER:

            Sürekli Mesleki Gelişim (SMG); STE’ni içerir ama ondan daha öte, bu nedenle tercih edilen bir kavramdır(Bildirge; 3,4).

            İlgili:tüm ilgili taraflar.

            SMG tıp mesleğinde yıllardır uygulanan yaşam boyu öğrenim geleneğine uygundur (5, 6, 9) ve her doktorun etik sorumluluğudur(7, 25).

            İlgili:doktorlar, tabip birlikleri, SMG bu tıp uygulamasının niteliği ve ilişkisi olan tüm çıkar grupları tarafından benimsenmelidir. Hastalar, meslek, işverenler, sağlık sektörünün finanse edenler(10).

            İlgili:tüm ilgililer

            Sonuçta; SMG’in maliyetini, sistemi kullanan yani hasta öder ve bu etkinliğin yararımızda da daha nitelikli sağlık hizmeti olarak görür(11, 14).

            İlgili:tüm grupların.

            SMG için; istenen sonuçları ve gerekli süreçleri belirleyebilmek ve bunları yapabilecek yapıyı tanımlayabilmek için optimal bir sistem geliştirmek gerekir(15, 16).

            İlgili; tüm ilgili kuruluşlar.

            SMG; uygulamasında sorumlulukları olan ve etkinliğini sağlayacak tüm doktorlar tarafından desteklenmelidir(17, 25, 42).

            İlgili; İşverenler, sağlık hizmetini ödeyenler, doktorlar, meslek birlikleri.

            SMG; tıp uygulamaların güvenirliği ve kalitesini geliştirmekte önemlidir(18).

            İlgili:Tüm ilgili gruplar.

            SMG’nin eğitimsel etkisi mutlaka değerlendirmeli, bu değerlendirmede kullanılacak düzgün göstergeler geliştirilmelidir(20, 21).

            İlgili:Tabip birlikleri, SMG karar vericileri.

            SMG gelişimsel bir süreçtir. Değişik amaçlara hizmet eder ve hizmete uygunluk ya da sorumlu hekimler gibi konularla ilgilenmez, bunlardan ayrıdır.

            İlgili:İşveren, hizmeti ödeyen, SMG karar vericileri, ulusal ve Avrupa yasaları.

            Her doktor, SMG ile ilgilendiğini kanıtlamalı ve eğitimsel sonuçlarını gözden geçirmelidir(28, 30).

            İlgili:Doktorlar, tabip birlikleri.

            Eğitim etkinlikleri planlanırken değişik öğrenim yöntemleri ve enformasyon teknikleri kullanılmalıdır(33, 34).

            İlgili:Doktorlar, tabip birlikleri, SMG karar vericileri.

            Eğitim ihtiyacı belirlenirken, SMG’nin  müfredatının çekirdek ve diğer kısmı göz önünde tutulmalıdır.

            İlgili:Doktorlar, tabip birlikleri ve diğerleri.

            SMG’nin uygulanması değerlendirilirken, her bir doktor ve onun çalışması, eğitim ortamı göz önüne alınmalıdır(36, 38).

            İlgili:Doktorlar, tabip birlikleri, SMG karar vericileri.

            SMG faaliyetinin şekline önem verilmelidir: aktif öğrenim yöntemlerinin tıbbi uygulamaların niteliğine büyük katkısı vardır(34, 37).

            İlgili:Doktorlar, tabip birlikleri, SMG karar vericileri.

            Varolan eğitim programlarının listesi ulaştırılmalıdır(39, 40).

            İlgili:Tabip birlikleri, SMG karar vericileri.

            SMG için uygun kaynaklar sağlanmalıdır. Bu kaynaklar; zaman, para, meslektaş desteği ve eğitimsel olanaklardır(41, 42, 48).

            İlgili:Doktor çalıştıran kurumlar, bakanlıklar, ulusal ve Avrupa yasaları.

            Bu fonlardan bağımsız olarak ayrıca SMG’yi destekleyecek özel bir bütçe de sağlanmalıdır(41, 48).

            İlgili:Tabip birlikleri, işverenler vb.

            Sürekli Tıp Eğitiminden sürekli mesleki gelişime dönüşürken; elimizdeki araçlar kongre, seminer, toplantı, katılımcı eğitimi programları, beceri geliştirecek kurslar, yazılı okuma materyalleri vb...

            Bu programların içeriğinden, sunuluşuna kadar her bir bölümü sürekli mesleki gelişimin gerçekleşebilmesi için önemli. Bir etkinliği “yapmış olmak için yapmak”, “parasal kaygıyla yapmak”, “sponsorunun hedefine kilitlenerek yapmak” sürekli mesleki gelişime dolayısıyla halkın sağlığına katkıda bulunmaz. Bu nedenle “değerlendirilmeleri” anlamlıdır.

            1984 yılında ACCME (Accreditadion Council on Continuing Medical Education) ABD’de STE etkinlikleri için bir dizi standart yayınladı. 16 sayfalık bu rehberde STE etkinliklerinin kredilendirme koşulları verilmişti. Burada “kredilendirmenin temeli:”hekimlere ve halka, STE etkinliğinin eğitim açısından kabul edilebilir bir standartta olduğu göstermek” olarak ifade edilmişti. O yıldan sonraki gelişmeleri biz de Türk Tabipleri Birliği olarak izledik, çok hızla gelişen kurallarıyla bir değerlendirme/denetim yapılabileceğini ve bizim tıp ortamımız için de bunun geçerli olabileceğini gördük. Bir grup heyecanlı hekim kolları sıvadık. Türkiye koşullarını biliyorduk, Endonezya, ABD vb. bazı ülkelerde nasıl uygulandığına baktık, sonra modelimizi geliştirdik ve yönergemizi hazırladık. Çağrımızı yaptık – bilgilendirme broşürlerimizle duyurularımızla yola çıktık... O günlerde daha büyük, heyecanlı projelerin küçük adımlarla başladığının farkındaydık...

            1993-94’lerde Ali Süha, Şükrü, Pınar, İskender, Cem, Füsun, Müge, Eriş, Metin Çakmakçı, Selim küçük adımlarla yoldaydık.

            Başvurular giderek arttı, yol boyunca bazı kurallarda değişiklikler yapıldı.

            Bugün sunacağım sayılar bu önemli projenin geldiği noktada kesitsel bir fotoğraf. Soluklanıp, daha iyiye, ülkemizin hekimleri ve halkı için nelere, nasıl daha iyi evrilebileceğimizi görmek durumundayız. Bu toplantı ve Nisan ayında yapacağımız “ortak görüş toplantısını önemsiyoruz. Değişiklikler ve daha iyi bir yönerge, bugün eriştiğimiz deneyimle mümkün.

            Başvuru sayısı

            Başvuru sayısı yıllar içinde değişimi

            (Türkiye’deki STE’nin ne kadarı?)

            başvuruların kabul %’si

            (oldukça fazla; bu başlangıçta tüm tabloya hakim olma isteğiyle yapıldı.)

            Başvuru ve etkinliği düzenleyen kurumlar

            Etkinliklerin ülkedeki dağılımı:

            Etkinliklerin ücreti

            (Kredi başvuru ücretlendirilmesi)

            Etkinliklerin yapıldığı yer:

            Etkinliklerin disiplinlere dağılımı:

            Biz bu aşamaya geldiğimizde Avrupa’da da bazı gelişmeler oldu.

            1994 yılında bir STE Bildirgesi hazırlandı. Ülkelerdeki durum anlatıldı. Basel Bildirgesi’nden sözedildi.

            Şimdi bazı konularda daha derinleşebileceğiz.

            Bu faaliyeti bir özlük hakkına dönüştürmek mümkün. İzinlerini alarak panel üyelerinin kredi puanlarına baktım:

            Etkinliklerin disiplinlere dağılımı (pratisyen hekimlik dahil iyi –yazı hazırlıyoruz) coğrafi dağılımı hala yetersiz-düzeltebiliriz-ücretsiz etkinlik epey çok.)

            Mali özlük hak

            Diğer özlük hak

            Bu faaliyetin nitelik artırıcı etkisi olabilir:

            1-Etkinliğin;

            Burada değerlendirmenin önemi-

                                    Random teftiş

                                    Odaların fonksiyonu

                                    Düzenleyici kurumun fonksiyonu önemli.

            2-Dolayısıyla hekimin (geri bildirimlere önem) yeni eğitim yöntemleri-bilgisayar vb.

            3-Halkın sağlığının niteliği bunu ölçmek zor, yapılabilir.

            Başvuru Formu

            Yazıyı nasıl düzeltelim?

            1-Etkinlikten beklenen sonucu içermeli

            Ücret

            Kabul Yanıtı:

            Jenerik

            Toplantı sonrası rapor

            Toplantının ücreti konusunda ek-bunu kabul ettiklerine dair doküman(evet yazısı)

            Toplantı geribildirim raporuna geri bildirim:

            yapılmalı

            Bireylere –belli aralarla kredi puanı bildirilmeli(bunu yapalım) yalnızca kişiye.

            Başvuru-örnek

            Kabul yazısı-örnek

            Bir küçük grup eğitimin sonuç raporu:

            Dr.Mustafa Çulfaz (slayd)

            (Bunun formlarını bul)

            Formdan slayd

            Eksiklikler-son değerlendirme ve bunun bir sonraki aşamayı yönlendirmesi

            (konu, konuşmacı, toplantı yeri vs.)

                       

 

 

.....ANA SAYFA.....